قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

آیت الله جوادی آملی

امامزادگان به عنوان یادگاران امامان معصوم علیهم السلام، در زمان حال، دارای ارزش های مادی و معنوی فراوانی هستند و نقش های تأثیرگذاری بر روی فرهنگِ اتحاد رویارویی ...

به بسم الله می خوانم خدا را                      ز مشتی خاک آدم ساخت ما را


دیرگاهی است در ظلمت بی فردای این روزگار، زمین در انتظار است تا کسی بیابد که کس باشد، تا مردمان با نگاهی در او، کس را از ناکس بازشناسند. امروز که آدمیان صداقت را به زیر آوار فراموشی ها از یاد برده اند، حالا که خاک از خونِ سرخِ عدالت گلگون است، زمین در حسرت یک مرد می سوزد. حالا که سپیدی ها همه در سیاهی دل های آدمیان رنگ باخته اند، دیدگان زمین در انتظار اندکی، حتی چون سپیدی پلک خیس سپیده دم بارانی است.
اگر در سرنوشت بشریت دقت کنیم، امامزادگان به عنوان یادگاران امامان معصوم علیهم السلام، در زمان حال، دارای ارزش های مادی و معنوی فراوانی هستند و نقش های تأثیرگذاری بر روی فرهنگِ اتحاد رویارویی مردم و دین ایفا می نمایند.
بنابراین ما باید قدردان ارزش های وجودی این بزرگواران در زندگی روزمره خود باشیم. چه بسیار انسان هایی که با واسطه قراردادن امامزادگان به حاجات دل خود می رسند و این رسیدن به حاجات، خود زمینه ی فراهم شدن آرامش درونی ما انسان ها است.
در بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز اشاره شده، که توجه به امامزادگان و بقاء متبرکه بطور کلی سبب آرامش زندگی می شود. همان طور که می دانیم بیشتر مسافران کشورهای همسایه ی عربی، زائران مذهبی هستند. زائرانی که در مورد امامان و امامزادگان ما مطالب بسیاری را شنیده اند و در موارد بسیاری وقتی که ناامید از پزشکان حاذق شهر یا کشور خود شده اند، دست نیاز به سوی امامزادگان ما دراز کرده اند تا گره گشایی از دردشان شود.
دنیای امروز با وجود پیشرفت و تحولی که بر حسب ظاهر پیدا کرده، در واقع پر از نگرانی ها، اضطراب ها، ترس ها و دلواپسی هاست که ایجاد عقده های روانی می کند و همین عقده ها هم منشاء بسیاری از بدبختی های نسل ماست؛ این فاجعه ای است که جامعه غرب را در لجنزار خود فرو برده است و دردی است بی درمان که روان شناسان شرق و غرب به آن اعتراف می کنند. این دردها را درمانی نیست جز توجه به معنویت دین، اخلاق و تقویت آن در وجود انسان ها.
یاد و زیارت پاکان و معصومان، آدمی را در مسیر پاکی و عصمت قرار می دهد و انسان را بیش از پیش به خداوند نزدیک می کند. چنان که در قرآن می خوانیم : «فِی بُیوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیذْکرَ فِیهَا اسْمُهُ ... »؛ (نور: 36) و همچنین متعلقان اولیای الهی، مقدس و منشأ اثر دانسته می شوند.
از تأثیرات فردی زیارت امامزادگان می توان به گناه زدایی، درمان رذایل اخلاقی، نورانیت و بصیرت دل، زهد و وارستگی از لذات مادی، جلب توجه و نظر الهی به خود، آرامش قلبی و قدرت روحی اشاره کرد.
همچنین وجود امامزادگان تأثیرات اجتماعی زیادی را نیز دارد، از جمله:

1- مرکزیت در توسعه شهری:
امامزاده ها در شهرها، یک ناحیه ی مرکزی مهم را بوجود می آورند. وجود امامزاده ها در ایران از چنان اعتباری برخوردار بوده است که در بسیاری از موارد دلایل عمده تأسیس یا توسعه بعدی شهرها به شمار می آمدند.

2- نقش امامزاده ها بر حفظ هویت اسلامی:
مسائل مختلفی در حفظ هویت و ایجاد همبستگی عاطفی - اجتماعی جامعه مؤثر است. از این میان می توان به نقش عمده ی بناهای مذهبی به عنوان یکی از مکان های هویت بخش و ارتقاء دهنده فرهنگ اسلامی اشاره کرد. امامزاده ها از دیرباز سبب جذب جمعیت و تلاقی افکار و فرهنگ مردمی است که بخشی از باورهای اعتقادی و مذهبی شان در آن تجلی پیدا می کند. بناهای امامزادگان با توجه به اعتقادات مسلمانان و احترام ویژه ایشان، مکان هایی هستند که از دیر باز نقش ارتقای هویت شهری و اسلامی شهروندان را به عهده داشته اند.

بار الها
از کوی تو بیرون نشود پای خیالم
نکند فرق به حالم
چه برانی، چه بخوانی
... چه به اوجم برسانی
چه به خاکم بکشانی
... نه من آنم که برنجم
نه تو آنی که برانی ...
نه من آنم که ز فیض نگهت چشم بپوشم
نه تو آنی که گدا را ننوازی به نگاهی
در اگر باز نگردد ...
نروم باز به جایی
پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی
کس به غیر از تو نخواهم
چه بخواهی چه نخواهی
باز کن در که جز این خانه مرا نیست پناهی

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی