قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، صبح امروز (پنجشنبه ۱۴ مرداد) در سخنانی در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس تهران به مناسب سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: عظمت ایشان فوق تصور ماست، اما همین روایت حضرت رضا(ع) کافی است که فرمودند «با شفاعت ایشان همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند». این شأن، شأن حضرت زهراست و تعبیر بسیار عجیبی است!

* نخستین ویژگی حضرت معصومه(س)

وی با اشاره به زیارتنامه مأثور حضرت معصومه(س) گفت: همه خیرات به معصوم بازمی‌گردد، یعنی دیگران به اندازه‌ای که به معصوم معرفت دارند، بهره‌مند می‌شوند. یک معنای «قدر» بودن این است که افراد به اندازه تقرب به آنها برخوردار می‌شوند و قدر و کرامت می‌یابند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در ادامه معرفت معصوم، معرفت اولیاء معصوم است. لذا شیعیان از جایگاه فوق‌العاده‌ای برخوردارند، چون به سرچشمه نور و هدایت متصل هستند. اگر کسی شیعه کامل شد، شئون و انوار معصومین در او ظهور پیدا می‌کند، آن وقت است که بر اساس «السلام علیک یا اهل بیت النبوة»، سلمان فارسی هم می‌شود «منا اهل البیت». در حدیث عقل و جهل هست که اگر کسی «عباد ممتحن» شد، صفات نبی‌اکرم(ص) در او جلوه می‌کند، البته به اندازه ظرفش!

* دومین ویژگی حضرت معصومه(س)

میرباقری با اشاره به اینکه توالد منشأ انتقال علم نمی‌شود، گفت: بنده حقیر هم به عنوان سادات ممکن است نسبم به رسول‌الله(ص) بازگردد، اما آیا صرف این توالد موجب انتقال علم است؟ بنابراین نسبتی ویژه باید میان فرد و نبی‌اکرم(ص) باشد، همان نسبتی که میان فاطمه معصومه و ائمه(ع) با پیامبر است. بنابراین نور پیامبر(ص) و معصومین در ایشان تجلی کرده است. بنابراین حرم ایشان جزو «بیوت نور» هستند و این شأن را دارند که ما را به معصوم برسانند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: اگر کسی باطن حرم وجود مقدس فاطمه معصومه(س) را ببیند، «بیت النور» و یکی از روضه‌های بهشت است.

 

 

* سومین ویژگی حضرت معصومه(س)

میرباقری گفت: حضرت معصومه(س) براساس مقام‌هایی که دارند، مقام شفاعت را هم دارند. البته شفیع بودن شئونی دارد که از جمله آنها «عهد» است؛ یعنی کسانی که امتحان پس داده‌اند و خدا می‌داند که در عهدشان ثابت‌قدم هستند.

وی خاطرنشان کرد: مقام شفاعت، مقام فداکاری است، چون بار دیگران را به دوش می‌کشد، یعنی او توبه می‌کند و استغفار ما پذیرفته می‌شود، البته او نه گناه کرده و نه گناهی دارد که بخواهد استغفار کند، اما استغفار می‌کند تا طعم تواب بودن را ما هم بچشیم.

عضو مجلس خبرنگار رهبری تأکید کرد: «وعده شفاعت» امید ایجاد می‌کند، نه اینکه غرور بیاورد، آیا در ایام محرم که امید به شفاعت سیدالشهدا(ع) بیشتر است، لاابالی‌گری بیشتر می‌شود یا کمتر؟! در روایات داریم حضرت سجاد(ع) غلامی به نام ابن اَیمن داشتند، وی به حضرت انتقاد کرد اینقدر مردم را وعده شفاعت پیامبر(ص) ندهید! حضرت در پاسخ به او فرمود اگر سختی‌های قیامت را می‌دیدی، می‌فهمیدی در روز قیامت کسی نیست مگر اینکه به شفاعت رسول‌الله(ص) نیازمند باشد! لذا انبیاء همه در عالم برزخ نیاز به شفاعت پیامبر(ص) دارند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: باطن جنت چیزی جز ولایت معصومین نیست. ملک عظیم و شراب طهور از آنِ امیرالمؤمنین(ع) است که به شیعیانش (شیعه کامل) هم می‌رسد. شفاعت از همین دنیا آغاز می‌شود، ما اگر به نیابت مؤمن که از دنیا رفته زیارت می‌کنیم، آیا ثوابش به او می‌رسد یا نه؟ البته شرط آن است که هم شفاعت‌کننده و هم شفاعت‌شونده با خدا عهد و میثاق بسته باشند.

میرباقری ادامه داد: وقتی گفته می‌شود حضرت معصومه(س) مقام شفاعت دارند؛ یعنی جوری شفاعت ایشان را کرده‌اند که خودش می‌شود «شفیع جنت»؛ یعنی انسان را از صفات رذیله پاک می‌کند و نفسش، نفس بهشتی است. این چه مقامی است؟ من نمی‌فهمم!

وی در پایان گفت: ان‌شاءالله خدا به ما توفیق دهد از این بهشتی که دراختیارمان است بهره بگیریم، در حرم ایشان برویم و دست روی سرمان بکشند، آتش جهنم درونمان را سرد کنیم و صفات بهشتی پیدا کنیم.

فارس

کوتاه و خواندنی:

- «وجود مقدس حضرت معصومه(س) از آن بیت‌النورها و مشکات‌الانوارهایی است که انوار چهارده معصوم(ع) در آن تجلی دارد. لذا در حرم ایشان چهارده معصوم(ع) به نحو حاضر زیارت می‌شوند [در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س)].
عظمت حضرت معصومه(س) فوق العاده است و می ارزد که انسان از اقصی نقاط دنیا فقط برای همین زیارت بیاید. شاهدش هم این است که امام رضا(ع) فرمود: هر کس حضرت معصومه(س) را زیارت کند... اهل بهشت است. امام صادق(ع) می فرماید: به شفاعت حضرت معصومه(س) همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند.
من نمی‌دانم این چه مقامی است که: «إنّ لک عند الله شأنا من الشأن». اما یکی از شئون ولایت چهارده معصوم(ع) به خصوص صدیقه طاهره(س)، در ایشان متجلی است و لذا ایشان می توانند «شفاعت فی الجنه» بکنند؛ یعنی درجات جنت - که درجات توحید و ولایت است و ظاهرش بهشت است و باطنش بیت الولایة و دارالولایة و مقامات توحیدی است - به شفاعت ایشان به دست می‌آید. ایشان می‌تواند در این عوالم ما را دستگیری و هدایت بکند. خلاصه، خیلی حجاب‌های باطنی و ظاهری در این حرم برداشته شده و برداشته می‌شود.». ۹۲/۶/۱۶
@ostadmirbaqeri

- «حضرت معصومه(س) می‌توانند «شفاعت فی الجنة» بکنند؛ یعنی درجات جنت - که ظاهرش بهشت و باطنش دارالولایة و مقامات توحیدی است - به شفاعت ایشان به دست می‌آید». ۹۲/۶/۱۶


حکمت تغییر آب‌و‌هوای قم و هجرت حضرت معصومه (س) به این شهر

 علمای بزرگ، در محضر حضرت معصومه(س) به بار نشستند
«بعضی از محققین نقل کردند که قم سرزمین جلگه و حاصلخیز و نسبتاً خوش آب و هوا بود. همراه با ظهور اسلام این کوه نمک در این منطقه ظاهر شد و آب و هوای اینجا تغییر کرد و به یک منطقه گرم و کویری با هوای گرم و آب شور و خصلت‏‌های جغرافیایی خاص تبدیل شد. خیلی‌ها را خدا [از اینجا] کوچ داد و یک عده دیگر را [به اینجا] مهاجرت داد. کمااینکه کعبه را به تعبیر امیرالمومنین(ع) در سنگ‌لاخ‌ترین سرزمین‌ها، تنگ‌ترین دره‌ها و کم‌آب‌ترین چشمه‌ها قرار داده است که وقتی آنجا می‌آیند یک سیر معنوی اتفاق بیفتد و آنجا مرکز سیاحت و گردشگری نشود؛ بلکه مرکز مهاجرت الی الله شود. قم هم همین‌طور است.
هجرت اشعریون به قم و تبدیل شدن آن به کانون فرهنگی تشیع، هجرت حضرت معصومه (س) ـ که ادامه هجرت امام رضا (ع) است ـ بستر شکل‏ گیری جامعه تشیع در منطقه می‌شود؛ درواقع، این هجرت، جغرافیای دنیای اسلام را تغییر داد [و شیعیان را به سمت ایران سوق داد].
هجرت فاطمه معصومه (س) در مسیر اتفاقاتی است که باید در اینجا بیفتد و اتفاقاً همین‌طور هم شده است... یکی از ارکان تبدیل قم به حرم اهل‌بیت(ع)، با آمدن حضرت معصومه (س) تمام شد.
ائمه (ع) ارجاع دادند («مَنْ زار عارفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ» و ...) و اینجا ملجأ علمای بزرگ شد. اینجا در طول تاریخ، ملجأ علما و فقهای بزرگ ما مثل مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، حضرت امام(ره)، مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی، آیت‌الله العظمی مرعشی، آیت‌الله العظمی بهجت و... بوده است؛ همه بزرگان در محضر ایشان تواضع و خشوع می‌کردند و در محضر ایشان به بار نشستند». ۹۳/۱۱/۱۱
@ostadmirbaqeri


چرا در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س)، انبیای اولوالعزم(ع) را به صورت 《غائب》، اما اهل بیت(ع) را به صورت 《حاضر》 زیارت می‌کنیم؟
- «در زیارت حضرت معصومه (س) که منسوب به حضرت امام رضا(ع) و عباراتی است که از معصوم صادر شده است، نکات قابل تأملی وجود دارد.
نخست، سلام‌های اول زیارت است که به حضرت آدم (ع) و چهار پیامبر اولوالعزم به صورت غایب و سپس به نبی مکرم اسلام(ص) و سیزده معصوم(ع) به نحو خطاب حاضر، سلام داده می شود، که این خود سؤال‌برانگیز است که به چه علت به چهارده معصوم(ع) در حرم این وجود مقدس، به صورت مخاطب، سلام داده می شود؟ البته معصومین (ع) در هر جای دنیا حاضرند و اگر انسان توجه پیدا کند می‌تواند حضور و محضر آنها را درک کند، و شاهدش هم همان سلام نماز است که خطاب به پیامبر(ص) عرضه داشته می شود؛

لکن احتمال می رود سلام خطاب در حرم مطهر حضرت معصومه(س) بدین جهت باشد که انوار چهارده معصوم(ع)، غیر از حضوری که در همه عالم دارند، در این حرم به صورت خاص حاضر هستند؛ بدین معنا که انوار این معصومین(ع) در حضرت فاطمه معصومه(س) متجلی است و از طریق ایشان، این انوار در این حرم مقدس ظهور پیدا می‌کنند؛ چنانکه در مورد حرم های ائمه(ع) نیز نقل شده که «مختلف الملائکه» و «مختلف الانبیا» است...». ۹۲/۱۱/۲۰
@ostadmirbaqeri

سخنرانی مرتبط:

- سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری با موضوع " مقام و منزلت حضرت معصومه علیهاالسلام" در تاریخ 13 مرداد 1395 واقع در صحن جامع رضوی حرم امام رضا علیه السلام


قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی