قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی حضور امام رضا(ع)در شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی حضور امام رضا(ع)در شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی

آیین باشکوه حضور مردم در قدمگاه مقدس امام رئوف علیه‌السلام، علاوه بر تولای به مولا و بهره‌مندی از فیوضات آن حجت خدا، استمرار مبارزه فرهنگی آن حضرت با مخالفین مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است!

lمتن این یادداشت که به قلم یکی از خادمین علمی و فرهنگی حرم مطهر امام رضا علیه السلام نگاشته شده، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم  السَّلَامُ عَلَى غَوْثِ اللَّهْفَانِ وَ مَنْ صَارَتْ بِهِ أَرْضُ خُرَاسَانَ خُرَاسَان

حضور در قدمگاه مقدس امام رضا علیه‌السلام، تکریمی از نوع تکریم مقام ابراهیم علیه‌السلام و استمرار مبارزه دائمی و خستگی ناپذیر فکری-فرهنگی آن مولای رئوف برای برپایی تمدن آرمانی اهل بیت علیهم‌السلام!

وقتی مأمون خلیفه عباسی در ادامه دسیسه و توطئه اسلاف خود، برای مهار شیعه و سرکوب مکتب امامت اهل بیت علیهم‌السلام، به ناچار[و با ترفند واگذاری حکومت به اهل بیت علیهم‌السلام] تصمیم گرفت که بضعه الرسول، امام رضا علیه‌السلام را از مدینة النبی به خراسان و مرو[ترکمنستان] فرا بخواند، آن حجت بالغه الهی در همان لحظات اولیه و از منزل شخصی تا مرو و بعد طوس [و تا یوم الظهور با ولایت تکوینی و تصرف ولایی در این سرزمین و مردمان آن]، مبارزه فکری- فرهنگی خود را آغاز کرد. دستور داد تا اهل منزل و شیعیان بر او گریه کنند. این اولین مبارزه فرهنگی او بود[که برخلاف خواست خلیفه غاصب،این سفر شهادت است نه مهیاشدن برای خلافت]. در طول سفر و حین ورود به هر شهر پیام امامت شیعه را به آنان منتقل، و در قلوب و ذریه مردم آن سامان هم تصرف ولایی و یاد و نام خود را[نه عنوان یک واقعه تاریخی، بلکه) به عنوان نور پویا و تعاملی و سبز ولایت در مسیر جاده ولایت رضوی به یادگار گذاشته است. چیزی که امروزه در طول شهرهای مسیر هجرت تمدن ساز رضوی[از شلمچه تا مرو ترکمنستان]شاهدیم و مردم در مناسبت‌های مختلف یاد و نام او را گرامی می‌دارند. [در واقع آیین باشکوه حضور مردم در قدمگاه مقدس امام رئوف علیه‌السلام، علاوه بر تولای به مولا و بهره‌مندی از فیوضات آن حجت خدا، استمرار مبارزه فرهنگی آن حضرت با مخالفین مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است!]

در اینجا سخن عرفانی و ولایی بسیار است که آیا اینجا قدمگاه[به معنای یادگاری از یک واقعه تاریخی و چیزی شبیه کاروانسرای قدیم] است، یا نه؛نظرگاه و قدمگاهی و مقامی از جنس مقام ابراهیم علیه‌السلام در مسجدالحرام [و مقامات مسجد کوفه]ست که خداوند دستور به تکریم آن داده است.«اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی»(۱۲۵ بقره). طبیعتا از نوع دوم است و تعظیم این مقام[که یادآور حجت خداست و زنده کننده پیام هجرت تمدن ساز اوست] از شعائر الهی است که خداوند در قرآن کریم ما را به تعظیم آنها فراخوانده است.

پس سخن در این است که حضور خالصانه[و بدون انحراف] ده‌ها هزار نفری محبین و شیعیان اهل بیت علیهم‌السلام با پربایی روضه، سخنرانی، تکریم و محبت به همدیگر و برپایی امر اهل بیت علیهم‌السلام از اعظم شعائر الهی و مورد سفارش منابع روایی ماست. آنهم حضوری که در عصر غیبت کبری و در عصر زمینه سازی برای ظهور مولا بقیةالله سلام الله علیه و تقویت فرهنگ و سیره اهل بیت علیهم السلام است.

نتیجه اینکه: هرگونه تقویت این مراسم، و دعوت به حضور حداکثری، و مانور بزرگ برای اهل بیت علیهم‌السلام یک عبادت است و هرگونه طعنه، شکستن و متفرق کردن و سرگرم کردن شیعیان مولا به مراسمات کوچک و ...، نوعی کم لطفی و کوتاهی در حق اهل بیت علیهم‌السلام[در عصر غیبت کبری] است. بالاتر از کراهتی شبیه برپایی نماز در کنار نماز جماعت مسلمین که نوعی طعنه به امام جماعت و تفرقه میان شیعیان اهل بیت علیهم‌السلام است. تفرقه‌افکنی که امام رضا علیه‌السلام در نامه به حضرت عبدالعظیم حسنی، ضمن هشدار به شیعیان وعده خروج از ولایت اهل بیت علیهم‌السلام و ورود به ولایت ابلیس را داده است. چراکه ابلیس گفت من از دیگری[آدم] بهترم! یا مولا بقیةالله سلام الله علیه که علت تاخیر در ظهور را تفرقه میان شیعیانش دانسته است. به راستی چه توجیهی برای عدم حضور یکپارچه[با حفظ سلایق] در یک مراسم بزرگ که شکوه شیعه و مایه آبرو و مانور شیعیان اهل بیت علیهم‌السلام است، وجود دارد؟

امیدواریم این آیین باشکوه و مردمی،در سال‌های آینده با تشکیل یک دبیرخانه مردمی و با مشارکت همه محبین اهل بیت علیهم‌السلام به یکی از نمادهای اقتدار جهان تشیع تبدیل شود.

در پایان از حضور حماسی، تمدنی و خالصانه اقشار مختلف مردم شهرستان بهبهان، به ویژه نوجوانان و جوانان محب و عاشق اهل بیت علیهم‌السلام در مراسم پیاده روی تا قدمگاه مقدس امام رئوف علیه‌السلام حق شناسی و در محضر امام رضا علیه‌السلام نایب الزیاره و دعاگو هستیم.

📥مرتبط:

📍پیام شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی به مردم شهرستان بهبهان به مناسب همایش عظیم رضوی و حضور در قدمگاه مقدس امام رضا علیه‌السلام

📍نظرات مراجع، علماء و محققین پیرامون حضور مردم در قدمگاه امام رضا علیه‌السلام در بهبهان

📍مراسم باشکوه و حماسی حضور عاشقانه مردم شهرستان بهبهان در قدمگاه امام مهربانی‌ها

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی