قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

مدیر ساختمان آستان قدس رضوی عنوان کرد: زائرشهر رضوی برای اسکان میهمانان امام هشتم(ع) آماده است.

مهندس طیفوری در گفتگو با آستان‌نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: در راستای منشور هفت‌گانه مقام معظم رهبری در حکم تولیت معزز آستان قدس رضوی مطالعات در دستور کار قرار گرفت و ایجاد زائرشهرهایی در مناطقی مناسب و نزدیک به مشهد مقدس مبنا قرار گرفت؛ در گام نخست، نیازسنجی‌ها مورد مطالعه قرار گرفت و مشاوران برای بررسی این موضوع به کار گرفته شدند و در نتیجه، اجرای پروژه زائرشهر رضوی در شهرک طرق عملیاتی شد.
وی افزود: این شهرک در مبادی ورودی مشهد با مساحتی حدود ۳۵ هکتار و سطح اشغال کل با احتساب ساختمان خدماتی حدود ۲۵ درصد واقع شده است.
مهندس طیفوری اظهار کرد: زیربنای کل پروژه حدود ۲۲۰ هزار مترمربع است که مساحت زمین فاز نخست این مجموعه که در روز ولادت امام رضا(ع) مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، حدود ۱۲ هکتار است.
وی با بیان اینکه فضاهای اقامتی در این شهرک به شکل سوئیت و اقامت‌گاه‌هایی برای هیئات تقسیم‌بندی شده، ادامه داد: زیربنای فضای اقامتی شامل ۲۸ بلوک سوئیتی و سه بلوکه هیئتی است که مجموعا حدود ۴۵ هزار متر مربع را اشغال کرده است. هم‌چنین فاز نخست این شهرک مشتمل بر ۲۵ سوئیت و زیربنای هر سوئیت حدود ۴۰ تا ۴۵ متر مربع است.
به گفته این مقام مسئول، هر واحد سوئیت پذیرای حداکثر ۶ زائر است و مساحت کل هر بلوک سوئیتی ۱۵۰۰ متر مربع است.
مهندس طیفوری اذعان کرد: در فاز اول سه بلوک هیئتی مشتمل بر دو طبقه با فضای زیربنای هر طبقه حدود ۵۵۰ متر مربع پذیرای هیئات خواهد بود و ظرفیت پذیرش زائر در سه بلوک هیئتی ۵۴۰ تخت خواب و حداکثر ظرفیت پذیرش در هر کدام از واحدهای هیئتی بالغ بر ۴۵۰۰ نفر است.
وی بیان کرد: فاز دوم این مجموعه با ظرفیت 4 هزار و 500 زائر به طور همزمان تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و فاز سوم که به احتمال زیاد در سال جاری راه اندازی خواهد شد، حدود ۱۱ هزار نفر را پذیرا خواهد بود و در مجموع این شهرک با ظرفیت پذیرش بیست هزار نفر به طور همزمان به بهره‌برداری خواهد رسید.
مهندس طیفوری با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از هم‌وطنان از بزرگراه باغچه وارد مشهد می‌شوند، تصریح کرد:. پیشینه این فضا که ۳۵ هکتار زمین را داراست و از سوی دیگر ایوان طرق که پیشینه‌ای ۷۷۰ ساله دارد مزید بر علت انتخاب این فضا برای احداث زائرشهر رضوی شد.
وی ادامه داد: در قدیم این فضا به عنوان زمینی شناخته می‌شد که امام رضا(ع) در آن نماز باران خواندند و سپس بر همین اساس، به پذیرش زائران در تشرف به حرم مطهر اختصاص داده شد.
مهندس طیفوری ابراز کرد: با استانداری و اتوبوسرانی نیز تفاهم هایی صورت گرفته تا خط اتوبوس و مترو از این شهرک به سمت حرم مطهر راه اندازی شود و همچنین معاونت امداد مستضعفان نیز اتوبوس‌های ویژه زائرشهر رضوی را برای انتقال مرتب زائران این شهرک به حرم مطهر تدارک خواهند دید که این اتوبوس‌ها تعداد اتوبوس ها در مبدا و مقصد افزایش خواهند یافت.

روحیه جهادی را به کار بستیم
مدیر ساختمان آستان قدس رضوی اضافه کرد: طبق فرمایشات تولیت آستان قدس رضوی و تاکیدات قائم مقام ایشان به طور صددرصدی مصالح ایرانی استفاده کردیم و روحیه جهادی را به کار بستیم و به فضل الهی و عنایت امام رضا(ع) با مشکل جدی در این زمینه مواجه نبودیم.
مهندس طیفوری بیان کرد: هر زائر یا هیأت امکان اسکان ۳ روز در این زائر شهر را خواهد داشت و طی این سه روز حداقل یک وعده از خوان نعمت رضوی برخوردار خواهد بود و پس از افتتاح فاز نخست، در مرحله اولیه در خدمت زائراولی‌ها خواهیم بود.
وی گفت: هم‌چنین برای هر بلوک حدود یک و دو دهم مازاد بر تعداد سوئیت ها، پارکینگ در نظر گرفته شده. در ورودی درب شهرک، فضای سبزی حدود ۸۰ متر در نظر گرفته شده و امکاناتی نظیر شامل رستوران، سالن ورزشی سرپوشیده و نیز سالنی چند منظوره برای ترویج آداب زیارت و ارائه آنها به زائران و هم‌چنین مسجدی عظیم در نظر گرفته شده است.
مهندس طیفوری بیان کرد: از برکات دیگر این پروژه باید بگویم که این فضا امکانات زیربنایی از جمله منابع آبی نداشته و حتی آب روستایی این منطقه از چاه تامین می‌شده که با مذاکراتی که با شرکت آب و فاضلاب مشهد داشتیم حضور چهار و نیم کیلومتر لوله کشی شد و برکتی برای روستاییان اطراف این شهرک به بار داشته است.

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی