قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: راهپیمایی عظیم و تاریخ­ساز اربعین حسینی زمینه­ساز تمدن اسلامی در جهان است.

به گزارش آستان نیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست بزم اندیشه این هفته که به همت موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی در سالن اجتماعات دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، به تبیین «ظرفیت فرهنگی و تمدنی زیارت اربعین» پرداخت و گفت: عنوان تعیین شده برای این جلسه عنوان مهم و سختی است، چرا که از منظر تمدنی و تمدن سازی به پیاده روی و راهپیمایی عظیم اربعین نگاه کردن یک ابتکار است و تبیین و بازخوانی آن به فضای وسیعی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز شیعه به برکت امام حسین(ع) و با بهره‌گیری از دو سلاح شهادت و مظلومیت مسیر تاریخ را در دنیا تغییر داده است، افزود: راهپیمایی و پیاده‌روی عظیم اربعین از دو بعد محتوایی و روشی قابل بررسی است که در بعد محتوای باید پیام های نهفته در زیارت اربعین برای جهانیان تبیین شود.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه محتوای پیاده روی اربعین از زیارت اربعین قابل استخراج و استناد است، گفت: باید از لحاظ محتوایی بررسی کرد این جمعیت عظیم براساس چه مبنابی حرکت می کنند و مبانی محتوایی این حرکت ارزشمند باید به درستی برای زائران بیان شود.

 

حرکت عظیم اربعین نماد امت است

وی با بیان اینکه در بعد روش تمدن سازی باید دید این جمعیت عظیم چگونه حرکت می‌کند، گفت: بهترین تعبیر برای حرکت این جمعیت مفهوم امت است، چرا که راهپیمایی اربعین به عنوان یک امت موقت چند روزه در یک مسافت محدود کاملا قابل ارائه است و کلمه امت به یک جمع متحد هدفمند اشاره دارد که همه افراد در واقع یک نفر هستند که با رهبری مشخص برای یک هدف واحد حرکت می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز مخالفان شیعیان در سطح جهان اعتراف کردند که از ابتدای تاریخ هیچ پیاده روی با عظمت و نظم پیاده روی اربعین ثبت نشده و کاملا یک رکورد جهانی و بی نظیر است.

وی با بیان اینکه در کشورهایی نظیر چین و هند با جمعیت یک میلیاردی که سابقه راهپیمایی‌های اعتراضی دارند نیز تا به حال چنین راهپیمایی عظیمی تجربه نشده است، گفت: جمعیت و مسافت و نظم خودجوش راهپیمایی اربعین یک معجزه است و تک تک افراد به گونه‌ای منظم، هماهنگ و دوستانه حرکت می‌کنند که گویی از یکسال پیش آموزش دیده‌اند در حالی که زائران از ده‌ها کشور می‌آیند و همدیگر را نمی‌شناسند‌.

وی افزود: هیچ‌کس در ابتدا برای شکل‌گیری این راهپیمایی برنامه‌ریزی نکرده است و این حرکت یک حرکت خوجوش حسینی بوده و یک امتی است که به جای اینکه مشکلی ایجاد کند، حلال مشکلات است.

 

امروز صدای امام حسین(ع) جهانی شده است

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه این امت در واقع از ورای 1400 سال پیش معرفی و رهبری می‌شود، اظهار کرد: امام حسین(ع) برای دعوت مردم به توحید سنگ تمام گذاشت و امروز صدای ایشان جهانی شده است.

وی با بیان اینکه شیعه واقعی کسی است که با تأسی از امام حسین(ع) جهاد می‌کند، گفت: شیعه خطرپذیر و شهادت طلب است و شهادت برای شیعیان یک کرامت و فرصت است نه تهدید، چرا که منطق شیعه این است که اگر خداوند برای فرد احترام ویژه قائل شود، اجازه و افتخار شهادت را نصیبش می‌کند، همان‌طور که در زیارت اربعین گفته شده امام حسین(ع) به کرامت خداوند دست یافت و به سعادت شهادت نایل گشت.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شیعه فقط عزاداری نمی‌کند، جهاد نیز می‌کند، تصریح کرد: امام حسین(ع) قائد و مدافع است که به مسیر شهادت رفت و ما پشت سر او حرکت می‌کنیم .

وی با اشاره به اینکه هدف امام حسین(ع) بیدار کردن آدم خواب زده از خواب جهل بود و این همان بیداری اسلامی است برای ملت‌هایی که حقوقشان پایمال می‌شود، افزود: ادامه دهنده راه امام حسین(ع) وقتی ارزش‌ها، حقیقت و عدالت به خطر افتاد، فقط تماشاگر نیست که غصه بخورد، بلکه حرکت می‌کند و مدافع حق ضعفا است و این درس محتوایی زیارت اربعین است که امروز شیعیان با تاسی از آن در برابر ظالمان مقاومت می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رسانه‌‌های دنیا راهپیمایی عظیم اربعین را سانسور می‌کنند، گفت: رسانه‌ها و متولیان آن­ها می‌دانند که این حرکت ملت‌های دنیا را آگاه می‌کند، چرا که دنیا وقتی حسین(ع) را بشناسد سرنوشتش عوض می‌شود.

رحیم‌پور با اشاره به اینکه شیعه لندنی به دنبال ایجاد شکاف و نفاق در شیعه است، گفت: آنان در پشت جبهه بین شیعیان شکاف ایجاد می‌کند و در جلوی جبهه با نمایش قمه زنی و مسخره کردن شیعه به نفاق و ریاکاری می‌پردازند.

وی افزود: براساس زیارت اربعین جبهه مقابل امام حسین(ع) خود فروخته‌هایی بودند که خود و آخرت خود را فروختند، به طوری که شمر 16 زیارت پیاده حج رفته بود و سرباز حضرت علی(ع) در جنگ با معاویه بود، اما به خاطر مقام دنیا خودفروشی کرد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه در زیارت اربعین بر قاتل ظالم و تماشاچی بی طرف در روز عاشورا لعنت فرستاده می شود، تصریح کرد: کسانی که امروز در برابر ظلم و استکبار بی‌طرف باشند و اندازه یک شعار هم کوتاهی ‌کنند، زیارت امام حسین(ع) بر آنان لعنت می‌فرستد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما باید تا قیام امام زمان(عج) با یزیدیان در منطقه و جهان بجنگیم، خاطرنشان کرد: امروز نیز عده بسیاری از داعشی‌ها افراد فریب خورده و احمقی هستند که گرفتار جهالت خود شده‌اند، به عبارتی عده‌ای دین خود را می‌فروشند و عده‌ای دیگر دنباله‌رو آن‌ها می‌شوند و در برابر حق می ایستند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به سخنان گاندی رهبر انقلابی هند، ابراز کرد: گاندی وقتی انگلیسی‌ها را به طور رسمی از هند بیرون کرد، گفت «من هرچه دارم از حسین بن علی(ع) آموختم، چرا که حسین با 72 تن یار از 30 هزار نفر نترسید.» پس اگر این پیام جهانی شود تمام حکومت‌های جهان زیر و رو خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شیعه دو سلاح مظلومیت و شهادت را در اختیار دارد، این در حالی است که همه جای دنیا مظلومیت و کشته شدن را نماد شکست می‌دانند، اما شیعه به برکت این دو سلاح توانسته مسیر تاریخ را تغییر دهد.

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی