قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

«مردم پشتوانه‌های نظام اسلامی‌اند»؛ این جمله‌ای است که همواره تولیت آستان قدس رضوی در دیدارهای عمومی و خصوصی به مسئولان نظام و مدیران بارگاه قدس رضوی گوشزد می‌کند و خود نیز از ابتدای توفیق خدمتگزاری در آستان ملکوتی امام رئوف علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) نسبت به افزایش ارتباط مستقیم و بی واسطه با زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی کوشیده است.

در اولین اقدام معاونت امداد مستضعفان بنیان نهاده شد، تا آستان قدس رضوی سازوکاری مدون برای گره گشایی از مشکلات نیازمندان و محرومان داشته باشد و سپس تلاش ها بر این اساس شکل گرفت که پرده‌ها و حائل‌ها از میان منصب تولیت و مردم برداشته شود. صرف نظر از حضور مستمر در میان زائران، شرکت در مراسم‌های مردمی مساجد و حسینیه‌ها و برگزاری جلسات هفتگی تفسیر قرآن در مسجد گوهرشاد، جلسات ماهانه ملاقات مردمی، یکی از جدی‌ترین روش‌های ارتباط نزدیک و چهره به چهره تولیت آستان قدس رضوی با اقشار مختلف است. آیت الله رئیسی تلاش می‌کند با این قبیل دیدارها فاصله‌ها را از میان خود و مردم بردارد و این الگوی زیبا را در میان مسئولان تسری بخشد.
این رویه را می توان در سخنان تولیت آستان قدس رضوی در اولین جلسه دیدار مردمی نشان یافت: «ارتباط بدون حائل و حجاب با مردم، برای همه مسئولان امری ضروری است و هر کسی در هر کجا که مسئولیت دارد، باید سخن مردم را بشنود و از این فرصت مغتنم استفاده کند.»
و در همان جلسه آیت الله رئیسی سخن از الگوی این روش و منش به میان آورد: « امروز نه ما مشغله مان بیشتر از مقام معظم رهبری است و نه کار های بیشتری از ایشان داریم. اما شاهدیم که ایشان با مردم ارتباط دارند، به منازل شهدا سر می زنند و حرف های آن ها را می شنوند. ما نیز به عنوان سربازان نظام و رهبری باید از سلوک ایشان درس بگیریم.»

http://photo.aqr.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=d19d8f80-d873-4f3b-82ec-c86712d9333c
رواق کوثر میعادگاه دیدار قشرهای مختلف مردم با آیت الله رئیسی است. پنجمین جلسه ملاقات چهره به چهره مردم با تولیت آستان قدس رضوی راس ساعت 16 آغاز می‌شود. با وجود آن که ساعت شروع این برنامه 16 اعلام شده، اما پیش از شروع مراسم، چهره‌هایی از قشرها و طبقات گوناگون با سن و سال‌های مختلف در رواق کوثر حضور یافته‌اند و بر صندلی‌های وسط رواق به انتظار ملاقات نشسته‌اند. جمعیت هر لحظه زیادتر و صندلی‌ها پرتر می‌شوند. به جز تعدادی از عوامل اجرایی تقریبا همه نشسته‌اند. عده‌ای در جمع‌های دو یا سه نفره گرم صحبتند و نیم نگاهی هم به اطراف دارند که ناگهان صدای صلوات بلند می‌شود.
آیت الله رئیسی از در کوچک گوشه سمت چپ رواق وارد می‌شود و ضمن خوش آمدگویی به جمع با گام‌هایی آهسته به سمت صندلی و میزی می‌رود که پرچم سبز بلندی از آستان قدس رضوی در کنار آن قرار گرفته است. جلسه بدون اتلاف وقت آغاز می‌شود. سایر افراد اجازه نزدیک شدن به میز ملاقات را ندارند و گفت‌وگوها محرمانه است.

http://photo.aqr.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=d91fd794-55c7-48b2-bd12-489b43ab6040
دیدارهای مردمی از جمله متفاوت‌ترین دیدارهای تولیت آستان قدس رضوی است. آیت الله رئیسی در این دیدارها با صمیمیت و خوش رویی متواضعانه‌ با یکایک مردم به گفت‌وگو می‌نشیند و پس از شنیدن سخنان و دغدغه‌های مردم، دستورات لازم را صادر می‌کند. خوش و بش و تبسم، تقریبا چاشنی تمام ملاقات‌هاست.
با روحانی میان سالی که جزو نخستین افرادی است که با تولیت دیدار کرده، هم کلام می‌شوم. از توجه ویژه آیت الله رئیسی به مسایل فرهنگی قدردانی می‌کند و می‌گوید من از یکی از مجتمع‌‌‌های فرهنگی اطراف مشهد آمده‌ام و پیشنهاداتی در رابطه با مسائل و برنامه‌های فرهنگی داشتم که با ایشان در میان گذاشتم. همچنین نکات و توصیه‌هایی از ایشان شنیدم که به عنوان سوغات برای همکارانم خواهم برد.
خانم میانسالی از رواق کوثر خارج می‌شود و از اینکه تولیت آستان قدس رضوی به دقت سخنان او را شنیده ابراز خوشحالی و خرسندی می‌کند و می‌گوید: ای‌کاش همه مسئولان و مدیران کشور این گونه با مردم برخورد می‌کردند و دغدغه‌ گره گشایی از کار مردم را داشتند.
مرد جوانی که کت و شلواری مشکی بر تن دارد نیز این طور درباره دیدارهای تولیت آستان قدس رضوی می‌گوید: حدود یک ماه پیش نامه‌ای برای ملاقات حضوری به دفتر آیت الله رئیسی دادم که امروز شرایط این ملاقات مهیا شد.
مرد کهنسالی که بر روی ویلچر نشسته و به همراه فرزندش به این جلسه آمده است، از برخورد خوب عوامل اجرایی برای دیدار با تولیت تشکر می‌کند و می‌گوید چون آیت الله رئیسی از جنس مردم است، درد مردم را هم خوب می‌فهمد.

http://photo.aqr.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=b6cd37d4-85e8-4c8a-9ae8-3da721963b1a
اذان مغرب نزدیک است و آفتاب آهسته آهسته رخت برمی‌بندد. آخرین مراجع که رواق کوثر را ترک می‌کند، صدای اذان مغرب نیز از بلندگوهای حرم مطهر بلند می‌شود و به این ترتیب پنجمین جلسه ملاقات مردمی تولیت آستان قدس رضوی به پایان می‎رسد. در طی این پنج جلسه بالغ بر 120 نفر با تولیت آستان قدس رضوی به صورت رودررو ملاقات کرده‌‌اند.
رواق کوثر را که ترک می‌کنم این سخن آیت الله رئیسی به خاطرم می آید که در یکی از جلسات خطاب به مسئولان آستان قدس رضوی گفته بود: جلسات مردمی بنده شاید نتواند همه ارتباطی که مورد درخواست مردم است را تامین کند، اما این یک حرکت نمادین است که نشان می‌دهد ما باید به امر ارتباط مستمر و موثر با مردم توجه جدی داشته باشیم.

گزارش تصویری مرتبط:
- دیدار مردمی تولیت آستان قدس رضوی

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی