قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه
حسن بن محمد نَوفَلى گوید، زمانی که حضرت رضا علیه السّلام بر مأمون وارد شدند، مأمون به وزیر مخصوصش، فضل بن سهل، دستور داد تا علماى أدیان و متکلّمین مثل جاثَلیق، عالم بزرگ مسیحی، رأس الجالوت، عالم بزرگ یهودیان، رؤساى صابئین که منکر دین، شریعت، خدا و پیامبر هستند و هربذ بزرگ، عالم بزرگ زردشتیان و عالم رومیان و علماء علم کلام را دعوت کند تا گفتار و عقائد حضرت رضا علیه السّلام و نیز سخنان آنان را بشنود. فضل بن سهل نیز آنان را فرا خواند.
مأمون دستور داد، ایشان را نزد او ببرند و پس از خوش آمدگویى به آنان گفت: شما را براى امر خیرى فرا خواندم، دوست دارم با پسر عمویم که از مدینه به اینجا آمده مناظره کنید، فردا أوّل وقت به اینجا بیایید و کسى غیبت نکند. آنها نیز اطاعت کرده و گفتند: إن شاء اللَّه فردا اوّل وقت اینجا خواهیم بود.
ما که در نزد امام رضا علیه السّلام مشغول صحبت بودیم، ناگاه «یاسر»، خادم حضرت رضا علیه السّلام وارد شده، گفت :
یاسر: مولاى من! امیرالمؤمنین به شما سلام رسانده و فرمود: برادرت فدایت باد! علماى ادیان مختلف و علماى علم کلام گردهم آمده­اند، آیا تمایل دارید با آنان بحث و گفتگو کنید؟ و اگر تمایل ندارید خود را به زحمت نیندازید؛ و اگر دوست داشته باشید ما به خدمت شما بیائیم، براى ما مشکل نیست .
حضرت رضا علیه السلام فرمودند: به او سلام برسان و بگو می­دانم چه می­خواهی، و إن شاء اللَّه خودم فردا صبح خواهم آمد.
حضرت رضا علیه السلام: نوفلی! تو عراقى هستى و عراقى ‏ها طبع ظریف و نکته ‏سنجى دارند، نظرت در باره این گردهمائىِ علماى ادیان و اهل شرک، توسّط مأمون چیست؟
نَوفَلى: فدایت شوم می خواهد شما را بیازماید، و بفهمد پایۀ علمی شما تا چه حد است؟ ولی کار خود را بر پایه سستی بنا نهاده است و به خدا سوگند بنای بدی نهاده است.
 حضرت رضا علیه السلام : چه بنایی ساخته است؟
نَوفَلى: متکلّمین و اهل بدعت، مثل علماء نیستند، چون عالِم، مطالب درست را انکار نمى‏ کند، ولى آنها همه، اهل انکار و مغالطه ‏اند، اگر بر اساس وحدانیّت خدا دلیل بیاورید، خواهند گفت: وحدانیّتش را ثابت کن، و اگر بگوئید: محمّد صلى اللَّه علیه و آله رسول خداست، مى‏گویند: رسالتش را ثابت کن، سپس آنقدر مغالطه مى‏ کنند که باعث مى‏ شوند خود شخص، دلیل خود را باطل کند و دست از حرف خودش بردارد. قربانت گردم، از آنان بر حذر باشید و مواظب خودتان باشید!
حضرت رضا علیه السلام ( با حس آرام و لبخند ) : اى نَوفَلى! مى ‏ترسی ادلّه مرا باطل کنند و مجابم کنند ؟!
نَوفَلى: نه به خدا، درباره شما چنین ترسى ندارم و امیدوارم خداوند شما را بر آنان پیروز کند.
حضرت رضا علیه السلام: اى نوفلى! مى‏خواهى بدانى کِی مأمون پشیمان مى‏شود؟
نَوفَلى: بله.
حضرت: زمانی که استدلالات من را با اهل تورات با توراتشان و با اهل انجیل با انجیلشان و با اهل زبور با زبورشان و با صابئین به زبان عبرىِ شان و با زرتشتیان به زبان فارسىِ شان و با رومیان به زبانِ رومىِ شان و با هر فرقه ‏اى از علماء به زبان خودشان بشنود و آنگاه که همه را مجاب کردم و بر همگى پیروز شدم بطوری که همه­ ی آنان سخنان مرا بپذیرند، مأمون خواهد دانست مقامی را که او درصددش است، شایسته او نیست، آن وقتست که مأمون پشیمان خواهد شد و لا حول و لا قوّة إلّا باللَّه العلیّ العظیم.
نَوفَلى: صبح، فضل بن سهل پیش ما آمد و گفت: قربانت گردم، پسر عمویت منتظر شماست و همه علماء و مدعوّین آمده‏ اند، کى تشریف مى‏ آورید؟ حضرت فرمودند: شما زودتر بروید، من هم انشاءالله خواهم آمد. سپس حضرت وضو گرفته، مقدارى شربت سَویق میل نموده و مقداری هم به ما دادند و نوشیدیم. آنگاه همراه حضرت بیرون آمده تا وارد مجلس مأمون شدیم. مجلس پر از جمعیّت و افراد مهم و سرشناس بود، محمّد بن جعفر، عموى حضرت، به همراه گروهى از بنی هاشم و فرماندهان لشکر نیز حضور داشتند. زمانى که امام رضا علیه السّلام وارد شدند، مأمون، محمّد بن جعفر و تمام بنی هاشم به احترام آن حضرت برخاستند، حضرت و مأمون نشستند ولى بقیّه همان طور ایستاده بودند تا دستور داده شد بنشینند .

- مناظره حضرت رضا علیه السّلام با جاثَلیق (عالم مسیحیان) در حضور مأمون

-
مناظره حضرت رضا علیه السّلام با رأس الجالوت (عالم بزرگ یهودیان) در حضور مأمون

-
مناظره حضرت رضا علیه السّلام با هربذ (عالم بزرگ زرتشتیان) در حضور مأمون

-
مناظره حضرت رضا علیه السّلام با عمران صابی (دانشمند علم کلام) در حضور مأمون

-
مناظره حضرت رضا علیه السّلام با سلیمان مَروَزی (از علمای متکلم خراسان) در حضور مأمون

-
مناظره حضرت رضا علیه السّلام با مأمون، پیرامون فرق بین «عترت» و «امّت»

-
مناظره حضرت رضا علیه السّلام در موضوع امامت با یحیى بن ضحّاک در حضور مأمون
قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی