قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

جایزه جهانی «گوهرشاد» به 8 بانوی نیکوکار اهدا خواهد شد.

به گزارش آستان نیوز، جایزه جهانی گوهرشاد، 10 شهریورماه و همزمان با ایام زیارتی امام رضا(ع) به برگزیدگان اهدا می‌شود.
در اولین نشست علمی جایزه جهانی گوهرشاد، دکتر احمد بادکوبه و‌ دکتر محمدحسن رجبی دوانی‏ دو تن از اساتید برجسته تاریخ در جلسه حضور داشتند و زوایای اهدای این جایزه جهانی بررسی شد.
دکتر سروری مجد؛ رئیس دبیرخانه جایزه جهانی گوهرشاد، در تشریح دلایل برگزاری این جشنواره گفت: در راستای اجرای بند 4 حکم مقام معظم رهبری به تولیت محترم آستان قدس رضوی و به منظور جریان سازی فرهنگی در خصوص نیکوکاری، طرح برگزاری جشنواره و اعطای جایزه جهانی گوهرشاد تدوین شده است.
دکتر سروری مجد افزود:‌ هدف از این جایزه، تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار در سراسر جهان در ذیل نام مبارک حضرت ثامن الحجج(ع) است که البته به یاد و نام یکی از خادمان آن حضرت(ع) یعنی گوهرشاد هر سال به 8 بانوی نیکوکار که در داخل و خارج کشور اقدامات چشمگیری داشته اند، جایزه جهانی گوهرشاد اهدا می شود.
سروری مجد گفت: شیوه نامه‌ای تدوین شده و موضوعاتی چون ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی و عملکرد مثبت و جریان ساز در حوزه های فرهنگی هنری، وقف،‌ عمران،‌ پزشکی، علمی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی به عنوان ملاک های 8 گانه تعیین 8 برگزیده امسال در نظر گرفته شده است.
سروری مجد اضافه کرد: به منظور ترویج فرهنگ نیکوکاری مقرر شد دبیرخانه دائمی جایزه جهانی گوهرشاد تشکیل و اساسنامه ای تدوین و تصویب شود.
در ادامه این نشست دکتر رجبی دوانی ضمن استقبال از اختصاص این جایزه جهانی به بانوان نیکوکار تاکید کرد:‌ نام بانوان خیر و نیکوکار بی شماری در صفحات تاریخ جای گرفته که گمنام هستند و این جایزه جهانی فرصتی برای شناخته شدن این شخصیت های برجسته تاریخ و معرفی خدمات سازنده و ارزشمند آن هاست.
این پژوهشگر تاریخ افزود: بانو گوهرشاد نمونه ای از زنان نیکوکاری است که در مسیر اعتلای دین و دیدگاه های شیعه گام برداشت و مسجد جامع گوهرشاد در حرم مطهر حضرت رضا(ع) نشانه ای از خیرخواهی این زن مومن و ارادت وی به خاندان عصمت و طهارت(ع) است.
دکتر بادکوبه یکی دیگر از اساتید حاضر در این جلسه نیز ضمن تقدیر از اقدام آستان قدس رضوی برای اختصاصی این جایزه گفت: اهدای این جایزه فرصتی برای قدرشناسی از اندیشه های خیرخواهانه و حرکت های متعالی نیکوکاران است.

بیشتر بخوانید:
- بانو گوهرشاد آغا و قدیمی ترین مسجد شیعه

- مسجد گوهرشاد در یک نگاه

فیلم مرتبط:
- دین نشاط زندگی / بانوان نمونه

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی