قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

بسیاری از مردم جهان به دین مبین اسلام مشرف می‌شوند و تمام تلاش و همت خود را به کار می گیرند تا تعالیم الهی و آموزه‌های نبوی را در وجود خود نهادینه کنند و فرهنگ صلح و دوستی را در میان دیگر انسان‌ها گسترش دهند.

سیاست‌ها و برنامه‌هایی از سوی دشمن پیگیری می شود تا زمینه جلوگیری از پیشرفت اسلام در جهان فراهم شود و در مقابل آنان بسیاری از اندیشمندان و نخبگان تلاش کرده اند، طرح‌ها و برنامه‌های دشمنان را خنثی کنند و در راستای گسترش و اعتلای دین مبین اسلام گام‌های بنیادینی بردارند.
هم‌اکنون یکی از موضوعات روز جهان، جغرافیای سیاسی جهان اسلام است که ریشه در جغرافیای تاریخی اسلام داشته و نماد وحدت و همگرایی میان مسلمانان در طول سال‌های اخیر به شمار می‌آید.
بسیاری از اندیشمندان، روحانیون، علما و متفکران تمام قوای خود را برای پیشرفت و گسترش مرزهای اسلام در جهان به کار گرفته و بدین‌ترتیب تاکنون توانسته‌اند گام‌های مثبت و سازنده‌ای بردارند و انسان‌های فراوانی را به دین مبین اسلام مشرف کنند.
تمامی این مسائل زمینه‌ای فراهم کرد تا لحظاتی با آیت‌الله دکتر محسن حیدری؛ عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز هم‌کلام شویم و به تفسیر و توضیح جغرافیای سیاسی جهان اسلام بپردازیم.

• جغرافیای سیاسی جهان اسلام به چه معناست؟
- براساس بررسی‌های انجام‌شده، جغرافیای تاریخی اسلام ریشه در آسیا، خاورمیانه و آفریقا داشته که اخیرا در آمریکا و اروپا نیز گسترش پیدا کرده است. طبق آمار، بسیاری از جمعیت کشورهای آسیایی و اروپایی را مسلمانان تشکیل می‌دهند و این اصطلاح بدین معناست که گسترش مرزهای جغرافیای جهان اسلام باید به یک موضوع اساسی و محوری تبدیل شود و از جمله اهداف بسیاری از کشورهای مسلمان در آینده‌ نزدیک به شمار آید.

• سازمان‌های مربوطه در راستای ایجاد وحدت و همگرایی در جغرافیای سیاسی جهان اسلام چه راهکارهایی را باید از سوی جمهوری اسلامی ایران بر عهده گیرند؟
- وجود اتحاد در میان امت های اسلامی امری مهم و حیاتی به شمار می‌آید. از سوی دیگر آگاهی‌بخشی در این راستا نقش بنیادین و اساسی دارد که به دنبال این امر ایجاد ارتباط میان نخبگان به صورت موثر و همیشگی و بهره‌مندی از دیپلماسی فعال با کشورهای اسلامی از جمله دیگر راهکارهایی است که برای وحدت اسلامی و ارتباط مستمر با علمای دین و نخبگان دانشگاهی اهمیت فراوانی با خود به همراه دارد.

• ایران قصد دارد تا با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترک موجود برای جغرافیای سیاسی جهان اسلام چه فعالیت‌هایی را در آینده‌ در دستور کار قرار دهد؟
- با آگاهی‌بخشی می‌توان فرصت‌ها را به فعلیت درآورد و از تحمیل تهدیدها و تأثیر آن بر جامعه جلوگیری به عمل آورد. تلاش و فعالیت در این حیطه زمینه‌ساز جلوگیری از هرگونه مشکل و فعالیت نابه جا در سال‌های آینده به شمار می‌آید.


• دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش جغرافیای سیاسی جهان اسلام چه اقداماتی را بر عهده گرفته است؟
- تاکنون کشور ما در میان دیگر کشورها اقدامات مختلف و فراوانی را به انجام رسانده که می‌توان در آن میان به نقش فعالان فرهنگی و اساتید دانشگاهی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد. ولی وجود دیپلماسی فعال و توانمند در میان دیگر کشورها از جمله مواردی است که لازم است هم‌اکنون به صورت اساسی مورد اهتمام و توجه مسلمانان قرار گیرد تا به رشد و گسترش اسلام در جهان یاری رسانده و بتوانیم دین اسلام را به عنوان برترین دین در میان سایر ادیان مطرح کنیم.

• قدرت و سیاست در گسترش جغرافیای سیاسی جهان اسلام تأثیر فراوانی دارد، نمونه راهکارهای لازم برای تقویت این دو را چه می دانید؟
- این دو امر از جمله امور مهم و حیاتی به شمار آمده که تاکنون از سوی دولتمردان و سیاستمداران بسیار مورد اهتمام قرار گرفته است، از این پس باید با مشارکت در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... زمینه‌ انجام فعالیت‌های گسترده و بنیادین را در جهان برای گسترش دین مبین اسلام فراهم سازیم.
آستان نیوز

بیشتر بخوانید:

- آیت الله حیدری: استکبارستیزی شناسه بیداری اسلامی در جهان است
از «اندیشه سیاسی تشیع» تا «عوامل شیعه‌هراسی» در نشست‌های تخصصی عرب زبانان 

- جلوه هایی از وحدت اسلامی در کلام امام صادق (علیه السلام)+پرونده وطن توحیدی

معرفی کتاب مرتبط:
- رهنما / نقطه آغازین شیعه کجاست؟
- پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت

پرونده مرتبط:

- ویژه نامه چند رسانه ای «وطن توحیدی»

- پرونده ویژه: «شاخ شیطان»

- بزرگان اهل سنت و زیارت امام رضا علیه السلام

- جایگاه امام رضا علیه السلام  نزد اهل سنت

- ویژه نامه خواندنی «ما و اهل سنت»

- پرونده چندرسانه ای ویژه شهادت «امام صادق(ع)»

- ویژه نامه چندرسانه ای «صادق آسمان ها؛ مرد مبارزه، علم و تشکیلات»

- به مناسبت سی و هشتمین سالروز ربوده شدن/ شرح صدر «امام موسی» برای تقریب/ مرد تشکیلاتی جهان اسلام/أَشْهَدُ أَنَّکَ جَاهَدْتَ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ

- آستان قدس رضوی؛ مرکز دیپلماسی زیارت در جهان اسلام

- «قزل امام»؛ مناقب و کرامات امام رضا(ع) به روایت علمای اهل سنت+ بسته ویژه

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی