قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

رحیم پور ازغدی

حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: 12 اصل از اصول آموزه‌های حضرت رضا(ع) خطاب به بشریت را انتخاب کرده و در این جلسه عرض می‌کنم، این 12 آموزه از 12 حدیث ایشان برگرفته شده است.

وی بیان کرد: اصل نخست مسئله شفاعت و تعریف حضرت از این مسئله است، شفاعت در روایات به شرط عمل معرفی شده است و نه به جای عمل، حضرت رضا(ع) حدیثی از رسول اکرم(ص) روایت می‌کنند، هر چه که از اهل بیت(ع) نقل شده می‌توانید از پیامبر نقل کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حضرت فرمودند اینکه بگوئیم صرفاً ایمان آورده‌ایم و متدین هستیم کافی نیست، باید این خط توحید را اکرام کرد و رهبران این مسیر را نصرت کرد. باید تلاش و کوشش کرد و اهل سعی و مجاهده دائمی و کبیر در امور مربوط به آنها بود و هم قلباً دوست داشته باشید رهبران حق را و هم این مسئله را به زبان بگوئید و موضع گیری کنید و هزینه بپردازید.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه بردن اسم اهل بیت(ع) امروز در جهان هزینه دارد تصریح کرد: شفاعتی که حضرت رضا(ع) در مورد آن صحبت کردند شفاعت و زیارت به قصد فرار از تکلیف نیست و بلکه شفاعت توام با تکلیف است. تشیع از شفاعت و زیارت و توسل شروع نمی‌شود، اینها مبانی اصلی تشیع لزوماً نیست و بلکه بخشی از پروژه تشیع است.

وی گفت: تعریف سکولار و دنیامحور از توسل و شفاعت و زیارت را ملاک نگذاریم زیرا شیعه قلابی و وهابیت هر دو به این گرفتار هستند، مبنای اصلی شفاعت توجه توحیدی به خدا و اولیای خدا است، این عقیده شیعه حضرت رضا در باب شفاعت است، اهل بیت(ع) رقیب خدا نیستند و راهی برای فرار از تکلیف نیستند، شفاعت بدون رضایت خدا امکان و معنا ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وهابی‌ها از شیعه تلقی دیگری دارند و برخی شیعیان محروم از اهل بیت(ع) نیز چنین تصوری دارند، اینها معتقدند خداوند عالم را خلق کرد و سپس آن را رها کرد و امروز تفکری در غرب به نام دئیسم مطرح است که خدا را به عنوان خالق قبول دارند و مدیریت و مشیت خداوند را قبول ندارند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: قرآن اما می‌گوید تمام عالم به طور دام و مطلق تحت کنترل و تدبیر و مشیت الهی است، شفاعتی که اهل بیت(ع) عنوان می‌کنند معنایش این نیست که اهل بیت(ع) دستگاهی مستقل و جدا از خداوند ایجاد کرده باشند.

وی گفت: شفاعت شامل کسانی می‌شود که هزینه بپردازند و تلاش کنند و محبتی که به اهل بیت(ع) دارند نیز ادای محبت نباشد بلکه با تمام وجود آنان را دوست داشته باشی و موضع گیری کنی و نه اینکه سکوت کنی و فعل حرام انجام دهی.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: برخی از شیعیان ناآگاه دچار این تلقی از شفاعت هستند، حضرت رضا(ع) فرمودند هر کس و هر جا دعوت به عقلانیت می‌کند دوست شماست، زیرا دوست شما عقل شماست و هر که به عقل خود پشت کند به دوست خود پشت کرده است پس اصل دوم این است که در زندگی شخصی و فردی و مدیریت جامعه عقلانیت را در دستور کار قرار دهید.

وی با اشاره به اینکه منظور از این عقل، عقل در مدیریت خانواده و جامعه و خود است تصریح کرد: دعوت به عقلانیت تعلیم دیگر حضرت رضا(ع) است، عقل‌گرایان دوستان شما هستند و عقل گریزان دشمنان شما هستند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه خدمت به خلق نشانه ایمان حقیقی است تصریح کرد: حضرت رضا(ع) می‌فرمایند مومن فردی است که از خدمت کردن به دیگران و احسان و نوکری برای مردم لذت می‌برد و خوشحال می‌شود و هر چه بیشتر خدمت می‌کند خودش بیشتر شاد می‌شود و علامت دیگر مومن این است که خودش را بالاتر از انتقاد نمی‌بیند و انتقادپذیر است و عذرخواهی می‌کند.

وی افزود: وقتی خطایی صورت می‌گیرد باید آن را پذیرفت و عذرخواهی کرد، کف مسلمانی این است که کسی از طرف شما احساس ترس و ناامنی نکند، این کف مسلمانی است، کسانی وقتی اسم فردی به میان می‌آید از وی می‌ترسند زیرا مثلا وی اختیاراتی دارد و می‌تواند حقوق فردی را قطع کند و یا برای فرد دیگری پرونده سازی کند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: حضرت رضا(ع) می‌فرماید اگر کسی همکاران و همسایگانش از وی ناراضی باشند شیعه نیست.

وی افزود: حضرت رضا(ع) فرمودند فقط نباید از خدا تشکر کرد بلکه باید از مردم نیز تشکر کرد، فرمودند کسی که از مردم تشکر نکند از خداوند تشکر نکرده است و شکر خدا از طرف وی کافی نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: حقوق کارگر معدن را نداده‌اند و او را محکوم به شلاق کردند.باید آفرین گفت به این عدالت، حقوق بگیر باید شلاق بخورد و اینهایی که یک میلیارد و دو میلیارد به خودشان وام می‌دادند مسئله‌شان دیر نمی‌شود. حضرت رضا(ع) فرمودند از آنهایی که تلاش کردند تشکر کنید که نمونه آن همین حاج رجب بود که 30 سال صورت نداشت و غذا نمی‌توانست بخورد اما در این سال‌ها چند نفر سراغ وی رفته‌اند و حال که شهید شده رسانه‌ها سراغ وی رفته‌اند.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: وی تا آخر انقلابی و بی توقع و پایبند به شعار باقی ماند، بعد از نماز زیر تابوت وی را بگیرید و صورت را به کف تابوت وی بمالید و از وی عذرخواهی کنیم، اینها ولی الله هستند که 30 سال حرفی نزده و اعتراض نکرده است. امام رضا(ع) می‌فرماید از اینها تشکر کنید و یا رفتگری که 30 میلیون پول را تحویل می‌دهد باید از وی تشکر کرد.

وی گفت: امام رضا(ع) فرمودند جامعه اسلامی یک جامعه شاد است، عده‌ای فکر می‌کنند جامعه دینی و شیعی یک جامعه غصه دار است و الگوی تفریح سالم ندارد و دائم یا ساکت و یا غصه دار است و کل تشیع همین است، هر جا که شادی و لبخند است احساس می‌کنند مذهب در خطر است و خط انحرافی دوم این است که فکر می‌کند شادی به شرط گناه است.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: امام رضا(ع) اما جامعه دینی را یک جامعه شوخ و دارای مزاح می‌داند، حضرت رضا(ع) اصلاً جامعه غم زده و تیره دل را جامعه شیعی نمی‌دانند.

وی افزود: حضرت رضا(ع) می‌فرمایید مراقب فساد مالی باشید، رشوه خواران کسانی هستند که خدمت می‌کنند و مشکلی را نیز حل می‌کنند اما بعد نمی‌گوید چیزی بده بلکه طرف می‌گوید می‌خواهم به عنوان تشکر هدیه دهم و این هدیه نیز قبول شود، اگر این هدیه قبول شود مصداق حرام خوار و رشوه خوار است.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: اگر به همین نکات توجه کنیم جامعه تغییر می‌کند و فیش حقوقی و رشوه و اختلاس دارید؟ برخی انگشتر عقیق دارند و یقه را بسته‌اند اما 100 میلیون، 100 میلیون رشوه می‌گیرد.برخی مدیران خودشان به خودشان هدیه می‌دهند، یعنی با این دست به دست دیگر خود هدیه می‌دهند، از بانک وام می‌گیرند  و در همان بانک می‌گذارد یعنی با یک درصد گرفته و 20 درصد سود می‌گیرد! و می‌گوید از همین جا برداشته‌ام و در همین جا می‌گذارم.

وی گفت: اصل بعدی، این است که ایمان دارای سه بخش است یعنی اقرار به لسان، دوم معرفت و شناخت عمیق قلبی و سپس عمل کنی. حرف زدن بین ما خیلی رایج شده است و عمل طرد شده است. عقل عملی ما فلج شده است و همه حرف‌های خوب زده شده است، همه می‌دانند ارزش و ضد ارزش چیست و مشکل عمل داریم، تئوری‌های واضح است بلکه مشکل عمل داریم، همه جا اغلب مسائل معلوم است اما مشکل عمل داریم و همه منتظر همدیگر هستند.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: درس بعدی سیره حضرت این است که فرمودند بهترین اعمال این است که ایمان واقعی داشته باشید که در آن شک و تردید نیست، ایمان صوری منظور نیست بلکه ایمانی منظور است که بخاطر آن از جان و مال و آبرو می‌گذرید و ملاک بعدی انقلابیگری و انقلابی ماندن برای همیشه است.

وی افزود: عادت ما است که تا کسانی زنده هستند یا فراموششان می‌کنیم یا تهمت می‌زنیم اما وقتی می‌روند «بابارجب» می‌شوند، یک بار ندیدیم آدمی را که تلاش می‌کند در دوره حیاتش به وی احترام بگذارند، آدم خوب، آدم مُرده است، مشکلات بسیاری داشته این خانواده و رسیدگی نشده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید انقلابیگری دائمی بدون ریب و شک را در دستور کار قرار داد، نخستین جهنمی‌ها برخی مدیرانی هستند که قدرت دارند اما حقوق مردم را رعایت نمی‌کنند، ثروتمندان و مرفهین بی درد نیز جزو جهنمی‌ها هستند و سرمایه دارانی که حق فقرا را پرداخت نمی‌کنند نیز از نگاه حضرت جزو جهنمی‌ها هستند.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: خیلی از مسئولان خداترس هستند اما خیلی‌ها هستند تا احساس نکنند شغلشان در خطر است کاری نمی‌کنند، با یک امضا می‌توانی مشکل مردم را حل کنی اما چرا با همین امضا مشکل ایجاد می‌کنی؟ امام رضا فرمودند نخستین کسی که به بهشت می‌رود، شهید است و همین رجب محمدزاده است. ایشان به جایی رفت که دست من و شما به ایشان نمی‌رسد و فردای قیامت فاصله من و شما با ایشان به اندازه فاصله با خورشید است.

وی گفت: اسلام بی خطر و اسلام بی جهاد، اسلام نیست، کارگزاری که ناصح و خیرخواه است و انسان عفیف و خانواده دار نیز که پاک زندگی کرده است نیز وارد بهشت می‌شود. پاسخگویی در برابر پرسش‌ها نیز مهم است، حضرت رضا فرمودند در جامعه شیعی باید پاسخ‌ سوالات ارائه شود.کلید خزانه علم، سوال است، جامعه رضوی جامعه ای است که همه پرسش کنند برای دانستن و قدرتمندان نیز پاسخگو باشند.

تنسنیم

بیشتر بخوانید:

- امام رضا(ع) قهرمان پاسخگویی به شبهات و منطق کلام بودند

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی