قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

طبق روایات اسلامی، پس از ظهور منجی عالم بشریت حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، حضرت عیسی (علیه السلام) به اذن خداوند به زمین نزول خواهد کرد و در نماز به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اقتدا می کند و این، باعث...

چکیده
طبق روایات اسلامی، پس از ظهور منجی عالم بشریت حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، حضرت عیسی (علیه السلام) به اذن خداوند به زمین نزول خواهد کرد و در نماز به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اقتدا می کند و این، باعث ثابت شدن حقانیت دین اسلام می شود و پایه های حکومت جهانی اسلام تقویت، و اسلام سریع تر در سراسر جهان گسترش می یابد.
کلیدواژه: حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، ظهور، حضرت عیسی (علیه السلام)، نزول، نماز.

مقدمه
اعتقاد به آخرالزمان و ظهور منجی و اصلاحگرِ توانمند و بزرگ جهانی از آرمان های مشترک تمام ادیان الهی به شمار می رود. از آن جایی که از شگردهای جبهه کفر و شیطان، حذف مشترکات ادیان آسمانی است. از اینرو دشمن تمام سعی خود را در جهت اختلاف انداختن بین دین اسلام و مسیحیت به کار بسته است. ما در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم که حضرت مسیح (علیه السلام) که یکی از پیامبران الهی است در عصر ظهورِ حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به روی زمین باز می گردد و پشت سر آن حضرت نماز می خواند و در ایجاد حکومت دینی و عدل جهانی، حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را کمک می نماید.

1. جایگاه حضرت عیسی (علیه السلام) در آخرالزمان
خدا در قرآن می فرماید: «و هیچ یک از اهل کتاب (تورات و انجیل) نیست مگر این که پیش از مرگش به او [حضرت مسیح] ایمان می آورد؛ و روز قیامت، بر آنها گواه خواهد بود.»1 (نساء: 159)
امام باقر (علیه السلام) در تأویل این آیه کریمه فرمودند: «همانا عیسی (علیه السلام) قبل از روز قیامت فرود خواهد آمد به دنیا، پس احدی از ملت ها، چه یهودی و چه دیگران باقی نمی ماند مگر این که به او ایمان می آورد و او پشت سر حضرت مهدی (علیه السلام) نماز خواهد خواند.» 2(مجلسی، بحارالانوار، ج 9، ص 195)

خدا در قرآن می فرماید: «و هیچ یک از اهل کتاب (تورات و انجیل) نیست مگر این که پیش از مرگش به او [حضرت مسیح] ایمان می آورد؛ و روز قیامت، بر آنها گواه خواهد بود.


پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «چه حالی خواهید داشت هنگامی که عیسی بن مریم (علیهما السلام) از آسمان فرود آید و امام شما از میانِ خود شما باشد.» 3(همان، ج 52، ص 384)

2. فرود آمدن حضرت عیسی (علیه السلام) از آسمان

شیعه عقیده دارد که حضرت عیسی (علیه السلام) از آسمان فرود می آید و در بیت المقدس پشت سرِ حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نماز می گزارد و او را تأیید می کند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «آن کس که عیسی بن مریم (علیهما السلام) پشت سر او نماز می گذارد از من است.»4 (همان، ج 51 ، ص 84)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: «قسم به آن کس که مرا به حق به نبوت مبعوث کرد اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند آن روز را طولانی می کند تا فرزندم مهدی (علیه السلام) در آن روز قیام کند پس عیسی بن مریم (علیهما السلام) فرود می آید و پشت سرش نماز می خواند.» 5(باقری بیدهندی، گنج حکمت یا احادیث منظوم، ص153)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: «قسم به آن کس که مرا به حق به نبوت مبعوث کرد اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند آن روز را طولانی می کند تا فرزندم مهدی (علیه السلام) در آن روز قیام کند پس عیسی بن مریم (علیهما السلام) فرود می آید و پشت سرش نماز می خواند.


3. نزول حضرت عیسی (علیه السلام) نه ظهور
خداوند در قرآن می فرماید: «و حال آن که آنان او را نکشتند و مصلوبش نکردند، ولیکن امر بر آنان مشتبه شد ... بلکه خدا او (حضرت عیسی (علیه السلام)) را به سوی خود بالا برد، و خدا توانا و حکیم است.»6 (نساء: 157-158)
طبق آن چه در کتب اسلامی آمده، آنچه بعد از ظهور امام زمان (علیه السلام) واقع می شود نزول حضرت مسیح (علیه السلام) است، نه ظهور آن بزرگوار و این دو تعبیر و عنوان بسیار متفاوت است که یکی نشان گر غیبت و دیگری نشان دهنده عروج و رفع الی الله و نزول مجدد است. اما درباره ی حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) این عنوان به کار نرفته، بلکه عنوان غیبت، عصر غیبت و عصر ظهور به کار رفته است. یعنی او در میان ماست ولی از چشم ما به حسب ظاهر غایب است، نه این که خداوند متعال او را به سوی خودش برده باشد، و این نیست که طبق عقیده مسیحیت حضرت مسیح را به دار آویخته باشند و به ملکوت الهی پرواز کرده باشد.7 (ظهور حضرت مسیح (علیه السلام) در عصر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مجله موعود، تیر 1385، ش65؛ www.hawzah.net)

4-اقتدای حضرت عیسی (علیه السلام) به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

حکمت فرود آمدن حضرت عیسی (علیه السلام) در هنگام ظهورِ حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، تقویت حرکت جهانی آن حضرت و اعتراف و تصدیق به حقانیت آن وجود گران مایه است.

«و حال آن که آنان او را نکشتند و مصلوبش نکردند، ولیکن امر بر آنان مشتبه شد ... بلکه خدا او (حضرت عیسی (علیه السلام)) را به سوی خود بالا برد، و خدا توانا و حکیم است.


به ویژه آن که حضرت عیسی، به امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اقتدا می کند و به امامت او نماز می گزارد و امامت جهانی و آسمانی او را تصدیق و تأیید می کند. نزول حضرت عیسی (علیه السلام) از مهم ترین حوادث تاریخ و بزرگ ترین نشانه ها و دلایل بر حقانیت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود.8 (سلیمیان، درسنامه مهدویت 1، ص250)
ابوبصیر گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! آیا قائم از شما اهل بیت است؟ فرمود: «ای ابوبصیر او پنجمین فرزند پسرم موسی کاظم (علیه السلام) و فرزند بانوی کنیزان عالم است. غیبتش چندان طولانی گردد که اهل باطل دچار تردید شوند. سپس خداوند او را ظاهر کند و شرق و غرب جهان را به دست او بگشاید، و عیسی بن مریم (علیهما السلام) از آسمان فرود آید و پشت سر او نماز گذارد. زمین با نور خداوند منور گردد و جایی در روی زمین نمی ماند که در آن غیر از خداوند عز و جل پرستش شود همه ادیان از میان برود و فقط دین خدا می ماند.» 9(شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 345)

نزول حضرت عیسی (علیه السلام) از مهم ترین حوادث تاریخ، و بزرگ ترین نشانه ها و دلایل بر حقانیت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود.


5. حضرت عیسی(علیه السلام) وزیر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) متوجه می شود که حضرت عیسی (علیه السلام) در قدس در نزدیکی مناره سفید فرود آمده است ... پس حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می گوید: جلو بِایست و با مردم نماز بخوان. سپس حضرت عیسی (علیه السلام) می گوید: «نماز برای تو اقامه شده است، پس عیسی (علیه السلام) پشت سر او نماز می خواند و با او بیعت می کند و می گوید: من برای این که وزیر باشم فرستاده شده ام نه برای این که امیر باشم.» 10(سید ابن طاوس، الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (عجل الله تعلی فرجه الشریف)، ج1، ص83)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلَم) فرمودند: «همیشه طائفه ای از امت من بر حق کارزار می کنند تا روز قیامت. فرمود: عیسی بن مریم (علیهما السلام) نزول می کند پس امیر و فرمانده مسلمانان گوید: بیا برای ما نماز بگذار. عیسی (علیه السلام) فرماید نه، همانا برخی از شما بر برخی دیگر امیر و فرمانده می باشد به خاطر کرامتی که خدای تعالی برای این امت دارد.» 11(محدث اربلی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج2، ص479)

حضرت عیسی (علیه السلام) پشت سر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نماز می خواند و با او بیعت می کند و می گوید: «من برای این که وزیر باشم فرستاده شده ام نه برای این که امیر باشم.»


نتیجه
نزول حضرت عیسی (علیه السلام) از آسمان و در رکاب و پشت سر آن امام همام اقامه نماز کردن به مفهوم خاتمیت و خاتم الاوصیاء بودن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. حضور حضرت عیسی (علیه السلام) در کنار حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، باعث می شود که مسیحیان جهان با لطف الهی، از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پیروی و در انقلاب جهانی مهدوی مشارکت کنند و اسلام سریع تر در سراسر جهان گسترش یابد. در نتیجه جامعه مهدوی، به سوی جامعه ای واحد و همبستگی همگانی حکومت حق و عدل جهانی منتهی می شود.


------------------------------------
پی نوشت ها:
1- وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهیداً؛
2- إِنَّ عِیسَى یَنْزِلُ قَبْلَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ إِلَى الدُّنْیَا فَلا یَبْقَى أَهْلُ مِلَّةِ یَهُودِیٍّ وَ َا غَیْرِهِ إِلَّا آمَنَ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یُصَلِّی خَلْفَ الْمَهْدِیِّ؛ مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)، مکرر، تهران، اسلامیه، مختلف، ج‏9، ص 195.
3- کَیْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ ابْنُ مَرْیَم فیکم وَ إِمَامُکُمْ مِنْکُم؛‏ بحارالأنوار، ج‏52، ص384.
4- مِنَّا الَّذِی یُصَلِّی عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ (علیهما السلام) خَلْفَه‏؛ بحارالأنوار، ج‏51 ، ص 84.
5- والّذی بَعَثَنی بالحقِّ نبیاً لولم یبقِ من الدنیا الا یومٌ واحدٌ لا طالَ اللهُ ذلک الیومَ حتی یُخرُجَ منه وَلَدی المهدیُّ (علیه السلام) فَیُصلِّی خَلْفَه؛ باقرى بیدهندى، گنج حکمت یا احادیث منظوم، قم، روح، 1363، ص153؛ بحارالانوار، ج 51، ص 71.
6- وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ... بَلْ رَفَعَهُ اللهُ إِلَیْهِ وَ کانَ اللهُ عَزیزاً حَکیماً؛
7- ظهور حضرت مسیح (علیه السلام) در عصر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مجله موعود، تیر 1385، ش65؛ www.hawzah.net.
8- سلیمیان، خدا مراد، درسنامه مهدویت 1، سوم، تهران، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، 1387، ص250.
9- یَا أَبَا بَصِیرٍ هُوَ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِ ابْنِی مُوسَى ذَلِکَ ابْنُ سَیِّدَةِ الْإِمَاءِ یَغِیبُ غَیْبَةً یَرْتَابُ فِیهَا الْمُبْطِلُونَ ثُمَّ یُظْهِرُهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَیَفْتَحُ اللَّهُ عَلَى یَدِهِ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ یَنْزِلُ رُوحُ اللهِ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ (علیهما السلام) فَیُصَلِّی خَلْفَهُ وَ تُشْرِقُ الأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا ...؛ ابن بابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، کمال الدین و تمام النعمة، دوم، اسلامیه‏، تهران، ‏اسلامیه، 1395 ق‏، ج‏2، ص345.
10- فَیَلْتَفِتُ الْمَهْدِیُّ وَقَدْ نَزَلَ عیسی عِنْدَ الْمَنارَةِ البَیْضاءِ مِنَ الْقُدْسِ ... فَیَقُولُ الْمَهْدیُّ تَقَدَّمْ صَلِّ بِالنّاسِ فَیَقُولُ: اِنَّما اُقیمَتِ الصَّلاةُ لَکَ فَیُصَلّی عیسی خَلْفَهُ وَ یُبایِعُهُ وَیَقُولُ: اِنَّما بَعِثْتُ وَزیرا، وَلَمْ اُبْعَثْ اَمیرا؛ سید ابن طاوس، علی بن موسی، الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (عجل الله تعلی فرجه الشریف)، قم، شریف رضی، 1370، ج1، ص83.
11- لا تزال‏ طائفة من أمتی یقاتلون على الحق ظاهرین إلى یوم القیامة قال فینزل عیسى ابن مریم (علیهما السلام) فیقول أمیرهم تعال صلّ بنا فیقول ألا إن بعضکم على بعض أمراء تکرمة من الله لهذه الأمّة؛ محدث اربلى، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، تبریز، بنی هاشمی، 1381ق، ج2، ص479.

منبع

بیشتر بخوانید:

- مقایسه اسلام، مسیحیت و یهودیّت

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی