قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی حضور امام رضا(ع)در شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی حضور امام رضا(ع)در شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی

https://www.iribnews.ir/files/fa/news/1402/4/10/9828894_629.jpg

نویسنده کتاب «تا قدمگاه خورشید» در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به وجود ۹ قدمگاه امام رضا (ع) در استان خوزستان به معرفی مهم‌ترین قدمگاه‌های امام (ع) در شهرستان بهبهان پرداخت.

خیرالله محمدیان، پژوهشگر تاریخ و نویسنده کتاب «تا قدمگاه خورشید»  گفت: امام رضا (ع) در سال ۲۰۱ یا ۲۰۲ هجری قمری از مدینه به سمت توس حرکت می‌کنند. ایشان بعد از بصره از طریق مرز فعلی شلمچه وارد خوزستان می‌شوند و در مسیر حرکت خود به کوشک‌دشت می‌رسند. کوشک‌دشت نام روستای بزرگی در جنوب اَرَجان است. ارجان نام قدیم بهبهان است.

معرفی قدمگاه‌های امام رضا (ع) در خوزستان
وی ادامه داد: از حضور امام در کوشک‌دشت یا بهبهان امروزی، قدم‌گاه‌هایی به یادگار مانده است که به اعتقاد مردم، محل اقامت موقت امام رضا ع بوده‌اند. یکی از این قدمگاه‌ها در جنوب شهر بعد از میدان سرداران شهید شمایلی به طرف میدان لاله است که اکنون محل دبستان شهید حسین‌پور است.

این پژوهشگر تاریخ افزود: اجداد ما سینه به سینه نقل کرده‌اند که وقتی امام به نزدیکی ورودی کوشک‌دشت یا بهبهان امروزی می‌رسند که در آن زمان استراحت‌گاه مسافران بصره تا ارجان بود، برای رفع خستگی به مزرعه یا باغی وارد می‌شوند. امام در آن باغ توقف کوتاهی می‌کنند و از آب آن باغ برای شستشوی چهره و وضو استفاده می‌کنند. برای ورود از باغبان اجازه می‌گیرند. باغبان که ادب و متانت امام را می‌بیند متوجه می‌شود با شخصیتی از بزرگان روبه‌روست و وقتی مطلع می‌شود که ایشان از فرزندان پیامبر اسلام (ص) هستند، امام را به منزل خود دعوت می‌کنند.

محمدیان افزود: منزل این فرد مقام دوم شهرستان می‌شود. قدمگاه دوم در محل سادات بهبهان است که به «مقام علی» شهرت دارد. امام (ع) برای نماز ظهر و استراحت به منزل این باغبان وارد می‌شوند. این منزل در قرن دهم بنایی داشته که نزد مردم کاملاً شناخته شده بود و زیارتگاه محسوب می‌شد و یکی از علمای قرن یازدهم به نام حسین بن احمد مقیم این زیارتگاه بود.

نویسنده کتاب «تا قدمگاه خورشید» ادامه داد: قدمگاه اصلی حضرت رضا (ع) در بهبهان که راهپیمایی پیاده‌روی مردم این شهر هر ساله به سمت آن انجام می‌شود حدود ۱۴ کیلومتری شمال بهبهان و در ساحل رود مارون و در مسجد قدیمی بکان قرار دارد. قدمت این روستا به دوره ورود اسلام به خوزستان باز می‌گردد.
 
در سال ۲۰۱ هجری قمری امام وقتی از کوشک‌دشت به طرف ارجان حرکت می‌کنند وارد این مسجد می‌شوند و مورد استقبال اهالی قرار می‌گیرند. بعد از ورود امام، مسجد ارجان به مسجد امام رضا (ع) تغییر نام می‌دهد. بنای کنونی این مسجد به دوره صفویه بر می‌گردد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی در استان خوزستان ۹ قدمگاه از امام وجود دارد یک قدمگاه در آبادان است. این قدم‌گاه در شمال شهرستان و پشت بیمارستان آیت‌الله طالقانی کنونی واقع است. یک قدمگاه در اهواز که محل کنونی آن بقعه علی‌بن مهزیار اهوازی است. قدمگاه دیگر در روستای امام جعفر صادق (ع) رامهرمز و دیگر قدمگاه‌ها در شهرستان بهبهان قرار دارند.
قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی