قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

اطلس حرم مطهر رضوی

«اطلس حرم مطهر رضوی» برای آشنایی عموم مردم با تاریخ و اماکن حرم مطهر امام رضا(ع) به همت اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی توسط انتشارات آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد.
به گزارش آستان‌نیوز، رشد و توسعه حرم مطهر امام رضا(ع) در گذر قرن‌ها به‌ویژه در روزگار معاصر، این مجموعه را به گنجینه‌ای متراکم از هنر اصیل اسلامی-ایرانی تبدیل کرده و ظرفیت فرهنگی عظیم و تأثیرگذاری در فضای کشور و جهان اسلام فراهم کرده است.
شناخت جغرافیای این بارگاه منور و تماشای آن، تماشای تاریخ به شمار می‌آید؛ چراکه هنرمندان این سرزمین، سال‌ها توانایی‌های عالی هنری خود را در تمام خشت‌های آن جای داده و به یادگار گذاشته‌اند.
حریم ملک‌پاسبان رضوی آیینه‌ای تمام‌نماست که می‌توان تصاویر کاملی از سیر تحول و تطور این هنرها را در آن به تماشا نشست و از این رو، تلاش برای شناخت هرچه بیشتر حرم مطهر، زمینه‌ساز آشنایی با تاریخ هنر اصیل این سرزمین به شمار می‌آید.
«اطلس حرم مطهر رضوی» تلاشی خالصانه است از خادمان حضرت شمس‌الشموس که در آن سعی شده تا تمامی اطلاعات مرتبط با حضور پربرکت امام رضا(ع) به همراه مستندات موجود تهیه و ارائه شود که در پژوهش این اثر توسط اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی، از 120 منبع معتبر از جمله «آثار و اخبار امام رضا(ع)»، «حبیب السیر»، «تاریخ بخارا»، «بدر فروزان»، «حدیقه الرضویه»، «معجم البلدان» و نیز «در جست‌و جوی هویت شهری مشهد» بهره گرفته شده است.
این اثر ارزشمند در پنج فصل اعم از «برخی از اماکن مقدس مهم جهان اسلام»، «هجرت امام رضا(ع)»، «مشهدالرضا(ع)»، «پیشینه تایخی حرم مطهر رضوی» و نیز «حرم مطهر رضوی» مطالب گوناگون و عمده‌ای را در خصوص آثار فرهنگی و اجتماعی هجرت امام رضا(ع)، مسیر این هجرت و وقایع و رخدادهای مهم آن، سیر تحول شهر مشهد، چگونگی شکل‌گیری حرم مطهر و توسعه آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روضه منوره، رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها، مساجد حرم مطهر رضوی، مدارس و مراکز علمی، نمادهای حرم مطهر، مشاهیر مدفون در حرم مطهر، خدمات رفاهی و نیز برخی اماکن مهم در شهر مشهد تشریح کرده است.
آن‌گونه که در مقدمه این اثر آمده، در تهیه این اثر اهدافی نظیر فراهم‌آوری امکان شناخت بیشتر ابعاد گوناگون این فضای معنوی، به تصویر کشیدن ویژگی‌های هنری و معماری بارگاه منور رضوی، مشخص کردن سیر تحول حرم مطهر، امکان‌پذیر ساختن آشنایی عموم از حرم مطهر و ماندگارسازی مرجعی برای تحقیقات آینده و اثری ماندگار برای نسل‌های بعدی پیگیری شده است.
به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) این اثر را در قطع رحلی با قیمت 400 هزار ریال در فروشگاه‌های خود در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.
علاقه‌مندان به تهیه کتاب «اطلس حرم مطهر رضوی» و هم‌چنین مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کرده یا از طریق شماره تلگرام 09027652008 و سامانه پیامکی به شماره 30003209 با این انتشارات تماس برقرار کنند.

دریافت کتاب:
- کتاب الکترونیکی " اطلس حرم مطهر رضوی "
- مجموعه کتب رهنما، جلد 28 " حرم در بستر تاریخ "

ویژه نامه مرتبط:
- ویژه نامه حرم مطهر رضوی در گذر زمان

بسته مرتبط:
- بسته ویژه حرم گردی حرم مطهر رضوی

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی