قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

تاکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه‌ای برای مصرف کنندگان نیست، بلکه تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین تر، اجاره ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند.

البته به این معنی نیست که مردم، چشم بسته کالای نامرغوب و گران بخرند بلکه مشتریان ضمن خرید کالای داخلی، عیب و ایراد آن را نیز بگیرند، انتقاد کنند و به تولیدکنندگان داخلی برای بهبود کیفیت فشار بیاورند ولی دست از کالای ایرانی برندارند و از سوی دیگر همه دستگاه‌های اجرایی و تصمیم گیر باید از تولید داخلی و تولید کننده ایرانی حمایت جدی کنند.

در مبارزه با خرید کالای خارجی باید از همه راهکارهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی بهره گرفت و برای مبارزه با این پدیده چند وجهی باید از توان تمام دستگاه‌ها استفاده کرد؛ به عنوان مثال می‌توان این فرهنگ‌سازی را از کودکان و نوجوانان شروع کنیم.

در همین راستا چند سالی است اقداماتی در حوزه نوشت افزار و کالاهای ایرانی همچون ساخت انیمیشن، لوازم التحریر، پوشاک، بازی‌های کامپیوتری و اسباب بازی اقدام شده است.

در همین راستا نمایشگاه «مهر درخشان» با حضور 80 تولید کننده برتر داخلی در بخش‌های کتاب، نرم افزار، لوازم التحریر، صنایع دستی تزئینی و دکور، پوشاک، تغذیه سالم و حجاب از 15 مرداد تا 31 شهریورماه در ورودی باب الجواد حرم مطهر، مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، آستان قدس و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد دایر شده است.

حمایت از کالای ایرانی

به ورودی باب الجواد که می‌رسیم نرسیده به حرم مطهر رضوی مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی قرار گرفته است ورودی نمایشگاه پوسترهایی با محتوای حمایت از کالای ایرانی و نخستین نمایشگاه کالای فرهنگی خانواده ایرانی نظر هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند.

وارد سالن نمایشگاه که می‌شوم، فضای آرام نمایشگاه و سکوتی که آنجا پابرجاست سبب می‌شود تمام دغدغه‌های روزمره را به فراموشی بسپارم.

نمایشگاهی که چند وجه از کالاهای ایرانی را به مردم معرفی می‌کند، سالن نمایشگاه با غرفه‌های نوشت افزار و لوازم التحریر ایرانی اسلامی آغاز می‌شود و بوی خوش مهرماه را برای هر مخاطبی تداعی می‌کند دفترها و دفترچه‌هایی با تصاویر اسلامی و ایرانی، مدادها و خودکارهای تولید صد‌در صد داخلی، اسباب بازی، بازی‌ها و انیمیشن‌های ساخت داخل بخش عظیمی ازاین نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

کالاهای ایرانی نمونه‌ای برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی

در همین راستا مسئول غرفه چاپ و انتشارات اعلایی که از قم در این نمایشگاه شرکت کرده می‌گوید: نوشت افزار ایرانی و مذهبی با استقبال گسترده خانواده‌ها و بچه‌ها روبه رو شده به طوری که اکثر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از این نوشت افزار برای فرزندان خود تهیه کنند که هم جنبه آموزشی دارد و هم مورد استفاده  دوران تحصیلشان است.

وی می‌افزاید: نوشت افزار ایرانی و اسلامی با موضوعات شهدا، دوازده امام و چهارده معصوم، مدل‌های ملی و اسلامی نظیرجشن تکلیف، نماز، روزه، وضو و مناسبت‌های ملی ثبت شده در تقویم مانند راهپیمایی روز قدس، ولادت امام رضا(ع)، نیمه شعبان طراحی شده است.

این تولیدکننده عنوان می‌کند: کالاهای ایرانی و اسلامی علاوه بر ترویج فرهنگ اسلامی و ملی به دانش آموزان می‌تواند نمونه‌ای برای ترویج این فرهنگ به دیگر مسلمانان جهان باشد.

وی بیان می‌کند: ذائقه دانش آموزان مقاطع ابتدایی بیشتر به سمت موضوعات دینی و ملی است و در مقاطع متوسه اول و دوم بیشتر به دنبال موضوعات دفاع مقدس و مناسبت‌های ملی هستند.

تولید 35نوع کالا با موضوع حجاب ویژه دختران

غرفه نوشت افزار ریحانه النبی نیز یکی دیگر از غرفه‌هایی است که مخاطب خاص خود را دارد و بیشتردختران را به خود جذب کرده است. مسئول این غرفه نیز می‌گوید: 35 نوع کالا با موضوع حجاب ویژه دختران در موسسه ریحانه النبی تولید شده این کالاها ویژه گروه سنی 4تا 14سال است.

وی می‌افزاید: نوشت افزار ریحانه النبی تنها به موضوع حجاب پرداخته و به دنبال تبیین حجاب برتر در بین دانش آموزان دختر است که در حال حاضر با استقبال بسیار خوب دانش آموزان دختر و والدینشان روبه‌رو شده است البته هنوز تبلیغات زیادی در سطح شهرصورت نگرفته به همین دلیل به نسبت بسیاری از نمایشگاه‌های سطح شهر مشهد با استقبال خوبی روبه رو نیستیم.

چند دختر بچه که در انتخاب دفتر مردد هستند و دوست دارند از تمام دفترهای غرفه یکی برای خود داشته باشند در کنار یکی از غرفه‌ها نگاهم را به خود جلب می‌کنند به سراغشان که می‌روم با خنده می‌گویند تمام دفترها زیبا هستند انتخاب کردن بسیار سخت است دوست داریم از تمام دفترها داشته باشیم.

دختر بچه دیگری می‌گوید: من دفترهایی که با تصاویر دوازده امام(ع) است را انتخاب کرده‌ام تا از این طریق بیشتر با امامان آشنا شوم. کوله پشتی که انتخاب کرده‌ام نیز با همین موضوعات طراحی شده است.

یکی از شهروندان نیز عنوان می‌کند: سال‌ها است مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی  بدون استفاده و کاربری مناسب بوده است و امروز با ایجاد این نمایشگاه شاهد پویایی در این مکان شده‌ایم؛ امیدواریم این نمایشگاه‌ها در این مکان گسترش پیدا کند و نمایشگاه نوشت افزار و کالاهای ایرانی فتح بابی در این راستا باشد.

از غرفه‌های نوشت افزار که عبور می‌کنیم به بحث عفاف و حجاب می‌رسیم؛ غرفه‌های متنوعی که از نخ گرفته تا پارچه و تولید محصول همه محصول داخلی است و به نوعی بهترین‌های حوزه عفاف و حجاب در این نمایشگاه گردهم آمده‌اند.

از انواع دوخت‌های چادر و مانتو گرفته تا بلوزهای اسلامی و مذهبی ویژه کودکان و نوجوانان و انواع روسری و مقنعه با رنگ‌های متنوع و دیگر محصولات حوزه حجاب، همه بخشی از محصولات این نمایشگاه است.

با وجود کیفیت بالای نمایشگاه استقبال کم است

غرفه حجاب یکی از بخش‌های شلوغ نمایشگاه است که مورد توجه ویژه زائران و مجاوران قرار گرفته، این غرفه‌ها به معرفی حجاب برتر از دیدگاه اسلام می‌پردازد و انواع حجاب را به بانوان در سنین مختلف معرفی می‌کند.

اکثر غرفه‌داران این بخش از نمایشگاه معتقدند تبلیغات زیادی برای نمایشگاه در سطح شهر صوت نگرفته، حتی در حرم مطهر رضوی نیز اطلاع‌رسانی برای زائران صورت نگرفته به همین دلیل با توجه به کیفیت بالای نمایشگاه استقبال بسیار کم است.

یکی از شهروندان بیان می‌کند: اکثر غرفه‌های حجاب نمایشگاه از تولیدی‌های معروف سطح کشور هستند و با توجه به اینکه قیمت کال‌های نمایشگاه 10 تا 30 درصد تخفیف دارد انتظار می‌رود اطلاع‌رسانی بیشتری صورت بگیرد. ضمن اینکه مدل‌هایی که معرفی شده اغلب جدید هستند و تنوع رنگ و مدل در محصولات حوزه حجاب بسیار زیاد است.

ترویج مردم به سمت خرید کالاهای ایرانی

شهروند دیگری می‌افزاید: لباس‌های ایرانی و اسلامی که ویژه کودکان و نوجوانان طراحی شده بسیار زیبا بود تمام این لباس‌ها با الیاف کاملا ایرانی تولید شده‌اند، به نظر این نمایشگاه می‌تواند با انواع محصولاتی که به نمایش گذاشته مردم را به سمت خرید کالاهای با کیفیت ایرانی ترویج دهد.

در چند سال اخیر کالاهای با کیفیت خوبی در کشور تولید شده که نه تنها با نمونه خارجی آن همخوانی دارد بلکه در بسیاری از محصولات شاهد مرغوبیت بیشتری نیز هستیم.

یکی دیگر از غرفه‌هایی که مورد استقبال زیاد زائران قرار گرفته هدایای نفیس و هنری سراسر کشور است که شامل انواع تابلوها و لوازم هنری و صنایع دستی سراسر کشور که با موضوعات ایرانی و اسلامی آمیخته شده است.

باید نگاه زائر به مشهد عوض شود

ذوالفقاری یکی از فروشنده‌های این محصولات می‌گوید: استقبال از بخش هدایا بسیار خوب است البته باید کالایی با سبک زندگی اسلامی همراه با رعایت شئونات اسلامی در این نمایشگاه معرفی شود.

وی افزود: ما باید در شهر مشهد الگوسازی کنیم چرا که شهر مشهد روزانه تعداد زیادی زائر از اقصی نقاط دنیا دارد؛ بنابراین برای معرفی ظرفیت‌های انقلاب در حوزه پوشش و معرفی کالاهای اسلامی ایرانی باید از تمام توان کشور استفاده کنیم و محصولات مرغوب ایرانی و اسلامی را همراه با معرفی فرهنگ‌های دینی، ملی و اسلامی به جهان معرفی کنیم.

این هنرمند تصریح کرد: توجه به ظرفیت‌های مشهد و مردم مشهد خدمت به حرم و زائران و مجاوران رضوی است.چرا باید مشهد را به عنوان یک شهر مصرفی ببینیم در حالی که مشهد می‌تواند منبر دینی و ملی باشد. باید نوع نگاه زائر به مشهد عوض شود و هر فعالیتی که در این شهر انجام می‌شود با نگاه تبلیغی و  مبلغی باشد.

مسئول اجرایی نمایشگاه ملی کالای فرهنگی خانواده ایرانی نیز در تکمیل معرفی این نمایشگاه اظهار داشت: متاسفانه دشمن در تقابل با نظام اسلامی نمادهایی را وارد زندگی مردم ایران کرده که در حوزه رفتاری و اعتقادی همه ما تاثیرگذار بوده بنابراین برای جلوگیری از این نفوذ فرهنگی باید فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و ایرانی را با ترویج کالاهای مرغوب و با کیفیت ایرانی گسترش دهیم.

80 تولیدکننده و نهاد فرهنگی در قالب 60 غرفه

مجتبی مختاری افزود: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که دستگاه‌ها در مقوله تولید کالاهای ناب اسلامی و ایرانی کم کاری کرده‌اند به طوری که امروز شاهد خلا جدی در این حوزه هستیم به همین دلیل نمایشگاه مهر درخشان با رویکرد حمایت از تولید داخلی وعرضه کالاهایی که نمادهای انقلابی، اسلامی و فرهنگ دینی در آنها متبلور باشد و همچنین عرضه سوغات فاخر فرهنگی زائران گشایش پیدا کرده است.

وی با بیان این مطلب که این نمایشگاه شامل پنج عرصه تخصصی فروش و سه نمایشگاه جانبی در چهار هزار مترمربع فضا است تصریح کرد: 80 تولیدکننده و نهاد فرهنگی از استان‌های مختلف در قالب 60 غرفه، محصولات و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند.

مختاری خاطرنشان کرد: نخستین حوزه مربوط به عرضه نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی با همکاری 31 مجموعه تولیدی از استان‌های مختلف است که نوشت افزار با برندهای ایرانی و اسلامی را عرضه می‌کند، دومین عرصه تخصصی فروش مربوط به حوزه کتاب است که آثار منتخب ناشران برتر حوزه انقلاب اسلامی سطح کشور در این بخش حضور دارند.در عرصه تخصصی فروش کتاب، تالار یاس که نمونه مشابه تالار یاس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است شامل بخش‌های عرضه کتاب، مشاوره و فروش می‌شود.

توجه به اقتصاد مقاومتی

وی عنوان کرد: در عرصه تخصصی پوشاک و حجاب، 10 مجموعه تولیدی از مشهد و سایر شهرهای کشور محصولات خود را عرضه کرده اند.در عرصه تخصصی هدایای نفیس و تزئینی این نمایشگاه، 15 مرکز از مجموعه‌های هنری و نفیس کشور به معرفی و فروش محصولات خود می‌پردازند. همچنین در فروش محصولات مشاغل خانگی با نگاه به حوزه اقتصاد مقاومتی محصولات و کالاهای هنری بانوان ساکن حاشیه شهر عرضه شده است.

مسئول اجرایی نمایشگاه ملی مهر درخشان گفت: در کنار فضای فروش سه نمایشگاه خانه ایرانی، راحیل و شهربازی کودک ایجاد شده که در نمایشگاه خانه ایرانی، نمایی از یک خانه با چیدمانی به سبک فرهنگ ایرانی و ملی شامل حداقل وسایل مورد نیاز یک خانه با برندهای داخلی به منظور حمایت از تولیدات ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

عرضه 16 هزار محصول تولیدی در حوزه عفاف و حجاب

مختاری اظهار داشت: نمایشگاه مفهومی حجاب یا راحیل، خروجی رصدنامه "ع" به همت جبهه ملی حجاب و عفاف است که همایش آن را در مشهد برگزار شد و مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت؛ بعد از انقلاب اسلامی نزدیک به 16 هزار مورد از محصولات تولیدی در حوزه حجاب و عفاف در سه رده طلایی، نقره‌ای و برنزی در رصدنامه "ع" به ثبت رسیده و در نمایشگاه مفهومی حجاب در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

نمایشگاه مهر درخشان تا پایان شهریور ماه سال جاری در محل نمایشگاه‌ها وهمایش‌های آستان قدس رضوی واقع در ورودی باب الجواد حرم مطهر امام رضا (ع) بعدازظهرها پذیرای زائران و مجاوران است.

تسنیم

بیشتر بخوانید:

-  تعامل با زائر و مجاور در حوزه فرهنگی از رویکردهای نمایشگاه «مهر درخشان» است

- فعالیت 5 حوزه با محوریت سوغات در نمایشگاه «مهر درخشان»

- عرضه محصولات 15 مرکز هنری در نمایشگاه «مهر درخشان»
- افتتاح شهربازی کودک در نمایشگاه «مهر درخشان»

- گزارش تصویری از نمایشگاه

- خانه ایرانی و نمایشگاه راحیل در «مهر درخشان»
- سالن پوشاک و صنایع تزئینی و فرهنگی در نمایشگاه مهر درخشان

- نمایشگاه مهر درخشان (سالن کودک و نمایشگاه حجاب و عفاف)

- نمایشگاه کتاب و نوشت افزار در «مهر درخشان»

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی