قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

مسأله ولایت و اعتقاد به آن از ضروریات دین اسلام است. اعمالِ عبادی وقتی در مسیر پذیرفتن ولایت اهل بیت (علیهم السلام) باشد، ارزش پیدا می کند و گرنه هیچ کار خوبی برای انسان باقی نمی ماند.

چکیده:
مسأله ولایت و اعتقاد به آن از ضروریات دین اسلام است. اعمالِ عبادی وقتی در مسیر پذیرفتن ولایت اهل بیت (علیهم السلام) باشد، ارزش پیدا می کند و گرنه هیچ کار خوبی برای انسان باقی نمی ماند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه غدیر صفات منکرین را این گونه بیان می کند که آنها اهل نفاق و مکر و حیله اند؛ خودشان گمراهند و بقیه را نیز به گمراهی دعوت می کنند؛ آنها اهل مکر و حیله اند و نسبت به ائمه (علیهم السلام) حسادت می ورزند.

مقدمه:
خطبه غدیر خبری متواتر است و صدور آن از رسول اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) قابل انکار نیست؛ اما برخی علت اصلی غدیر یعنی ابلاغ ولایت و جانشینی امیرالمؤمنین (علیه السلام) را انکار کرده و معنای «مولاه» در عبارت «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلِی مولاه» را به عنوان دوست و اظهار محبت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به حضرت علی (علیه السلام) بیان نموده و منکر ولایت و جانشینی امیرالمؤمنین (علیه السلام) از جانب خداوند در روز غدیر خم گشته اند.
کلیدواژه: رسول الله (سلام الله علیه)، امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)، خطبه غدیر، منکرین، ولایت.

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) برای دشمنان ولایت و منکران فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) ویژگی های را در روز غدیر خم برای آن جمعیت انبوه ایراد کردند:

1- اهل نفاق
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در ضمن خطبه غدیر اولین صفت دشمنان امیرالمؤمنین (علیه السلام) را نفاق معرفی می کند و می فرماید: «آگاه باشید دشمنان علی (علیه السلام) اهل تفرقه و نفاق هستند.» (طبرسی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، ترجمه بهراد جعفری، ج1، ص55)
منافقان همیشه در تدارک نابودی اسلام و مسلمانان هستند، اما اراده حضرت حق اجازه چنین جسارتی در همه تاریخ به کفر و شرک و نفاق نداده است. منافقان در زمان پیامبر نیز بوده اند و برای این که شناخته نشوند خود را زیر پرده دین و دینداری پنهان می کردند.
کتاب الهی در بسیاری از سوره ها ، اعمال ننگین و برنامه های خائنانه اینان با اسلام و مسلمانان را بیان و یک سوره کامل (منافقون) در تشریح اعمالشان نازل می کند..

آگاه باشید! دشمنان علی (علیه السلام) اهل تفرقه و نفاق هستند.


2- اهل استهزاء پیامبر
شکی در آن نیست که این عمل (تمسخر دیگران) از روش اراذل حزب شیطان است، کسانی که بهره ای از دین و ایمان ندارند، عیوب و نقایص اهل اسلام را آشکار می کنند و افعال اهل احسان و نیکی را، به گونه ای تقلید می کنند که سبب خنده ی کم اندیشان و اشرار گردد. فردی که افعال دیگران را به سخره و استهزاء می گیرد از انسانیت به دور است و مستوجب عقوبت دنیوی و اخروی می باشد.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با اشاره به این که بارها مورد تمسخر منافقین قرار گرفتند در چگونگی دومین صفت دشمنان می فرماید:
«و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدان جا که مرا اُذُن [سخن شنو و زودباور] نامیده اند، به خاطر همراهی افزون علی (علیه السلام) با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من، تا بدان جا که خداوند در این موضوع آیه ای فرو فرستاد: «و از آنانند کسانی که پیامبر خدا را می آزارند و می گویند: او سخن شنو و زود باور است. بگو: آری سخن شنو است؛ لیکن به خیر شماست، او (پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق می کند و راستگو می انگارد.» (طبرسی، همان)
این افراد نزد خداوند عذابی دردناک خواهند داشت. حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید: «سخت ترین عذاب ها در قیامت از آن کسی است که با قول و یا فعلش بر مسلمانی عیب بگیرد (و او را مسخره کند).» (دیلمی، ارشاد القلوب، ج 1، ص 77)

منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدان جا که مرا اُذُن [سخن شنو و زودباور] نامیده اند، به خاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من.


3- مکار و حیله گرند
در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) کفار، مکر و حیله فراوانی انجام می دادند، تا ایشان را به قتل برسانند و به این ترتیب دین اسلام را از بین برده و موقعیت هایی را که در زمان جاهلیت و قبل از اسلام داشتند، دوباره به دست آورند اما هر بار خداوند، رسول خود را از توطئه کفار و دشمنان آگاه می ساخت و کفار با تمام حیله گری نمی توانستند به مقصود پلید خویش برسند. (طباطبائی، تفسیر المیزان، ج15، ص 535)
پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی که مأمور به ابلاغ دین در غدیر خم شد، ابتدا تأملی فرمودند و دلیل آن را هم مکر و حیله منکران در آن زمان بیان کرده و می فرماید:
«زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسه ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ همانان که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده: «به زبان آن را می گویند که در دل هایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آن که نزد خداوند بس بزرگ است.» (طبرسی، همان)
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «هر که مسلمان است نه مکر کند و نه گول زند که من شنیدم جبرئیل می گفت: مکر و خدعه در دوزخ است. سپس فرمود: کسی که با مسلمانی دغلی کند از ما نیست». (مجلسی، بحارالانوار، ج 72، ص 283)

پیامبر وقتی که مأمور به ابلاغ دین در غدیر خم شد، ابتدا اعلام معذوریت کرد و دلیل آن را هم مکر و حیله منافقان در آن زمان بیان کرد.


4- گمراه و گمراه کننده
در جایی دیگر از خطبه غدیر صفت دشمنان امیرالمؤمنین (علیه السلام) این گونه آمده است:
«هشدار که: ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطین اند. برای گمراهی مردمان، سخنان بیهوده و پوچ را به یکدیگر می رسانند. بدانید که خداوند از دوستان امامان در کتاب خود چنین یاد کرده: «[ای پیامبر ما] نمی یابی مردمی را که به خدا و روز قیامت ایمان آورده باشند، ولی با، کسانی که با خدا و پیامبرش مخالفت می ورزند دوستی کنند، هر چند آن مخالفان، پدران یا فرزندان یا برادران و یا قبیله آنها باشند خدا بر دلشان رقم ایمان زده است.» (طبرسی، همان)
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در ایراد خطبه غدیر، صراط مستقیم را، خود و اهل بیتش (علیهم السلام) معرفی کرده و می فرماید:
«هان مردم! صراط مستقیم خداوند، منم که شما را به پیروی آن امر فرموده و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند. سپس پیامبر (صلی الله علیه و آله) قرائت فرمود: «بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله ربّ العالمین الرّحمن الرّحیم» - تا آخر سوره.» (طبرسی، همان)
امام رضا (علیه السلام) در جواب درخواست مأمون در مورد اسلام واقعی می فرماید: «من گواهی می دهم برای آنها (ائمه علیهم السلام) به ولایت و امامت و این که زمین خالی از حجت خدا بر خلق نیست در هر عصر و زمان، آنها عروه الوثقی و ائمه هدی و حجت بر اهل دنیا تا روز قیامت هستند. هر کس با آنها مخالفت کند گمراه و گمراه کننده است و تارک حق و هدایت. ایشان کسانی هستند که مفسر قرآن اند و توضیح فرموده های پیامبر را می دهند. هر کس بمیرد و آنها را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده.» (طباطبائی، همان، ج10، ص 352)

 هشدار که ستیزندگان با امامان، گمراه و همکاران شیاطین اند.


5- شکاک نسبت به کلام رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) صفت دیگر دشمنان اهل البیت (علیهم السلام) را این گونه معرفی می کند:
«آن کس که راستی و درستی مرا باور نکند به کفر جاهلی در آمده و تردید در سخنان امروزم همسنگ تردید در تمامی محتوای رسالت من است و شک و ناباوری در امامت یکی از امامان، به سان شک و ناباوری در تمامی آنان است.» (طبرسی، همان)
شک به معنای خلاف یقین و دو دل بودن می باشد. فردی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را به عنوان فرستاده خداوند عز و جل قبول کند باید تمام اوامر و نواهی ایشان را نیز بپذیرد؛ زیرا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از روی هوی و هوس سخنی نمی گوید «وَ مَا ینطِقُ عَنِ الْهَوَی - إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَی (نجم: 4-3) و هر آن چه را که بیان می کند از سوی خداوند متعال می باشد.» پس زمانی که در مبعوث شدن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از جانب خداوند متعال برای هدایت بشر جای هیچ گونه شک و تردیدی نباشد و بدانیم تمام سخنان ایشان و تمام آیات کتاب آسمانی که از جانب خداوند متعال بر قلب نازنین آخرین پیامبر نازل شده است، تنها برای هدایت و سعادت بشر است، باید به آنها عمل کنیم و مطیع اوامر و نواهی ایشان باشیم. ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و یازده فرزند برگزیده ایشان که از جانب خداوند به عنوان ولی امر مسلمین انتخاب شده اند جزء اوامر الهی می باشد. خداوند عز و جل می فرماید: «إِنَّما وَلِیکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُون‏؛ همانا ولیّ شما خدا و رسول خدا است و کسانی که ایمان آورده اند کسانی که نماز را به پا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند.» (مائده: 55)
با توجه به فرموده ی حضرت، فردی که در هیچ یک از سخنان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شک و تردید نداشته باشد، مانند حلال ها و حرام ها، واجبات و محرمات و ... در مورد ولایت دوازده امام معصوم (علیهم السلام) نیز، نباید هیچ گونه شکی داشته باشد.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره شک در ولایت علی بن ابیطالب (علیهما السلام) به ابن عباس فرمودند: «سوگند به آن خدائی که مرا به حق برانگیخت هر کس با علی (علیه السلام) مخالفت کند خداوند نعمتی را که به او بخشیده تغییر می دهد و پیش از آن که وارد دوزخ گردد چهره اش زشت و قبیح می شود اخلاقش عوض می شود. ای پسر عباس، درباره ی علی (علیه السلام) شک و تردید نداشته باش، زیرا که شک درباره ی علی (علیه السلام) کفر است و انسان را از ایمان بیرون می آورد و سبب جاویدان بودنش در دوزخ می شود.» (دیلمی، همان، ج2، ص254)

آن کس که راستی و درستی مرا باور نکند به کفر جاهلی درآمده و تردید در سخنان امروزم همسنگ تردید در تمامی محتوای رسالت من است.


6- حسودند نسبت به اهل بیت (علیهم السلام)

در زمان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) منافقین و دشمنان نسبت به ایشان بسیار حسادت می ورزیدند و تحمل دیدن نعمت های فراوان الهی را که خداوند به پیامبر خویش عطا نموده بود را نداشتند، همچنین نسبت به امیرالمؤمنین (علیه السلام) و توجه خاص پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به ایشان نیز حسادت داشته و همواره به دنبال راهی بودند که آنان را مورد اذیت و آزار قرار دهند.
حضرت با اشاره به رذیله حسادت فرمودند: «به راستی که شیطانِ اغواگر، آدم را با رشک از بهشت رانده، مبادا شما به علی (علیه السلام) رشک ورزید که کرده هایتان نابود و گام هایتان لغزان خواهد شد. آدم به خاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرد و حال آن که برگزیده ی خدای عز و جل بود. پس چگونه خواهید بود شما و حال آن که، شما شمایید و دشمنان خدا نیز از میان شمایند. آگاه باشید! که با علی (علیه السلام) نمی ستیزد مگر بی سعادت. و سرپرستی او را نمی پذیرد مگر رستگار پرهیزگار، و به او نمی گرود مگر مؤمن با اخلاص.

مبادا شما به علی (علیه السلام) رشک ورزید که کرده هایتان نابود و گام هایتان لغزان خواهد شد.


نتیجه:

یکی از حساس ¬ترین فرازهای تاریخ اسلام که سعادت و شقاوت انسان ها را رقم می زند، روز غدیر و حکمی است که در این روز به فرمان الهی از جانب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه غدیر ایراد شده است.
پذیرش و یا عدم پذیرش این حکم الهی برای قرار گرفتن در صراط مستقیم و رسیدن به کمال مطلوب بسیار اهمیت دارد. در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای افرادی که این حکم را نمی پذیرند و با ولایت و امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام دشمنی می کنند، خصوصیاتی ذکر شده که برخی از آن عبارتند از: نفاق و دورویی، شکاک نسبت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، حسود نسبت به اهل البیت (علیهم السلام)، گمراه و گمراه کنند، مکار و حیله گر.

منابع:
* قرآن کریم.
1- ارشاد القلوب، دیلمی، حسن بن محمد، قم، جامعه مدرسین، 1376.
2- تفسیر المیزان، طباطبائی، محمد حسین، قم، اسماعیلیان، بی تا.
3- بحارالانوار، مجلسی، محمدباقر، بیروت، داراحیاء التراث العربی، بی تا.
4- الإحتجاج علی أهل اللجاج، طبرسی، احمد بن علی، ترجمه بهراد جعفری، تهران، اسلامیه، 1381.


پی نوشت:
1. أَلا إِنَّ أَعدآءَ عَلِی هُم اَهلُ السّقابِ وَ النفاقِ.
2. توبه: 49-47-46؛ حشر: 16-15-13-12-11-9؛ محمد: 26؛ نساء: 89-88-81-63.
3. وَکثْرَةِ أَذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کذالِک لِکثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِیّای وَ إِقْبالی عَلَیْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّی) حَتّی أَنْزَلَ الله عَزَّوَجَلَّ فی ذالِک (وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذونَ النَّبِی وَ یَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ - (عَلَی الَّذینَ یَزْعُمونَ أَنَّهُ أُذُنٌ) - خَیْرٍ لَکمْ، یُؤْمِنُ بِالله وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ.
4. عَابَ عَلَیهِ شَیئاً مِن قَولِهِ أَو فِعلِه.
5. بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَ کثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَ إِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله فی کتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ.
6. مَن کانُ مُسلِماً فَلا یَمکرُ و لایخدَعُ فانِّی سمعتُ جبرئیلَ (علیه السلام) یقُولُ اِنَّ المکرَ و الخَدیعَهَ فی النَّارِ ثُمر قال لیستَ مِنَّا مَن غَشَّ مُسلِماً.
7. أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ الْغاوُونَ إِخْوانُ الشَّیاطینِ یوحی بَعْضُهُمْ إِلی بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُروراً. أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الَّذینَ ذَکرَهُمُ الله فی کتابِهِ، فَقالَ عَزَّوَجَلَّ: «لاتَجِدُ قَوْماً یُؤمِنُونَ بِالله وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حادَّالله وَ رَسُولَهُ وَ لَوْکانُوا آبائَهُمْ أَوْ أَبْنائَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ، أُولئِک کتَبَ فی قُلوبِهِمُ الْإیمانَ».
8. مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی)، یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلونَ. ثُمَّ قَرَأَ: «بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، الْحَمْدُللهِ رَبِ الْعالَمینَ، الخ.
9. اَشهدُ لهُم بالوصیهَ و الامامهِ و أنَّ الارضَ لا تخلُو من حجه اللهِ تعالَی علَی خلقهِ کلَّ عصرٍ و أنانٍ و أنهمُ العروهُ الوثقَی و أئمهُ الهدَی و الحجهُ علَی أهلِ الدُنیَا إلَی أن یرثَ الله الارضَ و من علیهَا و أن کلَّ من خالفهُم ضالٌ مضلٌ تارک الحقِّ و الهدی و أنهمُ المعبرونَ عن القرآنِ و الناطقونَ عنِ الرسولِ بالبیانِ من ماتَ و لم یعرفهُم ماتَ میتهً جاهلیهً.
10. فَمَنْ شَک فی ذالِک فَقَدْ کفَرَ کفْرَ الْجاهِلِیَّةِ الأُولی وَ مَنْ شَک فی شَیءٍ مِنْ قَوْلی هذا فَقَدْ شَک فی کلِّ ما أُنْزِلَ إِلَی، وَ مَنْ شَک فی واحِدٍ مِنَ الْأَئمَّةِ فَقَدْ شَک فِی الْکلِّ مِنْهُمْ، وَ الشَاک فینا فِی النّارِ.
11. یا ابْنَ عَبَّاسٍ مَنْ خَالَفَ عَلِیّاً فَلاتَکُونَنَّ لَهُ ظَهِیراً وَ لا وَلِیّاً فَوَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً مَا یُخَالِفُهُ أَحَدٌ إِلَّا غَیَّرَ اللهُ مَا بِهِ مِنْ نِعْمَةٍ وَ شَوَّهَ خَلْقَهُ قَبْلَ إِدْخَالِهِ النَّارَ ثُمَّ قَالَ یَا ابْنَ عَبَّاسٍ لاتَشُکَّ فِی عَلِیٍّ فَإِنَّ الشَّکَّ فِیهِ کُفْرٌ یُخْرِجُ عَنِ الْإِیمَانِ وَ یُوجِبُ الْخُلُودَ فِی النَّار.
12. إِنَّ إِبْلیسَ أَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ، فَلاتَحْسُدُوهُ فَتَحْبِطَ أَعْمالُکمْ وَتَزِلَّ أَقْدامُکمْ، فَإِنَّ آدَمَ أُهْبِطَ إِلَی الأَرضِ بِخَطیئَةٍ واحِدَةٍ، وَ هُوَ صَفْوَةُ الله عَزَّوَجَلَّ، وَ کیْفَ بِکمْ وَ أَنْتُمْ أَنْتُمْ وَ مِنْکمْ أَعْداءُالله، أَلا وَ إِنَّهُ لایُبْغِضُ عَلِیّاً إِلاّشَقِی، وَ لایُوالی عَلِیّاً إِلاَّ تَقِی، وَ لایُؤْمِنُ بِهِ إِلاّ مُؤْمِنٌ مُخْلِصٌ.

ویژه نامه مرتبط:
«این هشت روز»

دریافت کتاب مرتبط:
- کتاب رهنما با عنوان جان پیامبر (صلی الله علیه و آله)
- کتاب/ در صحنه غدیر
- رهنما / غدیر؛ پیوند آسمان و کویر
- کتاب رهنما با عنوان غدیر در شعاع خورشید
- رهنما / نقطه آغازین شیعه کجاست؟
- پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت
- کتاب " حدیث همدلی " با موضوع وحدت اسلامی در کلام امام رضا علیه السلام
- مجموعه کتابهای ره توشه (2) - آیین محبت ، در باب امام شناسی از منظر امام رضا علیه السلام
- مجموعه مقالات معرفت محبت اطاعت " مباحث امام شناسی"

- کتاب / حب اهل بیت(اهمیت و کارکرد این حب برای فرد و جامعه بشری)

- کتاب/ لعن و سلام

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی