قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

گویا حضرت رضا (ع) از خراسان نامه ای به حضرت معصومه (ع) ارسال داشت و او را برای ملحق شدن دعوت فرمود که از سو ی امام رضا(ع) دریافت کرد. زمانی که نامه به مدینه رسید حضرت این شهر را به سمت ایران ترک گفت.


حسن بن محمد قمی که تاریخ قم را به سال 378 هجری به رشته تحریر درآورده است به نقل از “بعضى از مشایخ قم”چنین گزارش می دهد
چون امام على بن موسى الرّضا علیهما السّلام را از مدینه بیرون کردند تا به مرو رود از براى عقد بیعت بولایت عهد براى او فى سنة 200 ، خواهر او فاطمه بنت موسى بن جعفر علیهم السّلام در سنه 201 به طلب او بیرون آمد چون به ساوه رسید بیمار شد پرسید که میان من و میان شهر قم چه قدر مسافت است؟ او را گفتند که ده فرسخست! خادم خود را بفرمود تا او را بردارد و به قم برد خادم او را به قم آورد و در سراى موسى بن خزرج بن سعد اشعرى فرود آمد و نزول کرد»

قمی به “روایت صحیح و درست”دیگری اشاره می کند که ناظر به دعوت و استقبال آل سعد از حضرت فاطمه (ع) است به گونه ای که از میان این خاندان “موسى بن خزرج تنها هم در آن شب بیرون آمد و چون به شرف ملازمت ستى فاطمه رسید زمام ناقه او بگرفت و بجانب شهر بکشید و به سراى خود او را فرود آورد و هفده روز در حیات بود»
قمی همچنین از وفات حضرت معصومه یاد می کند که بعد از تغسیل و تکفین و نماز موسى بن خزرج در زمینى به نام بابلان به خاک سپرده شد بود ؛ مکانی که امروز روضه مقدسه اوست . قمی درباره بارگاه حضرت می نویسد:
“بر سر تربت او بوریاها سایه ساخته بودند تا آنگاه که زینب دختر محمد بن على الرضا علیهم السلام این قبه بر سر تربت او بنا نهاد».

در این کتاب روایت دیگری نیز در زمینه شیوه حضرت معصومه (ع) بیان شده است : “چون فاطمه را وفات رسید و بعد از غسل و تکفین او را بمقبره بابلان بر کنار سردابى که از براى او ترتیب کرده بودند حاضر آوردند آل سعد با یک دیگر خلاف کردند در باب‏ آنک که سزاوار آنست که در سرداب رود و فاطمه را بر زمین بنهد و دفن کند پس از آن اتفاق کردند بر آنک خادمى بغایت پیر از آن یکى ازیشان قادر نام را حاضر گردانند تا فاطمه را در گور نهد و کسی را به طلب او بفرستادند در میان این گفتگوى از جانب رمله دو سوار بر آمدند دهن بر بسته و روى بدین مردم نهادند چون به نزدیک جنازه فاطمه رسیدند از اسب فرود آمدند و بر فاطمه نماز گزاردند و در سرداب رفتند و فاطمه را دفن کردند پس از گور بیرون آمدند و بر نشستند و برفتند و هیچکس را معلوم نشد که آن دو سوار که بودند و محرابى که فاطمه علیها السلام نماز کرده است در خانه از سراى موسى بن خزرج تا به اکنون ظاهرست”

روایت کرده‏ اند که جماعتى از مردم رى به حضور امام صادق (ع) رسیدند و امام به ایشان فرمود:
خداى را حرمیست و آن مکه است و رسول خدا را حرمیست و آن مدینه است و امیر المؤمنین علیه السّلام را حرمیست و آن کوفه است و ما را حرمیست و آن شهر قمست بدانید که زود باشد که به شهر قم زنى را از فرزندان من فاطمه نام دفن کنند و هر کس که زیارت او دریابد به بهشت رود و بهشت او را واجب شود ،
سعد بن سعد از امام رضا (ع) درباره حضرت فاطمه معصومه(ع) سوال کرد ، حضرت در پاسخ فرمود:”من زارها فله الجنه ؛ هرکس او را زیارت کند بهشت برای اوست”.
لازم به ذکر است که حضرت معصومه بنا بر نقلی در اول ذی قعده سال 173 به دنیا آمد و با توجه سال 201قمری که به عنوان سال وفات بیان شده است ؛ حضرت به وقت رحلت در حدود 28 عمر نمود.

اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی

کلیپ مرتبط:
- چرا حضرت فاطمه معصومه س این چنین جایگاهی دارند؟
موضوع: اعتقادی
استاد : حجت الاسلام وحیدی
دریافت با حجم 1.209مگابایت

سخنرانی مرتبط:

- سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری با موضوع " مقام و منزلت حضرت معصومه علیهاالسلام" در تاریخ 13 مرداد 1395 واقع در صحن جامع رضوی حرم امام رضا علیه السلام

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی