قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

در سال 201 هجری قمری، مأمون دستور داد تا هشتمین امام شیعیان را به توس بیاورند. این اتفاق تاریخی از مرز شلمچه به توس و از آنجا به مرو رخ داد.

غالب علما، مورخان و کسانی که درباره مسیر عبور امام رضا(ع) از مدینه به مرو تحقیق کرده‌اند به این مسئله اعتقاد قوی دارند که امام رضا(ع) از مسیر بصره و مرز شلمچه وارد ایران شده و از شهرهای خرمشهر، اهواز، رامهرمز عبور کرده و به ارجان تشریف آورده‌اند.

تا اینجا به هیچ عنوان مورد اختلاف بین مورخان و علما نیست و همه مطمئن هستند که امام رضا(ع) به ارجان مشرف شده‌اند. پس از ورود حضرت رضا(ع) به بهبهان، اولین قدمگاهی که میزبان این امام همام شد، مسجد بکان واقع در شهر ارجان(بهبهان کنونی) بود.‌ مسجد بکان با قدوم مبارک حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، تبرکی مضاعف یافت و این افتخار را پیدا کرد تا در گوشه‌ای از زمین خود محلی برای نماز امام رئوف(ع) باشد.
به همین منظور، نام این مسجد، به یمن این اتفاق مبارک از مسجد بکان به مسجد امام رضا(ع) تغییر یافت.‌
در این گزارش، عشق و دلدادگی مردم پنجمین شهر اهل بیت(ع) به امام رئوف(ع) در سالروز شهادت امام رضا(ع) بیان شده است.

قدمت مسجد بکان و قدمگاه امام رضا(ع) در ارجان
پس از ورود سپاهیان اسلام به ارجان در قرن اول هجری، این مسجد در مکانی مرتفع از شهر در امتداد ضلع جنوبی پل بزرگ بکان ساخته شد. اکنون مسجد این روستا که قدمتی بیش از هزار و چهارصد سال دارد از آثار باستانی ارجان محسوب می‌شود. ارجان در آن زمان شهری آباد، بزرگ و مرکز کوره(استان) ارجان بود و شش دروازه داشت. امام رضا(ع) بعد از عبور از کوشک‌ دشت(بهبهان کنونی) از طریق دروازه «ری‌شهر» وارد ارجان شدند و مورد استقبال اهالی ارجان قرار گرفتند.
سپس به محله پرجمعیت و اعیان‌نشین بکان در ساحل رودخانه خروشان تاب(مارون کنونی) رفتند و در مسجد این محل که از مساجد ساخته شده در صدر اسلام است و در مکان مرتفعی از شهر در امتداد مدخل پل بزرگ بکان واقع شده بود، به اقامه نماز جماعت پرداختند. آن حضرت پس از اقامه نماز و گفت‌وگو با اهالی ارجان از طریق دروازه «رصّافه» و مسیر بلاد شاپور راهی اقلید، ابرکوه، فراشاه، طبس، نیشابور و توس شدند. قدمگاه امام رضا(ع) یا مقام علی‌بن ‌موسی‌الرضا(ع) در 14 کیلومتری شمال بهبهان واقع شده است.



پیشینه کاروان پیاده‌روی از پنجمین شهر اهل بیت(ع) تا قدمگاه در زمان شهادت امام رضا(ع)
آیین سنتی، مذهبی راهپیمایی مردم از شهرستان بهبهان تا قدمگاه امام رضا(ع) سابقه‌ای بیش از 200 سال دارد. در سالروز شهادت امام رضا(ع) ابتدا مردم روستاها و شهر منصوریه با پای پیاده راهی قدمگاه متبرک حضرت رضا(ع) می‌شدند و بعدها این سنت حسنه در کل شهرستان رواج پیدا کرد. هم‌زمان با دهه آخر صفر و سالروز شهادت امام رضا(ع) مردم شهرهای بهبهان و منصوریه بر اساس یک سنت دیرینه، مسیر 14 کیلومتری مساجد و امامزادگان این شهرها را تا قدمگاه امام رضا(ع) با پای پیاده طی کرده و به عزاداری می‌پردازند. در این آیین سنتی – مذهبی، که به عنوان طولانی‌ترین و باشکوه‌ترین آیین رضوی جنوب کشور شناخته می‌شود؛ مردم شهرهای بهبهان، منصوریه و دیگر شهرها و روستاهای اطراف، روز شهادت حضرت رضا(ع) با اجتماع در امام زادگان و مساجد بهبهان و منصوریه، در یک مراسم هماهنگ به سمت قدمگاه و مسجد تاریخی این شهر حرکت می‌کنند. موکب‌های رضوی نیز در طول مسیر، مشغول پذیرایی از آنان می‌شوند و صحنه‌های ماندگاری از عشق و ارادت مردم این سرزمین به امام هشتم(ع) را متجلی می‌کنند.

منبع: آستان نیوز / پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی