قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

http://photo.aqr.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=a55601b6-569f-424b-ab4c-c2d9c2bcfd0d

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه زائرشهر رضوی از تمام امکانات رفاهی برخوردار است، عنوان کرد: فاز اول زائرشهر رضوی ویژه زائران امام هشتم(ع)، با سرعت بالا در حاشیه اتوبان مشهد-باغچه در حال احداث است.

به گزارش آستان نیوز،‌ مهندس اکبری؛ معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی درباره احداث زائرشهر در مشهد مقدس گفت: بحث احداث زائرشهر و زائرسرا از زمان ابلاغ حکم هفتگانه مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی آغاز شد.‌ با توجه به تاکیداتی که رهبری به موضوع زائران امام هشتم(ع) داشتند، جلساتی با تولیت محترم آستان قدس رضوی برگزار شد و ایشان نیز تاکید کردند که پذیرایی از زائران باید در شان حضرت باشد و وی‍ژه تشرف زائران کم درآمد برنامه ریزی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: بعد از رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری و تولیت آستان قدس رضوی،‌ مطالعات و تحقیقات جامع درباره ایجاد زائرشهر در منطقه مناسب آغاز شد و در اولین مرحله توسط مهندسان و مشاوران با تجربه موضوع «نیازسنجی» و «تعداد و مدت اقامت زائران» مورد بررسی قرار گرفت.

مهندس اکبری اظهار کرد:‌ بررسی و تحقیقات میدانی نشان داد که هر سال حدود 27 میلیون زائر به مشهد مقدس مشرف می­شوند که به طور میانگین 3 شبانه روز اقامت دارند و به عبارتی دیگر ما در سال بیش از 80 میلیون خوابِ زائر در مشهد داریم که احتیاج به 200 هزار تخت خواب برای اسکان دارد و تعداد اماکن موجود مثل هتل ها، ‌مسافرخانه ها و میهمان­پذیرها،‌ پاسخ گوی این نیاز نیست.

وی در ادامه به خالی بودن برخی هتل ها به خاطر هزینه های سنگین در ایام پیک خبر داد و با اشاره به اقامت برخی زائران در مدارس،‌ کمپ های شهرداری و منازل شخصی گفت: این آمار و گزارش ها بیانگر نیاز مبرم به احداث اماکن برای اقامت زائران است تا به این طریق مشکلات اجتماعی و زائران مدیریت شود.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی درباره جانمایی زائرشهر ابراز کرد: بر اساس آماری که به دست آوردیم تقریبا 70 درصد کسانی که از طریق زمینی به مشهد می آیند، از مسیر آزادراه مشهد-باغچه و بقیه از مسیر قوچان وارد می شوند، لذا در مطالعات مکان­یابی نکات مهمی چون خدمات رسانی بهتر به زائران،‌ حمل نقل شهری،‌ پارکینگ،‌ زمین وسیع و ‌ارائه بهتر خدمات شهری در دو نقطه شمال شرق و مرکز شهر مشهد مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد زائرشهر رضوی گفت: زائرشهر رضوی دقیقا از وی‍ژگی های یک شهرک مسکونی برخوردار است، زیرا تمام خدمات یک شهرک چون میهمانسرا،‌ درمانگاه، ‌مسجد،‌ پاسگاه،‌ فضای ورزشی و فروشگاه در این زائرشهر پیش بینی شده است.

مهندس اکبری ادامه داد: برای ایجاد چنین زائرشهری زمینی با حداقل 25 هکتار مساحت مورد نیاز بود که با بررسی گروه مطالعاتی از بین 7 نقطه پیش بینی شده،‌ زمین حاشیه شهرک طرق واقع در حاشیه اتوبان مشهد-باغچه به مساحت 35 هکتار انتخاب شد.

وی اعلام کرد: 25 درصد از این زمین، برای ساختن فضای اقامتی و خدماتی و سالن های بزرگ‌ مورد استفاده  قرار می گیرد و بقیه آن به آماده سازی برای فضای سبز، فضاهای ورزشی و دیگر فضاها ‌اختصاص داده شده است.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی از ساخت سوئیت هایی با ظرفیت 5 تا 6 نفر خبر داد و گفت: با توجه به حضور کاروان و هیئت های مذهبی،‌ در ایام دهه آخر صفر و تابستان،‌ سالن هایی برای این دسته از زائران نیز در زائرشهر طراحی شده است.

وی ادامه داد:‌ در خرداد ماه سال جاری، اراضی مورد نیاز را شناسایی و به دلیل گستردگی پروژه، آن را به 3 فاز تقسیم کردیم، در فاز اول که در مرداد ماه عملیاتی شد، بیش از 10 هکتار مورد ساخت قرار گرفت و با دستور تولیت آستان قدس رضوی فاز دوم نیز در مرحله خاکبرداری و زمین سازی است.

‌ مهندس اکبری از سرعت بالای ساخت و ساز در زائرشهر خبر داد و اظهار کرد: برنامه های صورت گرفته طی گزارش های تدوین شده توسط شورای راهبردی به قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ارسال می گردد.

وی با اشاره به ایجاد چهار کمیسیون تخصصی معماری ساختمان، تاسیسات،‌ کنترل پروژه و برنامه ریزی گفت: این کمیسیون ها کارِ بررسی و ارزیابی فنی و مهندسی پروژه را با دقت بسیار زیاد پیگیری می کنند.  ‌    

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی عنوان کرد: در فاز یک این پروژه 31 بلوک ساخته می شود که 28 بلوک آن به صورت سوئیتی و 3 بلوک سالنی است. هر بلوک در دو طبقه و با 25 سوئیت طراحی شده و هر کدام دارای اتاق پذیرش و خانه داری است.

وی در تشریح نقشه سوئیت ها گفت:‌ اکنون در هتل ها برای اتاق های 2 نفره،‌ 25 متر فضا در نظر گرفته می شود، اما در سوئیت های زائرشهر رضوی برای هر سوئیت 40 متر فضا با امکانات‌ آشپزخانه،‌ تراس،‌ اتاق کودک، کولر و دو کاناپه تخت شو،‌ تدارک دیده شده است.

 ‌ مهندس اکبری از پارکینگ و راه مجزا برای سالن های اقامتی خبر داد و ابراز کرد: هر سالن ظرفیت اقامت 70 نفر را دارد و با توجه به 6 سالن فاز اول که در سه بلوک ساخته می شود،‌420 نفر می توانند اقامت داشته باشند.

وی ادامه داد: در فاز اول این پروژه یک ساختمان پلی کلینیک ساخته می شود که امکان بستری بیمار تا 48 ساعت را دارد و مکان احداث آن طوری طراحی شده که اهالی شهرک طرق هم بتوانند از خدمات آن بهره­مند شوند. 

خبر مرتبط:
- نگاهی به طرح اسکان رایگان زائران حرم رضوی؛ خانه‌های همیشه روشن
- دعوت تولیت آستان قدس رضوی از آحاد مردم برای همراهی در احداث «زائر شهر»
- تولیت آستان قدس رضوی: احداث دومین «زائر شهر» آغاز می شود
- در مراسم آغاز عملیات اجرایی زائرسرای رضوی: تلاش برای رفاه حال زائران کم درآمد امام رضا(ع)

گزارش تصویری مرتبط:

- گزارش تصویری: پیشرفت چشم گیر پروژه زائرشهر رضوی در سایه تلاش مداوم خادمان حضرت رضا(ع)

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی