قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

تولیت آستان قدس رضوی در جریان بازدید از زائرشهر رضوی با تاکید بر اینکه این زائرشهر به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی در اسکان زائران نخواهد بود، خاطرنشان کرد: جمعیتی که در زائرشهر رضوی اسکان خواهند یافت، آن جمعیتی نیستند که به طور معمول در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها اسکان می‌یابند، بلکه کسانی هستند که در کمپ‌ها اسکان داده می‌شوند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح جمعه 7 آبان ماه در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با آستان نیوز، زائر شهر رضوی را اقامتگاهی برای اسکان زائران کم درآمد حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) معرفی و خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه جمعیت زیادی از زائران با درآمد‌های متوسط به پایین توان مالی اسکان در هتل‌ها و میهمانپذیرها را ندارند و عموما در کمپ‌های سطح مشهد مقدس اسکان می‌یابند، بی تردید این نوع اسکان در شأن مشهد الرضا(ع) و میهمانان امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) نیست.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه زائرشهر رضوی به هیچ عنوان جایگزینی برای هتل‌ها و مسافرخانه‌های مشهد نیست، اظهار کرد: زائرشهر رضوی برای اسکان زائران کم درآمد بنا شده و اگرچه تلاش ما بر آن است که حداقل‌های مورد نیاز برای اسکان مناسب چند روزه زائران را در این زائرسرا فراهم آوریم، اما قطعا امکانات آن در حد و اندازه هتل‌ها نخواهد بود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از سرعت و پیشرفت انجام پروژه، اظهار کرد: در مناسبت‌های خاص مانند 28 صفر و ایام شهادت حضرت امام رضا(علیه‌السلام) مشهد مقدس میزبان خیل عظیمی از زائران است که باید برای اسکان مناسب آن‌ها تدبیری اندیشید؛ تمام تلاش دست اندرکاران این پروژه بر آن بوده که تا پایان سال جاری فاز اول آن را به بهره برداری نزدیک کنند و امروز بخشی از عملیات عمرانی فاز دوم نیز آغاز شده است.
تولیت آستان قدس رضوی در پایان اظهار امیدواری کرد؛ احداث این زائرشهر در ورودی مشهد مقدس، تا حد زیادی از مشکلات و معضلات زائران کم درآمد حضرت رضا(علیه‌السلام) برای اسکان بکاهد تا آنان بتوانند بدون دغدغه خاطر، از زیارتی دل نشین بهره‌مند شوند.


یادآور می شود؛ در جریان این بازدید آیت الله رئیسی به همراه جمعی از معاونان و مدیران آستان قدس رضوی از پروژه‌های ساختمانی در دست احداث فاز یک زائرشهر رضوی بازدید به عمل آوردند و معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی توضیحاتی را درخصوص کیفیت طراحی، اجرا و کاربری‌های ساختمان‌ها ارائه کرد.
مهندس خلیل اکبری ساختمان‌های این زائرشهر را شامل دو بخش اقامتی و خدماتی معرفی و تصریح کرد: حدود 21 درصد از کل فضای زمین 35 هکتاری زائرشهر را ساختمان‌های اقامتی و حدود 4 درصد را نیز فضاهای خدماتی اشغال خواهند کرد. بنابراین حداکثر حدود 25 درصد از مساحت زمین را بنا اشغال می‌کند و 75 درصد دیگر به فضاهای باز شامل زمین‌های ورزش، فضاهای سبز، پارکینگ و ... اختصاص می‌یابد.
وی در توضیح ساختمان‌های در دست احداث در فاز یک، توضیح داد: در فاز یک 31 بلوک احداث خواهد شد که 28 بلوک آن به صورت سوئیت و 3 بلوک دیگر به صورت سالنی ویژه هیئت ها خواهد بود. در هر بلوک‌ اقامتی 25 سوئیت 40 متری احداث خواهد شد که دارای یک تراس، سرویس بهداشتی، حمام و آشپرخانه کوچک است.
معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی درباره بلوک‌های ویژه هیئت ها نیز گفت: بلوک‌های ویژه هیئت ها نیز دو طبقه بوده و در ورودی‌های سالن دارای سرویس‌های بهداشتی و حمام عمومی است. در محوطه جلوی این بلوک‌ها نیز فضاهایی به عنوان آشپرخانه در نظر گرفته شده است.
یادآوری می شود؛ زائرشهر رضوی در راستای منشور هفت ماده‌ای رهبری معظم انقلاب در حکم تولیت آستان قدس رضوی، در سه فاز و برای اسکان ۲۰ هزار زائر در زمینی به وسعت ۳۵ هکتار در ورودی مشهد از سمت بزرگراه باغچه در دست احداث است.

گزارش تصویری مرتبط:

- بازدید تولیت آستان قدس رضوی از روند احداث زائرشهر رضوی

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی