قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

نشریه خبری - پژوهشی روز امام رضا(ع) شهرستان بهبهان

قدمگاه و مسجد مقدس حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان
مراسم روز امام رضا(ع) در شهرستان بهبهان .... اینجا بهبهان است؛ مسجدمقدس و قدمگاه متبرک امام رضا(ع).

بنابر شهادت اسناد تاریخی، سال 201 هـ . ق که حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه عازم مرو بودند، از شهرباستانی اَرَجان(بهبهان کنونی) عبور و در مکان فعلی قدم گاه نماز گذاردند که به پاس این واقعه مبارک، مردم شهر نسل در نسل این مکان را مقدس شمرده و در طول دویست سال اخیر مسیر حدود 14کیلومتری این شهر تا مسجد تاریخی و قدم گاه متبرک حضرت رضا علیه السلام را با پای پیاده طی می کنند...

بیت زیر سردر قدم گاه امام رضا علیه السلام شهرستان بهبهان در سال های گذشته بوده است:

گر میسر نشود بوسه زنم پایش را
هر کجا پای نهد بوسه زنم جایش را
تبلیغات و ویژه نامه های مفید
صفحات و دسته بندی های سایت قدمگاه

آشنایی با برخی خدمات فرهنگی - زیارتی حرم مطهر رضوی به کاروان های زیارتی ...

خدمات فرهنگی ویژۀ گروه های زیارتی و پایگاه های فرهنگی
بسیاری از زائران آقا علی بن موسی الرضاعلیه السلام، دسته جمعی و در قالب گروه های زیارتی، به بارگاه نورانی ایشان مشرف می شوند. ظرفیت ایجاد شده در این زیارت های گروهی، امکان برنامه ریزی و ارائۀ خدمات ویژه به این کاروان ها و گروه های زیارتی را فراهم می کند. برنامه های درنظرگرفته شده برای این گروه های زیارتی که معمولاً براساس تقاضا و علاقه مندی آن ها برگزار می شود، عبارت اند از: برگزاری دوره های آموزش احکام و عقاید، برگزاری کارگاه های نگرش سیستمی به دین، برپایی جلسات فیض حضور، حرم شناسی، برگزاری جشن تکلیف دانش آموزی، مراسم ازدواج دانشجویی، بازدید از نمایشگاه ها و پایگاه های فرهنگی و... .
ثبتِ نام گروه ها در این برنامه ها به دو شکل صورت می پذیرد: 1. مراجعۀ حضوری به دفتر ارائۀ خدمات ویژه به گرو ه های زیارتی، واقع در صحن جمهوری اسلامی، رواق دارالهدایه؛ 2. تماس تلفنی با شمارۀ 05132235313 و اعلام علاقه مندی و طرح تقاضا برای استفاده از خدمات این بخش.


آموزش احکام و عقاید
برگزاری دوره های تخصصی آموزش احکام و عقاید و دوره های ویژه بنا به تقاضای گروه ها و سازمان ها و نیز برگزاری جلسات آموزش احکام عمومی از طریق دارالاحکام پیگیری می شود. به طور معمول موضوع آموزش احکام در جلسات عمومی، براساس فراوانی سؤالات مطرح شده ازطرفِ مراجعه کنندگان و همین طور براساس مناسبت های خاص تعیین می شود.
در دوره های آموزش تخصصی، براساس درخواست های مطرح شده از سوی سازمان هایی همانند اصناف و گروه ها و تشکل های فرهنگی مذهبی یا براساس تشخیص نیاز واحد، آموزش های تخصصی احکام برای افرادی خاص برگزار می شود. علاوه بر این تا کنون دوره های آموزشی تخصصی با موضوعاتی چون بانکداری اسلامی، خمس، احکام مسافر و... برای استادان پاسخ گویی برگزار شده است.


کارگاه های نگرش نو به دین
کارگاه های «نگرش نو به دین» با هدف توجه به همۀ ابعاد دین طرح ریزی شده است. کارگاه های نگرش نو به دین که خدمات خود را ویژۀ افراد علاقه مند یا گروه های زیارتی تعریف کرده است، در سه موضوع کلی حجاب و مهدویت و زیارت و در مناسبت های مختلف برگزار می شوند.
این کارگاه ها با روش تفکر فعال و مسئله محور برگزار می شود و هدف از آن پاسخ گویی به شبهات و ایجاد نگاهی جدید به موضوعات مطرح شده است. در این کارگاه ها، هر مراجعه کننده هنگام شروع کارگاه برگه ای حاوی یک سؤال دریافت می کند و توسط استاد کارگاه توضیحات کوتاهی را دربارۀ سؤال و هدف آن می شنود؛ سپس با استفاده از معلومات خود به سؤال پاسخ می دهد. پس از اتمام زمان، پاسخ پیشنهادی استاد کارگاه در اختیار مراجعه کننده قرار می گیرد تا با پاسخ خود مقایسه کرده و نتیجۀ نهایی را در یک جمله بنویسد.
لازمۀ ورود از یک مرحله به مرحلۀ بعد این کارگاه ها، درک مطالب مرحلۀ قبل و ایجاد آمادگی برای ورود به مرحلۀ بعدی است.
این کارگاه های آموزشی با ایجاد سؤال در ذهن مخاطب، او را برای یافتن پاسخ به تکاپو وا می دارد و درصورت ایجاد ابهام و شبهه، مخاطب را راهنمایی می کند. کارگاه های فراگیر نگرش نو به دین، زائران را با معرفی سیر مطالعاتی راهنمایی و پشتیبانی می کند.


حرم شناسی
واحد حرم شناسی فعالیت خود را از سال 1382 در ادارۀ پاسخ گویی به سؤالات دینی (مدرسۀ پریزاد) آغاز کرده است و پاسخ گوی مراجعان است. افراد با مراجعه به واحد حرم شناسی می توانند اطلاعات جامع و کاملی دربارۀ زندگی نامۀ امام رضاعلیه السلام، تاریخچۀ معماری بارگاه رضوی، هنرهای به کار رفته در معماری حرم مطهر، مشاهیر مدفون در حرم و... کسب کنند؛ همچنین این واحد، برای گروه های متقاضی که ازطریقِ مکاتبه یا تماس تلفنی با شماره 05132235313 تقاضای خود را اعلام کرده اند، برنامه هایی را برگزار می کند. باتوجه به تقاضایِ هر گروه، زمانی برای ارائۀ خدمات، تعیین شده و این واحد ضمن برگزاری کارگاه آموزشی در محل مدرسۀ پریزاد با حضور کارشناسِ حرم شناسی و نمایش تصاویر مرتبط با مسیر هجرت حضرت رضاعلیه السلام بر روی پلاسما، به بیان ویژگی های تاریخی و معماری حرم و... می پردازد. گفتنی است به فراخور نیاز ممکن است برای این گروه ها با حضور کارشناسِ حرم شناسی، تور حرم گردی نیز در نظر گرفته شود.


پایگاه های فرهنگی
ادارۀ پاسخ گویی به سؤالات دینی در راستای برقراری تعاملی دوسویه و مؤثرتر با زائران و مجاوران آقا علی بن موسی الرضاعلیه السلام، نمایشگاه ها و پایگاه های فرهنگی کبوترانه، حکایت آفتاب و در سایه سار رأفت و آداب زیارت را برپا کرده است.

کبوترانه
نمایشگاه کبوترانه در راستای احترام به زائر خردسال آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام و با هدف ارتقاء بخشیدن به آموزش مهارت های دینی و ایجاد یاد و خاطره ای خوش از سفر به مشهد و زیارت امام رئوف طراحی و اجرا شده است. در بدو ورود به این نمایشگاه که در ایوان غربی صحن جامع رضوی قرار دارد، برای کودکان فیلم نمایش داده می شود؛ سپس وارد جنگل می شوند که در آن، یک روحانی داستان ضامن آهو را بازگو می کند؛ کودکان با عبور از غار به حیاط مسجدی با عنوان مسجد جوادالائمه علیه السلام وارد می شوند و روش صحیح وضوگرفتن را آموزش می بینند؛ آنگاه وارد مسجد شده و... .
درپایان این بازدید، به رسم یادبود، لوح فشرده ای حاوی نقاشی، قصه، بازی و سرگرمی های سالم به همراه هدایایی دیگر، به کودکان اهدا می شود.


حکایت آفتاب
حکایت آفتاب عنوان نمایشگاهی در سردرب غربی صحن جامع رضوی است که هشت پرده از زندگی حضرت رضاعلیه السلام را در قالب تابلوهایی از معرق و کلاژ به تصویر کشیده است. این نمایشگاه با بهره گیری از یک راوی و نورپردازی متناسب با روایت و نوای پس زمینه، بازدیدکنندگان را به فضای تاریخی زندگی حضرت رضاعلیه السلام می برد.


در سایه سار رأفت
در سایه سار رأفت؛ نمایشگاه دیگری است که روایت کنندۀ هشت پرده از زندگی حضرت رضاعلیه السلام است. در این نمایشگاه، تابلوهای مینیاتور فوق العاده زیبایی که هنر دست مینیاتوریست های خود را به رخ می کشد؛ در کنار روایت راوی از لحظات زندگی حضرت رضاعلیه السلام، روح هنر و دین را پیوند می زند. این نمایشگاه در خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی و نرسیده به مسجد صدیقی ها پذیرای زائران و مجاوران است.

بیشتر بخوانید:
- بسته حرم گردی

خبر مرتبط:
- نگاهی به طرح اسکان رایگان زائران حرم رضوی؛ خانه‌های همیشه روشن
- دعوت تولیت آستان قدس رضوی از آحاد مردم برای همراهی در احداث «زائر شهر»
- تولیت آستان قدس رضوی: احداث دومین «زائر شهر» آغاز می شود
- در مراسم آغاز عملیات اجرایی زائرسرای رضوی: تلاش برای رفاه حال زائران کم درآمد امام رضا(ع)

قدمگاه و مسجد مقدس امام رضا علیه السلام در بهبهان

نظرات، دیدگاه ها، موضوعات درخواستی و مطالب خود را برای ما بفرستید  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال خبر، مقاله، دیدگاه و درخواست های مختلف

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی