قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

بیش از چهار دهه از عمرش را در طراحی راه های کشور سپری کرد و بیش از پنج دهه نیز در بارگاه مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان مشاور، مستندساز و مهندس خدمت کرد. اکنون نیز با توجه به اهمیت مسیر حرکت امام رضا(ع) و نقشی که این جاده می تواند در ارتقای فرهنگ شیعی و نیز امر گردشگری داشته باشد، با همت به پژوهش در حوزه جاده ولایت می پردازد.

علی اصغر سالاری؛ سرپرست گروه پژوهشی جاده ولایت فرصت خود را به آستان نیوز داد تا گپ و گفتی را با او داشته باشیم.
 
در ابتدا خودتان را معرفی کنید.
علی اصغر سالاری، متولد سال 1323 مهندس راه و ساختمان از دانشگاه علم و صنعت ایران فارغ التحصیل 1349 که افتخار خدمت در آستان قدس رضوی را از سال 1342 قبل از ورود به دانشگاه و در بازسازی گنبد مقصوره گوهرشاد تا سال 1394 به سمت مشاور و مستندساز حرم مطهر در سازمان عمران و توسعه حریم حرم مطهر داشته ام.
 
گویا در حوزه پژوهش پیرامون جاده های کهن فعالیت زیادی داشته اید؟
با توجه به رشته تحصیلی و این که بیش از 40 سال از عمرم را در طراحی و ساخت راه ها، راه آهن، تونلها و پل ها سپری نموده ام. ایران عزیز را به مانند پلی می دانم که بیش از 3 هزار سال انتقال دهنده فرهنگ و هنر به شرق و غرب بوده است و به همین دلیبل کتاب «تاریخ خاستگاه فرهنگ و تمدن شرق و غرب» را در دست تحریر داشته که نقشه مصوب آن در کتابخانه گوهرشاد در معرض دید پژوهشگران قرار دارد.
 
از دیگر سوابق مکتوب تان برای خوانندگان آستان نیوز  بگویید.
«جاده ابریشم در گذر زمان»، «جاده ولایت ، مسیر کاروان سیاسی- مذهبی امام رضا (ع) از مدینه به مرو»، «شجره طیبه نبوت و ولایت»، «فرق در اسلام»، «ایران خاستگاه فرهنگ و تمدن شرق و غرب»، «تدوین سبک هنر و معماری حرم مطهر رضوی»، «میعادگاه ملائک»، «تجلی هنر و معماری در حرم مطهر رضوی» از جمله کتب منتشر شده و در نوبت انشار بنده است.
 
با توجه به اینکه بر روی جاده ولایت فعالیت داشته اید، بگویید این مسیر جاده از کجا شروع و به کجا ختم می شود؟ چرا شلمچه به عنوان قدمگاه امام رضا(ع) شناخته می شود؟

مقام معظم رهبری شلمچه را دروازه ورودی ولایت آقا علی بن موسی الرضا (ع) نامیدند و مقرر شد آستان قدس رضوی بنای یادبودی بر مزار شهدا احداث کند. توفیق مدیریت پروژه نصیب اینجانب شد و از همان تاریخ و با حمایت و هدایت عشاق ولایت، پژوهش کتابخانه ای و میدانی را آغاز و به دلیل حساسیت موضوع در تمامی مراحل از نظریات علمای حوزه و اساتید بزرگوار دانشگاه ها بهره گرفتیم و برای کسب نظر فرهیختگان بیش از 20 نمایشگاه در شهرهای واقع در مسیر برپا داشتیم و حداقل ده سال است که نمایشگاهی دائمی در کتابخانه گوهرشاد برای علاقه مندان وجود دارد.
 
بازسازی و مرمت جاده ولایت از چه زمانی آغاز شده است؟
ضرورت احیای جاده ولایت توسط کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به وزارتخانه های ذی ربط در دو نوبت دی ماه 83 و دی ماه94 ابلاغ شد.
 
تاکنون چند منزلگاه در ایران مورد شناسایی قرار گرفته است؟
تاکنون حدود 20 مکان به عنوان منزلگاه و قدمگاه شناسایی شده که بیشترین آن در استان یزد است.
 
چه درخواستی از مسئولان در خصوص احیای این جاده دارید؟
در تاریخ اردیبهشت امسال ضمن گزارشی از 14 سال پژوهش به محضر مبارک تولیت معزز درخواست شد با توجه به اهمیت مسیر جاده ولایت به نام ملت ایران ثبت ملی و جهانی داده شود، همچنین به منظور تامین رفاه زائران در جوار قدمگاه ها که برای عشاق ولایت محترم است، زائرسرا احداث گردد. با توجه به اینکه امام رضا(ع) بیش از دو سال و نیم از عمر مبارک را در مرو سپری نموده و تمامی اتفاقات در آن مکان به وقوع پیوسته است، خانه امام در مرو احیا گردد. این درخواست توسط سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به طور جدی در دست پیگیری است و بر خود لازم می دانیم مراتب سپاسگزاری عشاق ولایت را تقدیم آن بزرگواران کرده و برای آنان از خداوند متعال و صاحب ولایت اجری اخروی طلب کنیم.
 
و کلام آخر؟
به امید اینکه به مانند سال ها خدمت عاشقانه در این مسیر که همگان یار و مددکارمان بوده اند، در احیای 2هزار و 100 کیلومتر جاده ولایت «از شلمچه تا سرخس» و احیای قدمگاه ها همگان یاری­مان دهند.
گر میسر نشود بوسه زنم پایش را    هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را

تهیه و تنظیم: راضیه آزادوار

ویژه نامه مرتبط:
- ویژه نامه چندرسانه ای«جاده ولایت»

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی