قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه


مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان از برپایی ۱۰۰ موکب پذیرایی از زائران اجتماع بزرگ «تا قدمگاه خورشید» در این شهرستان با مشارکت دبیرخانه مرکزی خادمان رسانه ای آستان قدس رضوی خبر داد.

حجت الاسلام حسینوند، در گفتگو با خبرنگار آستان نیوز از شهرستان بهبهان، گفت: این مراسم امسال با حضور بیش از ۴۰ هزار نفر از عزاداران شهادت امام رضا علیه السلام از شهرستان بهبهان، خوزستان و حتی استان های همجوار بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد نیز برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه اجتماع بزرگ تاقدمگاه خورشید از بهبهان تا محل قدمگاه واقع در ۱۰ کیلومتری این شهرستان مسیر ۱۰ کیلومتری را طی می کنند گفت: یکصد موکب خودجوش مردمی با پشتیبانی زیرساختی امور اجرایی نهادهای حاکمیتی و مساعدت مالی خیرین و بانیان نیکوکارا به زایران در این مسیر خدمات پذیرایی، فرهنگی و اسکان را ارایه می کند.

به گفته وی، دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری، فرمانداری، آتش نشانی، خدمات بهداشت و درمان، همکاری نیروهای نظامی و انتظامی در برقراری نظم و امنیت،  اورژانس و آمبولانس،هلال احمر، شرکتهای آبفا، امور برق و اداره تبلیغات امور زیر ساختی موکب ها را پشتیبانی می کنند.

مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان، حضور نیروهای خواهر و برادر بسیجی بویژه خواهران حوزه امر به معروف و نهی از منکر را در این مراسم تأکید کرد و گفت: برپایی نمایشگاه های عفاف و حجاب، جبهه و جنگ، شهدا، کتاب و نمایشگاه بازسازی روایت ورود امام رضا علیه السلام تا قدمگاه با نمونک ها، ایستگاه کودک و نقاشی، برگزاری مسابقات فرهنگی و تاریخی از دیگر اقدامات و امور فرهنگی در موکب ها و مسیر عزاداران تا قدمگاه خورشید است.


🚩استقرار ۳موکب محوری در اجتماع بزرگ «تا قدمگاه خورشید»
 حجت‌الاسلام حسینوند، در ادامه با تاکید بر استقرار سه موکب محوری به طور خاص و با برنامه‌های ویژه در بین ۱۰۰ موکب برای عزاداران و زایران قدمگاه خورشید گفت: سخنرانی، عزاداری، زنجیرزنی و سینه زنی بویژه عزاداری مرسوم و خاص این منطقه با نام سه سنگ که ثبت ملی نیز شده است در این سه موکب انجام می شود.

وی تصریح کرد: این سه موکب محوری شامل موکب قدمگاه، موکب فاطمیون (در منطقه کارخانه سیمان) و موکب منتظران (کارخانه ذرت خشکان) حدود سه کیلومتری از یکدیگر واقع شده است.

به گفته وی، اقامه نماز جماعت در تمام موکب ها با حضور روحانیون، صوت سراسری و یکپارچه و عزاداری از دیگر برنامه‌های اجتماع بزرگ تا قدمگاه خورشید در روز مراسم است.

حجت‌الاسلام حسینوند، برگزاری پنج نشست هم اندیشی برای برگزاری هر چه بهتر و باشکوه مراسم اجتماع بزرگ تا قدمگاه خورشید در بهبهان با حضور دستگاه های اجرایی و مسئولان و مدیران ذی ربط را یادآور شد و گفت: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان تمامی امور مربوط به صدور مجوز برای ۱۰۰ موکب و امور مربوطه برای استقرار این موکب ها را انجام داد.

وی، در پایان پوشش تصویری و پخش زنده مراسم اجتماع بزرگ تا قدمگاه خورشید از شبکه استانی خوزستان با همکاری پدافند هوایی را تاکید کرد و گفت: برنامه های گسترده فرهنگی درراستای عفاف و حجاب بانوان در موکب ها انجام خواهد شد.

شایان ذکر است: اجتماع عظیم عزاداران رضوی موسوم به آیین «تا قدمگاه خورشید» همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان استان خوزستان برگزار می‌شود.

این آیین هرسال طبق یک سنت دیرینه، بیش از دو قرن است که با حضور ده ها هزار نفر از مردم شهرهای بهبهان و منصوریه و دیگر مناطق جنوب کشور در یک اقدام هماهنگ در سالروز شهادت حضرت رضا(ع) انجام می شود بطوریکه مسیر بیش از 10 کیلومتری تا مسجد و قدمگاه متبرک آن حضرت را در این شهرستان با پای پیاده طی می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند.

این مراسم رأس ساعت 9 صبح روز شهادت از مساجد و امام‌زادگان این شهرستان شروع می‌شود و مردم ضمن عزاداری سالروز شهادت امام هشتم شیعیان، به سمت مسجد تاریخی آن حضرت حرکت و نماز ظهر و عصر را در طول مسیر به صورت دسته جمعی اقامه خواهند کرد و مواکب خودجوش مردمی نیز در طول مسیر استقرار دارد.

حضرت رضا(ع) در جریان هجرت تمدن ساز خویش از مدینه به خراسان، از شهرهای مختلف کشورمان از جمله شلمچه، اهواز، رامهرمز، بهبهان، اقلید، ابرکوه، یزد، نیشابور، طوس و سرخس عبور و این سرزمین را برای همیشه به قدوم مقدس خویش متبرک ساخته اند و مردم این مناطق نیز در مناسبت های مختلف یاد و نام آن امام رئوف(ع) را گرامی می دارند.


🔖تهیه و تنظیم خبر: سیده حرمت سادات متولی - مسئول کانون خادمیاری رسانه شهرستان کاشان

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

قدمگاه امام رضا علیه السلام در شهرستان بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی