قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

استاد جامعه المصطفی قم گفت: قداست قدمگاه امام معصوم(ع) ریشه قرآنی و روایی دارد و باید مردم را متوجه برکات و آثار این موضوع کنیم.

حجت الاسلام ناصر رفیعی استاد تفسیر حوزه علمیه ظهر امروز در حرم رضوی و در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به گردآوری مجموعه دیدگاه مراجع علما و محققین پیرامون صحت مسیر هجرت حضرت رضا(ع) و تاکید بر گرامیداشت مقامات حضرت رضا(ع) در طول مسیر هجرت تمدن ساز آن حضرت از مدینه به مرو گفت:  یکی از بهترین اثرهایی که در این باره نوشته شده است، کتاب جغرافیای مسیر هجرت امام رضا(ع) نوشته دکتر عرفامنش است.

وی افزود: محققین دیگری نیز در این باره تحقیقاتی داشتند از جمله بنیاد پژوهش‌های اسلامی  آستان قدس و ما نیز در جامعه المصطفی(ص) قم نیز آماده همکاری در این زمینه هستیم.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به برپایی مراسمات فرهنگی و مذهبی در طول مسیر هجرت آن حضرت از شلمچه تا مرو به ویژه در شهرستان بهبهان گفت:  اصل قدمگاه امام رضا(ع) مقدس و دارای برکت است و باید مردم را نسبت به این موقوله واقف و روشن کنیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه قداست جای پای مبارک پیامبر در میان مسلمان صدر اسلام نیز امری پذیرفته بود گفت: در تاریخ داریم که عبدالله بن عمر در هر منزلی که پیامبر اسلام در آنجا قدم گذاشته بودند می ایستاد و دو رکعت نماز می خواند.

شایان ذکر است وی چندی پیش نیز در مدرسه فیضیه قم با اشاره به آیه 125 سوره بقره «اتَّخِذُوا مِنْ مَقام ِ إ ِبْراهیمَ مُصَلًّى» مبنی بر قداست و شرافت مقام حضرت ابراهیم(ع) و دستور خداوند مبنی بر مصلی قرار دادن این مقام گفت: این آیه مربوط می‌شود به اینکه مقام ابراهیم باید در این خانه خدا مصلی قرار داده شود و بر اساس فرموده امام صادق (ع) مقام ابراهیم یعنی همان مقامی که محل جای پای حضرت می‌باشد؛ اکثر مفسرین معنای مصلی را به نمازخواندن تعبیر کرده‌اند و امروزه نیز نماز طواف باید پشت مقام ابراهیم خوانده شود.

وی یادآور شد: حج آمیخته با ولایت مداری است و همان‌طور که حضرت ابراهیم (ع) پیشوا و امام است، جای پای آن حضرت نیز مقدس است و باید در کنار آن نماز خوانده شود. هر جایی که قبر امام معصوم و قدمگاه امام معصوم باشد مقدس بوده و باید محل عبادت باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه مراجع معظم تقلید، علماء و محققین از پنج کشور جهان در مورد آیین حضور مردم در قدمگاه امام رضا(ع)

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

قدمگاه امام رضا علیه السلام در شهرستان بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی