آیین باشکوه حضور مردم در قدمگاه مقدس امام رئوف علیهالسلام، علاوه بر تولای به مولا و بهرهمندی از فیوضات آن حجت خدا، استمرار مبارزه فرهنگی آن حضرت با مخالفین مکتب اهلبیت علیهمالسلام است!
lمتن این یادداشت که به قلم یکی از خادمین علمی و فرهنگی حرم مطهر امام رضا علیه السلام نگاشته شده، بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم السَّلَامُ عَلَى غَوْثِ اللَّهْفَانِ وَ مَنْ صَارَتْ بِهِ أَرْضُ خُرَاسَانَ خُرَاسَان
حضور در قدمگاه مقدس امام رضا علیهالسلام، تکریمی از نوع تکریم مقام ابراهیم علیهالسلام و استمرار مبارزه دائمی و خستگی ناپذیر فکری-فرهنگی آن مولای رئوف برای برپایی تمدن آرمانی اهل بیت علیهمالسلام!
وقتی مأمون خلیفه عباسی در ادامه دسیسه و توطئه اسلاف خود، برای مهار شیعه و سرکوب مکتب امامت اهل بیت علیهمالسلام، به ناچار[و با ترفند واگذاری حکومت به اهل بیت علیهمالسلام] تصمیم گرفت که بضعه الرسول، امام رضا علیهالسلام را از مدینة النبی به خراسان و مرو[ترکمنستان] فرا بخواند، آن حجت بالغه الهی در همان لحظات اولیه و از منزل شخصی تا مرو و بعد طوس [و تا یوم الظهور با ولایت تکوینی و تصرف ولایی در این سرزمین و مردمان آن]، مبارزه فکری- فرهنگی خود را آغاز کرد. دستور داد تا اهل منزل و شیعیان بر او گریه کنند. این اولین مبارزه فرهنگی او بود[که برخلاف خواست خلیفه غاصب،این سفر شهادت است نه مهیاشدن برای خلافت]. در طول سفر و حین ورود به هر شهر پیام امامت شیعه را به آنان منتقل، و در قلوب و ذریه مردم آن سامان هم تصرف ولایی و یاد و نام خود را[نه عنوان یک واقعه تاریخی، بلکه) به عنوان نور پویا و تعاملی و سبز ولایت در مسیر جاده ولایت رضوی به یادگار گذاشته است. چیزی که امروزه در طول شهرهای مسیر هجرت تمدن ساز رضوی[از شلمچه تا مرو ترکمنستان]شاهدیم و مردم در مناسبتهای مختلف یاد و نام او را گرامی میدارند. [در واقع آیین باشکوه حضور مردم در قدمگاه مقدس امام رئوف علیهالسلام، علاوه بر تولای به مولا و بهرهمندی از فیوضات آن حجت خدا، استمرار مبارزه فرهنگی آن حضرت با مخالفین مکتب اهلبیت علیهمالسلام است!]
در اینجا سخن عرفانی و ولایی بسیار است که آیا اینجا قدمگاه[به معنای یادگاری از یک واقعه تاریخی و چیزی شبیه کاروانسرای قدیم] است، یا نه؛نظرگاه و قدمگاهی و مقامی از جنس مقام ابراهیم علیهالسلام در مسجدالحرام [و مقامات مسجد کوفه]ست که خداوند دستور به تکریم آن داده است.«اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی»(۱۲۵ بقره). طبیعتا از نوع دوم است و تعظیم این مقام[که یادآور حجت خداست و زنده کننده پیام هجرت تمدن ساز اوست] از شعائر الهی است که خداوند در قرآن کریم ما را به تعظیم آنها فراخوانده است.
پس سخن در این است که حضور خالصانه[و بدون انحراف] دهها هزار نفری محبین و شیعیان اهل بیت علیهمالسلام با پربایی روضه، سخنرانی، تکریم و محبت به همدیگر و برپایی امر اهل بیت علیهمالسلام از اعظم شعائر الهی و مورد سفارش منابع روایی ماست. آنهم حضوری که در عصر غیبت کبری و در عصر زمینه سازی برای ظهور مولا بقیةالله سلام الله علیه و تقویت فرهنگ و سیره اهل بیت علیهم السلام است.
نتیجه اینکه: هرگونه تقویت این مراسم، و دعوت به حضور حداکثری، و مانور بزرگ برای اهل بیت علیهمالسلام یک عبادت است و هرگونه طعنه، شکستن و متفرق کردن و سرگرم کردن شیعیان مولا به مراسمات کوچک و ...، نوعی کم لطفی و کوتاهی در حق اهل بیت علیهمالسلام[در عصر غیبت کبری] است. بالاتر از کراهتی شبیه برپایی نماز در کنار نماز جماعت مسلمین که نوعی طعنه به امام جماعت و تفرقه میان شیعیان اهل بیت علیهمالسلام است. تفرقهافکنی که امام رضا علیهالسلام در نامه به حضرت عبدالعظیم حسنی، ضمن هشدار به شیعیان وعده خروج از ولایت اهل بیت علیهمالسلام و ورود به ولایت ابلیس را داده است. چراکه ابلیس گفت من از دیگری[آدم] بهترم! یا مولا بقیةالله سلام الله علیه که علت تاخیر در ظهور را تفرقه میان شیعیانش دانسته است. به راستی چه توجیهی برای عدم حضور یکپارچه[با حفظ سلایق] در یک مراسم بزرگ که شکوه شیعه و مایه آبرو و مانور شیعیان اهل بیت علیهمالسلام است، وجود دارد؟
امیدواریم این آیین باشکوه و مردمی،در سالهای آینده با تشکیل یک دبیرخانه مردمی و با مشارکت همه محبین اهل بیت علیهمالسلام به یکی از نمادهای اقتدار جهان تشیع تبدیل شود.
در پایان از حضور حماسی، تمدنی و خالصانه اقشار مختلف مردم شهرستان بهبهان، به ویژه نوجوانان و جوانان محب و عاشق اهل بیت علیهمالسلام در مراسم پیاده روی تا قدمگاه مقدس امام رئوف علیهالسلام حق شناسی و در محضر امام رضا علیهالسلام نایب الزیاره و دعاگو هستیم.
مرتبط:
نظرات مراجع، علماء و محققین پیرامون حضور مردم در قدمگاه امام رضا علیهالسلام در بهبهان
مراسم باشکوه و حماسی حضور عاشقانه مردم شهرستان بهبهان در قدمگاه امام مهربانیها