قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

پس از شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) فرزند ارجمند ایشان یعنی حضرت رضا (علیه السلام) عهده دار امر تعلیم و تربیت برادران و خواهران...

چکیده:
این مقاله با بررسی منزلت حضرت معصومه (علیها السلام) در پیشگاه امام رضا (علیه السلام) به تبیین ارزشهای وجودی حضرت معصومه (علیها السلام) می پردازد. دادن لقب معصومه از طرف امام رضا (علیه السلام) به ایشان، برابر قرار دادن زیارتش با زیارت خود و انشاء زیارت نامه ای مخصوص آن بانوی بزرگوار نشان از منزلت والای ایشان نزد خدا و ائمه اطهار (علیهم السلام) بویژه امام رضا (علیه السلام) دارد. لذا ضروری است تا با بررسی زیارت نامه حضرت و سخنان امام رضا (علیه السلام) پی به مقام ولایت الهی آن بانوی گرامی ببریم، زیرا او همیشه همراه قرآن و از آن جدا نشد.
کلید واژه ها: منزلت، حضرت معصومه (علیها السلام)، امام رضا (علیه السلام)، ولایت الهی، زیارتنامه

مقدمه:
حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) جایگاه والا و ارزشمندی نزد ائمه اطهار (علیهم السلام) بویژه امام رضا (علیه السلام) دارد. بررسی زندگی حضرت به جهت برخورداری از ولایت الهی در داشتن مقام شفاعت، جواز ورود به بهشت برای زائران آن حضرت، برابر بودن ثواب زیارتش با معصوم و داشتن زیارتنامه به انشاء معصوم ضروری می باشد. در این زمینه کتبی همچون کتاب فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت معصومه (سلام الله علیها) وجود دارد، ولی این مقاله که به روش کتابخانه ای صورت گرفته هدفش شناساندن منزلت حضرت از لسان امام رضا (علیه السلام) می باشد تا با شناخت این بانوی گرامی ما نیز به امید رسیدن به ولایت الهی، از ایشان در مراحل زندگی تاسی جوییم.

1- تولدش، پیش بینی شده و شادی آفرین
حضرت نجمه (علیها السلام) تا قبل از ولادت حضرت معصومه (علیها السلام) فرزندی جز امام رضا (علیه السلام) نداشت. ولادت حضرت رضا (علیه السلام) در سال 148(ﻫ.ق) و ولادت حضرت معصومه (علیها السلام) در سال 173(ﻫ.ق) اتفاق افتاد، بین این دو ولادت بیست و پنج سال فاصله بوده است، امام صادق (علیه السلام) بیش از 45 سال قبل از ولادت حضرت معصومه (علیها السلام) ولادت چنان دختری را مژده داده بودند. [1] (رازی قزوینی، نقض، ص211) حضرت نجمه (علیها السلام) و حضرت رضا (علیه السلام) در طول این مدت در انتظار ولادت حضرت معصومه (علیها السلام) به سر می بردند. هنگامی که وی چشم به جهان گشود آن روز برای اهل بیت عصمت بخصوص امام هشتم (علیهم السلام) و حضرت نجمه (علیها السلام) روز شادی و سرور وصف ناپذیر و از ایام الله بود. (اشتهاردی، فاطمه معصومه (علیها السلام) فاطمه دوم، ص142-143)

2- نسبش، دختر، خواهر، عمه ی ائمه (علیهم السلام)
در زیارتنامه ی حضرت معصومه (علیها السلام) که منصوص از امام رضا (علیه السلام) است، ایشان دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، فاطمه زهرا (علیها السلام)، خدیجه کبری (علیها السلام)، حضرت امیرالمومنین (علیه السلام)، امام حسن (علیه السلام)، امام حسین (علیه السلام)، امام کاظم (علیه السلام)، خواهر امام رضا (علیه السلام) و عمه امام جواد (علیه السلام) معرفی شده است. «السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ ... بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَةَ ... بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ... بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ ... بِنْتَ وَلِی اللهِ ... أُخْتَ وَلِی اللهِ ... عَمَّةَ وَلِی اللهِ» این مطلب تنها حکایت از شرافت خانوادگی او نیست، بلکه بیانگر آن است که حضرت معصومه (علیها السلام) از نظر معنوی و مقامات عالی ملکوتی نیز به راستی فرزند مکتب پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) می باشد که از جمله ویژگی های آن ذوات مقدسه «عصمت» آنان است. (همان، ص158).

امام صادق(علیه السلام) بیش از 45 سال قبل از ولادت حضرت معصومه (علیها السلام) ولادت چنان دختری را مژده داده بودند.


3- معلمش، امام رضا (علیه السلام)
پس از شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) فرزند ارجمند ایشان یعنی حضرت رضا (علیه السلام) عهده دار امر تعلیم و تربیت برادران و خواهران از آن جمله حضرت معصومه (علیها السلام) که در آن زمان ده سال بیشتر نداشت، شد (همان، ص150) و مخارج آنان را نیز متکفل گردید. در اثر توجهات زیاد آن حضرت، هر یک از فرزندان امام کاظم (علیه السلام) به مقامی شامخ دست یافتند و زبانزد عام و خاص گشتند. [2] طبق نص صریح علمای رجال در میان فرزندان امام کاظم (علیه السلام) بعد از امام رضا (علیه السلام) کسی در شرافت و فضیلت همسنگ و همتای فاطمه معصومه (علیها السلام) نمی باشد. (شوشتری، رساله فی تواریخ النبی والآل، ص 149)

4- لقبش، معصوم از گناه
حضرت رضا (علیه السلام) می فرماید: هر کس معصومه (علیها السلام) را در قم زیارت کند، مثل کسی است که مرا زیارت کرده است [3] (محلاتی، ریاحین الشریعه، ج5، ص35) در اینجا امام لقب معصومه را به خواهر بزرگوارشان دادند. از آن جایی که سخنان امام (علیه السلام) پیرایه از گزاف و اغراق است، لذا این سخن گهربار دلالت بر عصمت آن بزرگوار می کند.

5- زیارتش، مساوی زیارت امام رضا(علیه السلام)
با توجه به حدیث «من زار المعصومه بقم کمن زارنی» (مجلسی، بحارالانوار، ج48، ص317) امام رضا (علیه السلام) زیارت ایشان را همسنگ زیارت خودش، (یعنی امام معصوم) قرار می دهد.

طبق نص صریح علمای رجال در میان فرزندان امام کاظم (علیه السلام) بعد از امام رضا (علیه السلام) کسی در شرافت و فضیلت همسنگ و همتای فاطمه معصومه (علیها السلام) نمی باشد.


6- جایگاهش، شفیعه ی شیعیان «الی الجنه» و «فی الجنه»
«یا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ»
کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از مظاهر اسمای حسنای خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسیاری از انسان ها آسیب خواهند دید، ولی اگر رحمت او ضمیمهٴ عدل او گردد در این صورت به این کار «شفاعت» می گویند. آنها که اهل بهشت اند به برکت شفاعت درجاتشان رفیع می شود، همه شیعیان و کسانی که دینشان مورد رضایت خداوند است نیازمند به شفاعت اند، یا در نجات از جهنّم یا در تخفیف از عذاب و ورود به بهشت یا ترفیع درجات در بهشت، به هر تقدیر در همه ی این مراحل و درجات به شفاعت نیازمندند. (برگرفته از سخنرانی آیه الله جوادی آملی؛ 11/11/93) در سیره علمای شیعه طلب شفاعت از حضرت معصومه (علیها السلام) زیاد دیده می شود.

7- مقامش، برخورداری از ولایت الهی
«فَإِنَّ لَک عِنْدَ اللَّهِ شَأْنا مِنَ الشَّأْنِ»
اذن شفاعت به کسانی داده می شود که به مرتبه قرب الهی رسیده باشد که در رأس آنان انبیا و ائمه معصومین (علیهم السلام) و در مرحله بعد بندگان خالص حق و اولیاء الله قرار دارند. (محمدبیگی، فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت معصومه «سلام الله علیها»، ص43) اینکه همه بزرگان در پیشگاه این کریمه عرض می کنند «... إشفَعی لی فی الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن» معلوم می شود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار است، زیرا او همیشه همراه قرآن و از آن جدا نشد و چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت. (برگرفته از سخنرانی آیه الله جوادی آملی؛ 11/11/93)

وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار است زیرا او همیشه همراه قرآن بود و از آن جدا نشد و چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت.


8- حرمش، حرم اهل بیت (علیهم السلام)
در حرم ایشان به همه انبیای اولوالعزم و تمام چهارده معصوم (علیهم السلام) سلام داده می شود و این سلامها از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تا امام حسن عسگری (علیه السلام) حالت خطاب به خود می گیرد. چنانچه در زیارت آن حضرت می خوانیم:
«اَلـسَّلامُ عَـلى آدَمَ صَـفْوَةِ الله اَلسَّلامُ عَلى نوُح نَبِىِّ الله ... ِالسَّلامُ عَلَیک یارَسُولَ اللهِ ... یا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ ... یا فَاطِمَةُ ... یا سِبْطَی نَبِی الرَّحْمَةِ» در واقع متن زیارت از حالت غایب بودن نسبت به پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) خارج شده و آنان را مورد خطاب قرار می دهد؛ لذا باید با ضمایر خطاب یعنی «السلام علیک یا ... » به آنان عرض سلام کرد، گویی یک یک حضرات آنجا حضور دارند و این نکته نشان می دهد که حرم ایشان حرم همه ائمه و روح ایشان به منزله جان همه معصومین علیهم السلام می باشد. این مطلب در حدیث امام صادق (علیه السلام) است که می فرماید: «برای ما حرمی است و آن شهر قم است و به زودی دفن می شود در آن سرزمین زنی از اولاد من به نام فاطمه، پس هر کس او را زیارت کند بهشت برای او واجب خواهد شد.» (نوری، مستدرک الوسائل، ج 10، ص 206) مورد تصریح قرار گرفته است.

9- زیارت نامه اش، انشاء امام رضا (علیه السلام)
اغلب زیارت نامه هایی که برای معصوم زادگان و امام زادگان موجود است، توسط علما و بزرگان دینی انشاء گردیده است، لیکن زیارت فاطمه معصومه (علیها السلام) بطور مستقیم از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است. چنانچه حضرت به سعد اشعری فرمود: یا سعد! قبری از ما در خاک شماست. عرض کردم: منظور قبر کریمه ی اهل بیت فاطمه معصومه (علیها السلام) است؟ فرمود: آری. سپس فرمود: شما آن بزرگوار را به این صورت زیارت کنید. (مجلسی، بحارالانوار، ج99، ص266)

حرم ایشان حرم همه ائمه و روح ایشان به منزله جان همه معصومین علیهم السلام می باشد.


10- معرفت به حق او، شرط ورود به بهشت

10 -1. عَارِفا بِحَقِّهَا
کریمه ی اهل‌بیت فاطمه معصومه (علیها السلام) حقّی دارد که بعضی از زائران، به حقّش عارف هستند، برخی عارف نیستند؛ و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام می شناسند و زیارت می کنند که اینها بخشی از فضیلت و ثواب را دریافت می دارند، اما به ثواب کامل راه نمی یابند. لیکن برخی دیگر از زائرین آن حضرت حقّ این کریمه را می شناسند که امام هشتم (علیه السلام) فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زیارت کند بهشت برای او است. (برگرفته از سخنرانی آیه الله جوادی آملی؛ 11/11/93)

10 -2. فَلَهُ الْجَنَّةُ
اعمالی که باعث ورود در بهشت است یکسان نیست؛ بعضی از عمل های خیر باعث می شود انسان به بهشت راه پیدا کند، بعضی از اعمال خیر سبب می شود که بهشت در اختیار او قرار بگیرد، نه او در اختیار بهشت، لذا سرّ اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم (علیهما السلام) فرمودند، هر کس کریمه ی اهل بیت فاطمه معصومه (علیها السلام) را زیارت کند بهشت برای او است، (حرعاملی، وسائل الشیعه، ج14، ص576) بدین خاطر است که او اهل ولایت است، اگر کسی پیوند ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، می کوشد که رایحه ی ولایت و طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جزء اولیای الهی بشود، اگر کسی جزء اولیای خدا یعنی «ولی الله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است. [4] (مجلسی، بحارالانوار، ج22، ص342) زیرا بهشت محصول عقیده و اخلاق صحیح و عمل صالح است و عقیده، اخلاق و اعمال جزء شئون ادراکی و عملی انسان است، اگر بهشت در اثر عقیده و خُلق و عمل است و اگر عقیده و خلق و عمل جزء شئون ادراکی و عملی روح آدم است؛ پس روح انسان والاست که در اثر تحصیل عقیده، اخلاق و اعمال بهشت را می سازد، بهشت مملوک انسانی است که «ولی الله» است در جریان دوزخ هم – معاذالله – این چنین است. (برگرفته از سخنرانی آیه الله جوادی آملی؛ 11/11/93)

سرّ اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم (علیهما السلام) فرمودند، هر کس کریمه ی اهل بیت فاطمه معصومه (علیها السلام) را زیارت کند بهشت برای او است، بدین خاطر است که او اهل ولایت است.


11- دعوتنامه اختصاصی از امام رضا (علیه السلام)
در سال 200 هجری حضرت رضا (علیه السلام) از طرف مأمون ناگزیر به اقامت اجباری در مرو گردید. در آنجا از حضرت معصومه (علیها السلام) دعوت می نماید تا به خراسان بیاید پس نامه ای می نویسد و آنرا، بصورت محرمانه توسط پیک مخصوصی به مدینه منوره ارسال می کند. (اسدی مقدم، من لایحضره الخطیب، ج4، ص 461)

12- امر ازدواجش
امام موسی کاظم (علیه السلام) طبق وصیتی امر ازدواج دخترانش را به حضرت رضا (علیه السلام) واگذار کردند و از همه می خواهند که از امام رضا (علیه السلام) اطاعت نمایند. سه علت برای خواهران حضرت که تا آخر عمر خویش ازدواج نکردند ذکر کرده اند:
الف) وصیّت حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) به عدم اجازه ازدواج. (ابن ابی یعقوب، تاریخ یعقوبی، ج2، ص421)
ب) نبود همسر متناسب و هم کفو (مجلسی؛ بحارالانوار، ج103، ص237)
ج) اختناق شدید عصر هارون.
اما راز عدم ازدواج حضرت معصومه و خواهران او را نه در وصیت به عدم اجازه ازدواج باید جستجو کرد و نه در نبود همسر هم کفو، در واقع علت آن وجود اختناق شدید هارونی بود که باعث شد احدی جرأت نکند به راحتی به خانه موسی بن جعفر (علیهما السلام) و بعد از او به خانه فرزندش رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده گردد. از طرف دیگر، زندانی شدن حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) و سرانجام شهادت ایشان، و احضار شدن حضرت رضا (علیه السلام) به خراسان و دور افتادن از خواهران، مزید بر علت شد. (میرعظیمی، بارگاه فاطمه معصومه: تجلی گاه فاطمه زهرا علیها السلام، ص48)

راز عدم ازدواج حضرت معصومه و خواهران او را نه در وصیت به عدم اجازه ازدواج باید جستجو کرد و نه در نبود همسر هم کفو، در واقع علت آن وجود اختناق شدید هارونی بود که باعث شد احدی جرأت نکند به راحتی به خانه موسی بن جعفر (علیهما السلام) رفت و آمد داشته باشد.


نتیجه:
حضرت معصومه (علیها السلام) در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والا داشت که امام هشتم (علیه السلام) برادر تنی آن حضرت او را (که نامش فاطمه کبری بود) معصومه خواند و زیارت ایشان را برابر با زیارت خود دانست. بدین لحاظ و مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا (علیه السلام) در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان» آن حضرت با سعی و تلاش در امور عبادی و تحمل مشکلات زمان خویش توانست به مقام ولایت الهی برسد پس هر کس پیوند ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، می کوشد که رایحه ی ولایت و طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جزء اولیای الهی بشود.


فهرست منابع:
1. بحارالأنوار، مجلسی، محمدباقر، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1403
2. بارگاه فاطمه معصومه: تجلی گاه فاطمه زهرا سلام الله علیها، جعفر میرعظیمی، قم، موسسه میراث ماندگار، 1383
3. تاریخ یعقوبی، ابن ابی یعقوب، احمد، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، بی تا
4. رساله فی تواریخ النبی والآل، شوشتری، محمد تقی، قم، جماعه المدرسین فی الحوزه العلمیه بقم، موسسه النشر الاسلامی، 1423
5. ریاحین الشریعه، محلاتی، ذبیح الله، تهران، بی نا، 1369
6. عوالم العلوم و المعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقوال، بحرانی اصفهانی، عبدالله، قم، موسسه الامام المهدی 1382
7. فاطمه معصومه (سلام الله علیها) فاطمه دوم، محمد محمدی اشتهاردی ، قم، انتشارات علامه و پسران، 1381
8. فروغی از کوثر: زندگینامه حضرت معصومه (سلام الله علیها)، محمد بیگی، الیاس، قم، زائر، 1379
9. الفصول المهمه فی أصول الأئمة علیهم السلام، مالکی، ابن صباغ، قم، موسسه معارف اسلامی امام رضا (علیه السلام)، 1376
10. کشف الغمه فی معرفه الائمه، الاربلی، ابوالحسن علی بن عیسی بن ابی الفتح، مصحح احمد حسینی، بی جا، مکتبه الحیدریه، 1427ق
11. مستدرک الوسائل، نوری، میرزا حسین، قم، مؤسسة آل البیت (علیهم السلام) لاحیاء التراث، 1408
12. من لایحضره الخطیب، اسدی مقدم، غلام رضا، قم، ۱۳۸۰ش
13. نقض، رازی قزوینی، عبدالجلیل، بی جا، بی نا، بی تا
14. وسائل الشیعه، حر عاملى، محمّد حسن، قم، مؤسسه آل البیت، 1409

برای مطالعه بیشتر:
شاخصه های وجودی منزلت حضرت معصومه (سلام الله علیها) از منظر آیت الله جوادی آملی، www.mehrnews.com، 93/11/11

http://photo.aqr.ir/Portal/picture/?566708/%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D8%AA

بیشتر بخوانید:

- پیوند ولایی حضرت فاطمه معصومه با امام رضا (علیه السلام)

- گفتگو/ولایت‌پذیری حضرت معصومه(س) سرمشق جویندگان سعادت

- اهمیت و ثواب زیارت معصومین در روایات و درجات آن؛ مقام شفاعت حضرت معصومه(س)

- یک سوال/ درباره نوع ارتباط امام با حضرت معصومه (ع) چه اطلاعاتی وجود دارد؟ و علت حضور ایشان به قم چه بود؟

- حضرت رضا و فاطمه معصومه در بیان امام ششم(سلام الله علیهم اجمعین)

- نگاهی کوتاه بر زندگی حضرت معصومه(س)

- حکمت تغییر آب‌و‌هوای قم و هجرت حضرت معصومه (س) به این شهر

- چرا حضرت معصومه(س) با آن مقام علمی و آگاهی ای که از دستور های اسلام و سنّت پیامبر اکرم(ص) داشت، ازدواج نکرد و تشکیل خانواده نداد؟
- چرا حضرت معصومه(س) از مدینه به ایران هجرت کردند؟

گزارش تصویری:
بارگاه ملکوتی حرم حضرت معصومه-س از لنز دوربین تسنیم

فیلم:
- برکات حضور حضرت معصومه (س) در قم
- شخصیت حضرت معصومه (علیها سلام)

صوت:
- نکات ناب / توسل بزرگان به حضرت معصومه سلام الله علیها
- نکات ناب / اهمیت حضور حضرت معصومه (س) در قم

- کتاب گویا-کریمه اهل بیت(س)

پوستر:

- پوستر " کریمه اهل بیت (س)"
- حدیث امام صادق (ع) در باره حضرت معصومه (س)
- پوستر/ میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها
- پوستر/ میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها (2)
- پوستر/ میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها (3)
- پوستر/ دختران فاطمی (1)

کتاب:
- کتاب رهنما با عنوان پرسش دخترانه

ویژه نامه های مرتبط:
- ویژه نامه دهه کرامت- قسمت اول

- ویژه نامه دهه کرامت- قسمت دوم/دریافت مجموعه کتب«پرسمان رضوی»

- ویژه نامه دهه کرامت - قسمت سوم/دریافت مجموعه کتب «ره توشه»+تلخیص

- ویژه نامه دهه کرامت - قسمت چهارم/بسته ویژه زیارت، فضایل، کارکردها و شبهات آن




 

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

قدمگاه امام رضا علیه السلام در شهرستان بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۱)

سلام
بسیار بسیار عالی

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی