قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

http://photo.aqr.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=0a39fc20-32e6-446c-a774-1564312870ef

تولیت آستان قدس رضوی مقصد و مقصود حرکت امام حسین(ع) در روز عاشورا را لقاء الله خواند و گفت: مسلمانان جهان باید با پیروی از ندای عاشورا، با جاهلیت مدرن مبارزه کنند.

به گزارش آستان نیوز، آیت الله رئیسی در ویژه برنامه «إذن عزا» که در آخرین روز ماه ذی الحجه به مناسبت آغاز ماه محرم در صحن انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه هر تفکر و جریانی که واقعه کربلا را یک اتفاق تصادفی بشمارد محکوم به شکست است، اظهار کرد: آستانه ماه محرم و بر افراشتن پرچم عزای حسین بن علی(ع) یک دنیا غم بر دل همگان می نشاند.
وی ادامه داد: زمانی که سید الشهدا(ع) از مدینه حرکت کردند، به مردم فرمودند: ای مردم، هرکسی که حاضر است خون و جانش را برای خدا نثار کند و به لقاء الله برسد، با من همراه شود، مقصد و مقصود این راه ملاقات با خداست.
آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه اباعبدالله الحسین(ع) برای تک تک لحظات عاشورا برنامه ریزی داشت،‌ اظهار کرد: امام حسین(ع) تا عصر عاشورا مدیریت این واقعه عظیم را خودشان برعهده گرفتند و پس از شهادتشان،‌ حضرت زین العابدین(ع) با مدیریت اجرایی حضرت زینب(س) این جریان مهم تاریخی و دینی را ادامه دادند.

عاشورا؛ ‌تابلوی انسانیت
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری واقعه عاشورا را به عنوان تابلویی که دربردارنده همه مضامین عالی انسانی و الهی است، معرفی و ابراز کرد: رأفت،‌ توکل به خالق هستی، رضایت الهی، ایثار، ‌خلوص در نیت، نوع دوستی و دیگرخواهی در پرتوی خداخواهی از رمزهای این تابلوی عظیم به شمار می رود.
تولیت آستان قدس رضوی از وجود مقدس امام حسین(ع) به عنوان الگوی بشریت یاد و عنوان کرد: اباعبدالله(ع) روز عاشورا در گودی قتلگاه با آن همه داغ دیدگی و زخم هایی که بر تن داشت،‌ ذکر خدا را می گفت و به دنبال هدایت دشمنان به صراط مستقیم بود.
وی اظهار کرد: یزیدیان بعد از عاشورا می خواستند واقعه عظیم عاشورا را در تاریخ محو کنند و به خاطر همین بدن های مبارک اهل بیت(ع) را در زیر سم اسبان در هم کوبیدند و سرها را در شهرها گردانند تا مردم به آن ها بی احترامی و توهین کنند، اما اراده خدا عاشورا را سرآغاز مکتب شهادت و هدایت بشریت قرار داد.

اربعین، مقوم یاد و خاطره عاشور
آیت الله رئیسی،‌ فعالیت های امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا را راهبرد پیوند قلب ها با عاشورا دانست و با اشاره به اینکه اربعین حسینی، مقوم زنده ماندن یاد و خاطره عاشوراست، ابراز کرد: گریه و عزاداری برای امام حسین(ع) در تمام ایام سال به ویژه در شب های جمعه که ابواب رحمت الهی گشوده می شود، بیانگر آن است که حسین بن علی(ع) دروازه ورود به رحمت الهی است.
وی ادامه داد: فریاد استغاثه اباعبدالله در روز عاشورا که فرمودند: هَل مِن ناصر یَنصُرنی،‌ تاریخ و زمان را در هم نوردیده و هنوز این بانگ الهی بلند است و هر آنکس که به این پیام لبیک بگوید، خود را یاور حضرت در روز عاشورا می بیند.
به گفته تولیت آستان قدس رضوی، امام سجاد(ع) پس از روز عاشورا تا پایان عمر خویش بر مصیبت امام حسین(ع) گریستند و هر کجا که آب می دیدند و غذایی می خوردند، مصیبت و عزای سید الشهدا را یادآور می شدند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: امام سجاد(ع) در رکن نماز و بهترین حالت بندگی یعنی سجده با تربت امام حسین(ع) به عبادت مشغول می شد که این حرکت امام بیانگر آن است که بهترین حالت بندگی در ارتباط با عاشورا شکل خواهد گرفت.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه واقعه کربلا بعد از نبوت و رسالت انبیاء الهی بود، اما همه آن ها با شنیدن نام و ذکر مصیبت امام حسین(ع) متحول می شدند‌، ‌گفت: بعد از وجود مقدس امام سجاد،‌ امام باقر(ع) تا حضرت صاحب الزمان(عج) نام و یاد عاشورا را زنده نگه داشته و امام رضا(ع) هم به ابن شبیب فرمودند: یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ. ای پسر شبیب! اگر برای چیزی گریه ات گرفت، برای حسین بن علی گریه کن.

فلسفه زنده نگه داشتن واقعه عاشورا
وی درباره فلسفه زنده نگه داشتن واقعه عاشورا توسط ائمه هدی(ع) و علما اظهار کرد: امام حسین(ع) برای اصلاح جامعه بشری یعنی همان فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند و این اقدام ایشان فقط به سال 61 هجری اختصاص ندارد، بلکه تا قیامت ادامه خواهد داشت و یقینا خون مبارک سیدالشهدا(ع) رمز هدایت و اصلاح جامعه بشری خواهد بود.
تولیت آستان قدس رضوی،‌ جهل زدایی و بصیرت افزایی را از برکات قیام اباعبدالله(ع) در روز عاشورا برشمرد و با اشاره به اینکه شهدای ما با تاسی به امام حسین(ع) در راستای پایداری ارزش های اسلامی و الهی جهاد کردند، گفت: هیئت های مذهبی،‌ مدرسه و کلاس درس بصیرت،‌ دلدادگی به اهل بیت(ع) و محل معرفت افزایی برای جامعه محسوب می شوند.
وی ادامه داد: اکنون استکبار جهانی نمی خواهد حق خواهی و پیام انقلاب را گوش کند، لذا امت مسلمان با ندای عاشورایی باید با جاهلیت اتو کشیده مدرن مبارزه کنند.
وی با اشاره به اینکه در عزاداری اهل بیت(ع) شور و شعور و احساس و تعقل در هم آمیخته است،‌ ابراز کرد: در عرصه ترویج فرهنگ عاشورا شعرا، ‌مداحان و وعاظ می توانند نقش بسزایی داشته باشند و هر عملی که موجب وهن اسلام است، باید ترک شود.
یادآور می شود؛ در این مراسم که با حضور هیئت های سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در صحن انقلاب اسلامی برگزار شد، پرچم گنبد و پوشش ضریح حرم مطهر امام رضا(ع) نیز به رسمی دیرینه در غروب آغازین ماه محرم رنگ ماتم به خود گرفت و تعویض شد. قرائت صلوات خاصه، مرثیه سرایی و عزاداری حاج سعید حدادیان نیز از دیگر بخش های ویژه برنامه «إذن عزا» بود.

گزارش تصویری مرتبط:
- آیین تعویض پرچم گنبد منور، پوش ضریح مطهر و سیاه پوشی حریم ملکوتی حضرت رضا(ع)

کتاب مرتبط:
- کتاب الکترونیکی " ماه دلدادگی"
- کتاب الکترونیکی هیئت " ویژه سخنرانان "
- کتاب الکترونیکی " هیئت؛ ویژه مداحان "
- کتاب الکترونیکی هیئت " ویژه عزاداران "
- مصباح الهدی (چهل حدیث از امام حسین (ع))

ویژه نامه مرتبط:
- ویژه نامه چندرسانه ای «خون خدا»
- ویژه نامه چندرسانه ای «قیام رسانه» - احکام عزاداری، سخنرانی، مداحی و هیئت و بایسته ها
- ویژه نامه چندرسانه ای رسم میانداری

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی