قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

امام رضا(ع) در روایت مشهوری به توصیف امامت می‌پردازند که این روایت را در کتب مختلفی از جمله کافی، تحف‌العقول،‌ معنای‌الاخبار و دیگر کتب مشهور دیگر می‌توان یافت. این روایت در بین علمای شیعه معروف به عالی‌ترین روایت شیعه در توصیف امامت است.
مسأله امام‌شناسی که در کنار توحید خداوند از مهم‌ترین مسائل مربوط به اصول دین است و در واقع اقرار و ایمان به وحدانیت خداوند در گروی شناخت امامت اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است.

در جلد یکم کتاب الکافی شیخ کلینی صفحه 145 از امام صادق(ع) نقل شده است «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ‏ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏؛ به وسیله ما خدا پرستیده شد و به وسیله ما خدا شناخته شد و به وسیله ما خداوند تبارک و تعالى‏ یگانه دانسته شد» بنابراین عبودیت، معرفت و وحدانیت خداوند متعال از مجرای اهل‌بیت(ع) حاصل می‌شود،‌ به این علت پرداختن به معرفت عترت(ع) تا این مقدار برایمان جلب توجه می‌کند.

امام رضا(ع) در روایت مشهوری به توصیف امامت می‌پردازند که این روایت را در کتب مختلفی از جمله کافی، تحف‌العقول،‌ معنای‌الاخبار و دیگر کتب مشهور دیگر می‌توان یافت. این روایت در بین علمای شیعه معروف به عالی‌ترین روایت شیعه در توصیف امامت است که روز جمعه در مسجدی توسط حضرت ایراد شد و به مناسبت به بخشهایی از این روایت خواهیم پرداخت تا ان‌شاءالله بهانه‌ای برای کسب معرفت عترت‌(ع) باشد.

امام رضا(ع) در توصیف امام می‌فرمایند: «الْإِمَامُ کَالشَّمْسِ الطَّالِعَةِ الْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَمِ وَ هِیَ فِی الْأُفُقِ بِحَیْثُ لَا تَنَالُهَا الْأَیْدِی وَ الْأَبْصَار؛ امام مانند خورشید فروزنده‏‌اى است که با تابش نور خود به زندگى تاریک بشر روشنى مى‌‏بخشد و در حالى که خود بر تارک بلند افق آسمان قرار دارد، دستها و چشمها به او نمى‌‏رسد‏».

امام رضا (علیه‌السلام) مفهوم امام را به خورشیدی مثال می‌زند که در عالم والایى قرار دارد که از دست آلوده نااهلان به دور است و باعث نورافشانی عالم می‌شود و از سوی دیگر تمام موجودات نورشان وابسته به تابش نور خورشید است.

خاصیت دیگر خورشید در منفعت‌رسانی است طوری که حیات موجودات بر تابش آن وابسته است و اگر لحظه‌ای از تابش خود منصرف شود، تمام موجودات زمین حیات خود را از دست می‌دهند. امام نیز همین گونه است و اگر لحظه‌ای از امامت خود منصرف شود، تمام موجودات عالم حیاتشان را از دست می‌دهند که این مسأله در احادیث به طرق مختلف وارد شده است.

امام سجاد(ع) در حدیثی فرمودند: «لَوْ لَا مَا فِی الْأَرْضِ مِنَّا لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا؛ اگر از ما در زمین نباشد،‌ زمین تمام اهلش را در خود فرو می‌برد» که این حدیث شاید ناظر بر حیات‌بخشی تمام موجودات عالم باشد.
تسنیم

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی