قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

http://photo.aqr.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=3b9fdd14-6cef-4166-8e62-6eaefe09e729

بعضی‌هایشان از کوه‌های بلند و صعب‌العبور البرز عبور کرده‌اند و گروهی ریگ‌زارهای داغ سیستان و بلوچستان را پشت سر گذاشته‌اند. عده‌ای از خاک هرمزگان گذشته‌اند و تعدادی بعد از طی روزها، از بهبهان خوزستان راهی شده‌اند. بعضی‌هایشان اصلا متعلق به سرزمین ایران نیستند ولی آنقدر سعادت و ارادت داشته‌اند که از فرسنگ‌ها فاصله، میهمان خانه‌ی آقا شوند. زیارت‌اولی‌ها، شاید در رنگ، زبان و نژاد متفاوت باشند ولی چه یک‌رنگ و همدلند در قلب‌هایی که در تمام طول عمر فقط به یک بهانه می‌تپیده است. بهانه‌ی دیدار خورشید هشتم در دیار مهربان توس. 
 

 

پس از انتصاب تولیت جدید آستان قدس رضوی در اسفند ماه 94 از جانب رهبر معظم انقلاب که با ابلاغ منشوری هفتگانه همراه بود‌، هفتمین معاونت آستان قدس رضوی تحت عنوان معاونت امداد مستضعفین به منظور توجه ویژه به این قشر، تشکیل شد. در بندهای 2 و 3 منشور رهبری صریحا درباره خدمت به اقشار آسیب‌پذیر جامعه، تاکید شده است: «خدمت به زائران آن بارگاه مقدس به ویژه ضعفاء و نیازمندان را از رئوس برنامه‌های خود قرار دهید.
خدمت به مجاوران و به ویژه مستمندان و مستضعفان وظیفه‌ی دیگری است که شایسته است به آن اهتمام ورزید.» 
 

 

معاونت امداد مستضعفان از آغاز سال 95 در مجموعه آستان قدس رضوی شکل گرفت تا با رویکردی جدید به حمایت از نیازمندان زائر و مجاور مشهدالرضا(ع) بپردازد. یکی از مهم‌ترین اقدامات این معاونت، ادامه دادن خدمتی زیبا و ارزشمند در قالب اعزام زیارت‌اولی‌ها به مشهد مقدس است. فراهم کردن امکان زیارت برای افرادی که تا به حال این توفیق را به دست نیاورده و بعضی از آن‌ها سال‌ها در حسرت دیدار امام مهربان، لحظه‌شماری کرده‌اند، ثواب بزرگی است که چندین سال است در آستان قدس رضوی، انجام می‌شود و حالا با تشکیل این معاونت، دل‌های زیاد‌تری را به بوییدن شمیم خراسان امیدوار کرده است. اعزام، اسکان، بهره‌مندی از برنامه‌های مذهبی-فرهنگی-آموزشی و اطعام این افراد با غذای متبرک مهمان‌سرا، از فعالیت‌هایی است که در طول مدت اقامت آن‌ها در شهر مشهد تماما توسط این معاونت انجام می‌گیرد.

 

غذا خوردن در مهمان‌سرای حضرت و نشستن بر سر خوان متبرک ولی‌نعمت، آرزویی است که خیلی‌ها حسرتش را به دل دارند. غذایی که می‌گویند هر لقمه‌اش شفا است و هر ذره‌اش تبرک. وقتی در اولین زیارت، چنین توفیق نصیب کسی شود دیگر آن حس و حال در قالب کلمات نمی‌گنجد. حال و هوای زیارت‌‌اولی‌ها در این لحظات تماشایی است. آن‌ها که چند لقمه از غذای متبرک این سفره‌ی مهربان می‌چشند و بقیه را به نیت‌های خیر، برای عزیزان خود می‌برند.
 

 

صدای گریه و هق‌هق‌شان در صحن و سرای امام موج می‌زند. فقط خدا می‌داند در نخستین لحظه‌ی دیدارِ زائرین زیارت‌اولی با امام خود، چه حاجاتی از دل‌های شکسته‌شان می‌گذرد. آن لحظات که مداح می‌خواند و نوحه سر می‌دهد تکرارنشدنی است برای زائرینی مانند دانش‌آموزان محروم سیستان بلوچستانی از منطقه‌ی دورافتاده‌ دلگان، دختران مددجوی استان هرمزگان که با برنامه‌ای تحت عنوان "به نام پدر مهربان" راهی مشهد شده‌اند و یا بانوان تحت کمیته امداد از استان البرز که در برنامه‌ای با عنوان "شوق زیارت" به دیدار امام خود نایل شده‌اند. افرادی مثل اعضای خانواده معلم شهید خاشی حمیدرضا گنگوزهی که نخستین زیارتشان به مشهد، مرهمی بر قلب‌های دردمندشان بود و یا اعضای خانواده‌های شهدای مدافع حرم از حزب‌الله لبنان و گروه‌ها و اقشار دیگر.
 

خیلی‌هایشان با کمک ویلچر و عصا و با یاری خادمان بی ادعای حرم حرکت می‌کنند و به سختی قدم از قدم برمی‌دارند. بعضی‌هایشان مبتلا به بیماری‌های حرکتی هستند و از امام مهربانشان فقط و فقط شفای عاجل می‌خواهند. اولین زیارت زائرین سالمند و معلول در حرم مطهر رضوی، صحنه‌هایی می‌آفریند که چشم هر بیننده را بارانی می‌کند. این گروه زائرین، سال‌ها است که در برنامه‌‌ای تحت عنوان "معین‌الضعفا" بعد از شناسایی توسط معتمدین محلی، با دعوت آستان قدس رضوی به دیدار امام مهربانشان می‌آیند و میان گریه و دعا و نوای رضارضا، از دریای بیکران محبتش، بهره‌مند می‌شوند.
 

دانش‌آموزان زیارت‌اولی، گروه دیگری از زوار هستند که در تمام طول سال، از شهرها و استان‌های مختلف، عازم مشهد شده و شهد شیرین زیارت را با مشارکت و همیاری آستان قدس رضوی تجربه می‌کنند. این زیارت‌ها در مناسبت‌های مختلف اتفاق می‌افتد. مثل جشن تکلیف و عبادت یا مناسبت‌هایی مانند دهه‌ی پر فیض کرامت. طوری که سال گذشته 12 هزار دانش‌آموز در این ایام از اقصی‌نقاط کشور به زیارت اولشان نایل شدند و امسال نیز قرار است در دهه کرامت، 18 هزار دانش‌آموز از 10 استان کشور به مشهدالرضا(ع) تشرف پیدا کنند. در زیارتی از جنس ناب معنویت. تکرارنشدنی و همیشه در ذهن ماندنی...


متن: هدیه سادات میرمرتضوی

عکس رضوی

بیشتر بخوانید:

- پای حرف‌های کاروان زنان بی‌سرپرست بهبهانی

- پرونده ای برای خاص ترین میهمانان امام رضا(ع)

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

قدمگاه امام رضا علیه السلام در شهرستان بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی