قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه


امام رضا (علیه السلام) فرمودند: در روز قیامت چهار روز به سمت خداوند همراه می شوند، مانند عروسان در حجله: روز عید قربان، روز فطر، روز جمعه و روز عید غدیر، که به راستی غدیر در بین آن ها مثل....

چکیده
بررسی غدیر به عنوان آیینه ای برای ظهور ولایت، یکی از مهمترین عرصه های نگرش مسلمانان است. در ادامه رسالت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با توجه به روایات ائمه معصوم (علیهم السلام) ابتدا حجت سندیت غدیر با توجه به منابع شیعه و اهل تسنن ثابت گردیده و سپس به بررسی این روز در کلام امام رضا (علیه السلام) و دیگر ائمه (علیهم السلام) می پردازیم.
کلیدواژه: غدیر، علی (علیه السلام)، علی بن موسی الرضا (علیهما السلام)، حدیث، دین، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم).

مقدمه
سخنان گهربار و پر برکت معصومین (علیهم السلام) نشان از علم و دانش غیر قابل قیاس این شجره طیبه دارد که از عالم بالاست و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با بیان آیه تبلیغ رسالت عظیم خود را تقدیم انسان های منتخب خداوند نمود، آن 12 تن اهل بیت نبوت هستند که معدن رسالت می باشند و هر سخن و عمل ایشان درس رستگاری و سعادت اُخروی برای تمام انسان ها است.

1- غدیر آینه ای برای ظهور ولایت

کانون هستی، آفرینشی شگرف دارد که تنها راز هستی آن در جمال و جلال الهی معنا می شود. در جهان بینی توحیدی، مقام تشریع و قانون گذاری اصالتاً از آن خداوند قادر متعال است.
«"إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا للهِ"؛ حکم و فرمان مخصوص خداوند است» (انعام:57)
پس به حکم آیه قرآن تعیین سفیر الهی یعنی پیامبر نیز حق خداوند متعال است.
"اللهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ "خداوند داناتر به اینست که رسالت خویش را در کجا قرار دهد. (انعام:124)
اعتقاد شیعه این است که جانشین پیامبر نیز از جانب خداوند تعیین شود؛ زیرا آگاهی بر صفاتی همانند علم و عصمت از شرایطی است که جانشین رسول باید داشته باشد و تشخیص این صفات برای انسانهای عادی ممکن نیست و خداوند میداند که مقام امامت را به چه کسی عطا کند. اما اهل سنت، جانشینی پیامبر را از امامت تا خلافت تنزل دادند و آن را تا حد یک سلطنت پایین آوردند.
ولی از دیدگاه شیعه، دست کوتاه سقیفه و امثال آن به اوج امامت نمیرسد تا بتواند کسی را بدان مقام نصب کند یا از آن تنزّل دهد. (صفاتی، ظهور ولایت در صحنه غدیر، صص17-19)

اعتقاد شیعه این است که جانشین پیامبر نیز از جانب خداوند تعیین شود؛ زیرا آگاهی بر صفاتی همانند علم و عصمت از شرایطی است که جانشین رسول باید داشته باشد.



2- آیه تبلیغ کدام است؟
قرآن کریم : "یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ..." (مائده:67)
خطاب با «یا ایها الرسول» و لحن خاص و تأکیدی آن تنها در دو مورد از قرآن آمده است که نشان از حادثه مهمی دارد و عدم تبلیغ آن مساوی با عدم تبلیغ رسالت است که در مدت 23 سال به طول انجامیده است؛ و نکته دیگر تضمین خداوند به رسولش که نگران مخالفان سرسخت خود و مشکلات آنان برای اسلام و مسلمین بوده است.
حال پرسش مطرح می شود که با توجه به تاریخ نزول آیه که در اواخر عمر پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است چه مطلب مهمی و چه امر حیاتی در کار است که خداوند رسولش را با آن همه تأکید مأمور ابلاغ آن می کند؟
آیا مسائل مربوط به توحید و شرک است که سالها قبل برای پیامبر و مسلمانان حل شده است؟
آیا مربوط به احکام و قوانین اسلامی است؟
آیا مربوط به اهل کتاب و یهود و نصاری است با اینکه می دانیم مسئله اهل کتاب بعد از ماجرای بنی النضیر و بنی قریظه و خیبر و فدک و نجران مشکلی برای مسلمانان محسوب نمی شود؟
آیا مربوط به منافقان بوده با اینکه بعد از فتح مکه و سیطره و نفوذ اسلام در سراسر جزیره العرب منافقان از صحنه طرح شدند؟

بر اساس اجماع راویان و محدثان و مفسران شیعه، و حتی طبق نظر برخی محدثان اهل سنت، مانند ابوالحسن واحدی در اسباب النزول، صفحه 15، حافظ ابوسعید سجستانی در کتاب الولایه؛ فخر رازی در تفسیر کبیر جلد 3، صفحه 636؛ ابن صباغ حاکمی در فصول المهمه صفحه 27 و جلال الدین سیوطی در درالمنثور جلد 2 صفحه 298؛ قاضی شوکانی در فتح القدیر، جلد 3، صفحه 57 تصریح کرده اند که آیه در مورد علی علیه السلام نازل شده است.
علامه امینی در الغدیر، حدیث غدیر که مربوط به معرفی علی (علیه السلام) به عنوان ولی امر مؤمنین، وصی و خلیفه پیامبر (صلی الله علیه و آله) می باشد را با اسناد و مدارک متعدد از یکصد و ده نفر از صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله) و از هشتاد و چهار نفر از تابعین و از سیصد و شصت دانشمند و کتب معروف اسلامی نقل کرده است. (امینی، الغدیر، ج1، صص14-72؛ مکارم، تفسیر نمونه، ج5، ص5-7) که نشان میدهد حدیث مزبور متواتر و قطعی الصدور بلکه از متواترترین روایات است که اگر کسی در تواتر این روایات شک و تردید کند می توان گفت که هیچ روایت متواتری را نمی تواند بپذیرد.

علامه امینی در کتاب الغدیر، حدیث غدیر را که مربوط به معرفی علی (علیه السلام) به عنوان ولی امر مؤمنین، وصی و خلیفه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد با استناد متعدد نقل کرده است.


3- نمونه روایت:
ابن عساکر شاخصی بطور مستند از ابوسعید خدری روایت می کند که آیه تبلیغ در روز عید غدیر و برای علی بن ابیطالب (علیه السلام) نازل شد. (آلوسی، روح المعانی، ج6، ص172؛ فخر رازی، تفسیر کبیر، ج3، ص636)
امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «امر الله عزوجل رسوله بولایة علی و انزل علیه». (کلینی، اصول کافی، ج1، ص289)

4- غدیر عظمت آسمانی
امام علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) می فرمایند: «لو عرف الناس فضل هذا الیوم بحقیقت ...؛ به خدا قسم اگر مردم فضیلت این روز (غدیر) را واقعاً می شناختند، هر روز ملائکه با آنها ده ها نوبت مصاحفه می کردند، و اگر من از طولانی شدن (سخن) اکراه نداشتم، فضائل این روز را آنچه که در این روز برای کسانی که آن را شناختند عطا می شود به حساب نمی آید، بیان می کردم. (شیخ طوسی، التهذیب، ص26)
البته گویا زمینه فراهم شده و حضرت فضائل غدیر را در آن مجلس به صورت مفصل بیان کرده اند که در روز دیگر امام رضا (علیه السلام) فرمودند: در روز قیامت چهار روز به سمت خداوند همراه می شوند، مانند عروسان در حجله: روز عید قربان، روز فطر، روز جمعه و روز عید غدیر، که به راستی غدیر در بین آن ها مثل ماه بین ستارگان است. این روزی است که ابراهیم در آن از آتش نمرود نجات یافت پس به شکرانه آن روزه گرفت و روزی که دین با نصب ولایت علی کامل شد و دماغ شیطان به خاک مالیده شد و اعمال شیعیان علی (علیه السلام) و دوستان آل محمد (علیهم السلام) پذیرفته می شود و آن روزی است که خدا دینش را کامل نمود و در آن روز خداوند متوجه اعمال مخالفان علی می شود و آن را چون غبار پراکنده قرار میدهد. (سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ص464)

امام رضا (علیه السلام) فرمودند: در روز قیامت، چهار روز به سمت خداوند همراه می شوند، مانند عروسان در حجله، روز عید قربان، روز فطر، روز جمعه و روز عید غدیر که به راستی غدیر در بین آن ها مثل ماه بین ستارگان است.


5- فضائل غدیر در بیان امام رضا (علیه السلام)
• عید غدیر برتر از اعیاد دیگر است.
• عید غدیر روز کامل شدن دین و تمام شدن نعمت است.
• عید غدیر روز به خاک مالیده شدن دماغ شیطان است.
• عید غدیر روز ظاهر شدن فضائل علی علیه السلام است.
• عید غدیر روز بخشیده شدن گناه شیطان و آزاد شدن از آتش جهنم است.
• عید غدیر روز قبولی اعمال و عبادات مؤمنان است.
• عید غدیر روز تزکیه گناهان است.
• عید غدیر روز نصب امام علی علیه السلام به امامت و ولایت است.
• عید غدیر روز ولایت بر کائنات است.
• عید غدیر روز نزول آیات اکمال و تبلیغ است؛ و... ( ر.ک، شیخ حرعاملی، وسائل الشیعه، ج10، ص444)

نتیجه
بر اساس نظر راویان و محدثان و مفسران شیعه و حتی برخی محدثان اهل سنت، حدیث غدیر متواتر و از قطعی ترین روایات است. در کلام گوهر بار علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) از غدیر به عنوان بزرگ ترین عید، روز کامل شدن دین، روز قبولی اعمال و ... یاد شده است، که این خود اهمیت و بزرگی این روز را می رساند.


فهرست منابع
* قرآن کریم.
1. آلوسی، محمود بن عبدالله، روح المعانی ، ج6، بیروت ، دارالفکر، 1414ق.
2. سید بن طاووس، اقبال الاعمال، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1367.
3. شیخ طوسی ، التهذیب، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1365.
4. شیخ صدوق، امالی، اندیشه هادی، قم، 1388.
5. صفاتی، محمد، ظهور ولایت در صحنه غدیر، برگرفته از آثار آیت الله جوادی آملی، نشر اسراء، 1380.
6. علامه امینی، الغدیر، ج1، تهران، دارالکتب الاسلامیه، دوم، 1366.
7. فخر رازی، محمد بن عمر، تفسیر کبیر، ج3، ت‍ه‍ران، اس‍اطی‍ر، بی تا.
8. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج1، اسوه، قم، 1375.
9. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج37، بیروت، داراحیاء التراث العربی، بی تا.
10. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج5، محقق: علی بابایی و ... ، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ١٣٨٢.

ویژه نامه مرتبط:
«این هشت روز»

دریافت کتاب مرتبط:
- کتاب رهنما با عنوان جان پیامبر (صلی الله علیه و آله)
- کتاب/ در صحنه غدیر
- رهنما / غدیر؛ پیوند آسمان و کویر
- کتاب رهنما با عنوان غدیر در شعاع خورشید
- رهنما / نقطه آغازین شیعه کجاست؟
- پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت
- کتاب " حدیث همدلی " با موضوع وحدت اسلامی در کلام امام رضا علیه السلام
- مجموعه کتابهای ره توشه (2) - آیین محبت ، در باب امام شناسی از منظر امام رضا علیه السلام
- مجموعه مقالات معرفت محبت اطاعت " مباحث امام شناسی"

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی