قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

حضرت فاطمه معصومه (علیها سلام) به جایگاهی رسیده است که امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) ترغیب کرده‌ اند که آن حضرت را زیارت کنید...

از آنجا که حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) که از دودمان نبوت و ولایت است به جایی می رسد که امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) دربارهٴ زیارت او هم توصیه و سفارش و هم دستور و برنامه دارند، لذا از وجود مبارک امام هشتم علی بن موسی الرضا (سلام الله علیهما) رسیده است: «فاطمه بنت موسی بن جعفر (ع) بقم فقال من زارها فله الجنة» خواهر ما فاطمهٴ معصومه در قم مدفون است [و] هر کس این بانو را زیارت کند بهشت برای او است،( وسائل الشیعه، ج14، ص576 )
از وجود مبارک امام نهم امام محمد تقی(سلام الله علیه) روایت شده است: «من زار قبر عمتی بقم فله الجنة» که عمّة من فاطمهٴ معصومه(علیها سلام) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زیارت کند بهشت برای او است.( وسائل الشیعه، ج14، ص576 )
اعمالی که باعث ورود در بهشت است یکسان نیست؛ بعضی از عمل های خیر باعث می شود انسان به بهشت راه پیدا کند، بعضی از اعمال خیر سبب می شود که بهشت در اختیار او قرار بگیرد، نه او در اختیار بهشت، لذا سرّ اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) فرمودند، هر کس کریمهٴ اهل بیت فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) را زیارت کند بهشت برای او است، بدین خاطر است که او اهل ولایت است، اگر کسی پیوند ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، می کوشد که رایحهٴ ولایت و طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جزء اولیای الهی بشود، اگر کسی جزء اولیای خدا شد، «ولیّ الله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.
اینکه در زیارت حضرت فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) می خوانیم «..إشفَعی لیّ فی الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن»، معلوم می شود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمی شود، چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت.
همۀ این امور نشان می دهد که حضرت فاطمه معصومه(علیها سلام) به چه جایگاهی رسیده است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) هم ترغیب کرده اند که آن حضرت را زیارت کنید به نحوی که وجود مبارک امام رضا امام هشتم(سلام الله علیه) زیارتنامه خاصی مقرر کرده است، و هم در این زیارتنامه جمله هایی را تعبیه نمودند که نشانهٴ مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است.

حضرت فاطمه معصومه، ترویج کننده ولایت اهل بیت در زمان خود
قابل ذکر است تاریخ اسلام بانوان محدّثه متعددی را در صفحات خویش جای داده است که این محدّثات در عصر رسالت به 45 نفر و در عصر امیرمؤمنان علی علیه السلام به سیزده نفر و همچنین راویان زن از فاطمه زهرا علیهاالسلام به هفت نفر، از امام حسن علیه السلام به چهار نفر، راویان زن از امام حسین به سه نفر، از امام سجاد علیه السلام به سه نفر، امام باقر علیه السلام چهار نفر، امام صادق علیه‎السلام 33 نفر، امام کاظم علیه السلام به پنج نفر، امام رضا علیه السلام به هشت نفر، و از امام جواد علیه السلام به پنج نفر و از امام هادی علیه السلام به سه نفر، و از امام حسن عسکری علیه‎السلام به یک نفر می رسند. ( الغدیر، علامه امینی، ج 1، ص 197)
در بین این محدّثه ها نام فاطمه معصومه سلام الله علیها در بین راویان پدرش امام هفتم علیه السلام و برادرش حضرت رضا علیه السلام می درخشد. که به نمونه از روایات آن بانو اشاره می شود.

الف ـ حدیث منزلت
حضرت فاطمه معصومه از فاطمه دختر امام صادق علیه السلام از فاطمه دختر امام باقر علیه السلام، از فاطمه دختر امام سجاد علیه السلام، از فاطمه و سکینه دختران امام حسین علیه السلام از ام‎کلثوم دختر حضرت فاطمه از ایشان نقل می کند که فرمود: «انسیتم قول رسول الله یوم غدیر خمٍّ: من کنتُ مولاهُ فعلی مولاه و قوله: انت منّی بمنزلة هارون من موسی؛ آیا سخن رسول در روز غدیر را فراموش کردید که فرمود: هر کس من مولای اویم علی مولای اوست (و آیا فراموش کردید که) جایگاه تو (علی) نسبت به من مانند (جایگاه) هارون (در برابر) موسی است.» (عوالم، ج21، ص 354، حدیث 3)

ب ـ حب اهل بیت علیهم السلام
حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام با سند فوق تا می رسد به زینب دختر علی و او از مادرش فاطمه زهرا علیهماالسلام نقل نموده که فرمود: «الا من مات علی حبّ آل محمدّ مات شهیداً؛ همانا هر کس با محبت آل محمد(صلی الله علیه و آله) بمیرد؛ شهید مرده است.» (بحارالانوار، ج 68، ص 77)

ج ـ پاکیزگی امام حسین علیه السلام
فاطمه معصومه علیهاالسلام با سندش تا می رسد به صفیّه عمّه پیامبر اکرم نقل نموده که وقتی امام حسین متولد شد من پرستارش بودم. پیامبر اکرم فرمود: عمه جان فرزندم را نزد من آور. «فقلت: یا رسول الله انالم ننظفه لله فقال: یا عمه انت تنظفه؟ ان الله تبارک و تعالی قد نظفه مطهّرة؛ عرض کردم، ای رسول خدا! من او را پاکیزه نکرده ام (و نشسته ام) فرمود: عمه! تو می خواهی او را پاک کنی؟ خداوند او را پاکیزه و مطهر کرده است.» ( بحارالانوار، ج 43، ص 243)

منابع:
شاخصه های وجودی مقام و منزلت حضرت معصومه(س) از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی
مقام علمی حضرت معصومه علیهاالسلام، نویسنده: سید جواد حسینی

سخنرانی مرتبط:

- سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری با موضوع " مقام و منزلت حضرت معصومه علیهاالسلام" در تاریخ 13 مرداد 1395 واقع در صحن جامع رضوی حرم امام رضا علیه السلام


قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی